Overbeschermde ouders

Heey iedereen

Ik zit met iets en ik zou graag advies willen.

Mijn ouders zijn erg overbeschermend en ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Namelijk als ik bijvoorbeeld iets met vriendinnen wil doen dan willen mijn ouders altijd hun nummers hebben en soms zelfs het nummer van hun ouders. Wat ik compleet belachelijk vind.

Ook heb ik nu ruzie met een vriendin omdat ik niet naar haar verjaardag mag komen van mijn ouders en zulke dingen zijn vaker gebeurt. Dat mijn vriendinnen bijvoorbeeld boos worden omdat ik vaak niks leuks kan doen of dat hun altijd maar naar mij moeten komen. En ergens snap ik wel dat het hun ergert.
Ook heb ik een vriendin die vaak uit gaat en leuke dingen doet maar nooit de moeite neemt om mij uit te nodigen omdat volgens haar het toch nooit mag. Wat ook klopt.

Natuurlijk ga ik wel leuke dingen doen met vriendinnen maar ik moet altijd eerst heel veel zeiken voordat het eindelijk mag en ik mag ook alleen gaan als ze mij kunnen brengen en ophalen.

Ook was ik laatst naar de bios met mijn vriendinnen en van mijn ouders moest ik dus gelijk na de film naar huis gaan maar omdat ik niet alleen mag reizen in de avond van hun moest een vriendin dus weer haar avond opgeven om met mij naar huis te reizen.

Ik vind dit zo vreselijk beschamend en ik weet niet wat ik moet doen aangezien ik al tig keer met hun erover probeer te praten.

Mijn zus probeert ook wel is met hun te praten maar daar luisteren ze ookal niet naar en mijn broer maakt het soms alleen maar erger door het er bij hun in te wrijven dat ze me niet teveel alleen moeten laten.

Ik snap helemaal hoe jij je voelt! Mijn ouders waren vroeger ook altijd heel erg streng. Mag ik vragen hoe oud je bent?

Misschien kunnen jouw ouders een keer met de ouders van vriendinnen praten? Dan kunnen ze zien dat het bij hen thuis ook “veilig” is en wellicht kunnen zij wel op je ouders inpraten.

Bij mij was het gelukkig zo dat hoe ouder ik werd, hoe minder streng ze werden. Ook al zouden ze nu nog steeds het liefst constant weten wat ik doe :stuck_out_tongue:

@Sacha
Ik word volgende maand 18 en mijn ouders kennen de meeste ouders van mijn vriendinnen gewoon maar ik heb totaal niet de behoefte om mijn ouders met hun ouders te laten praten aangezien ik gewoon net als elke andere tiener gewoon leuke dingen wil doen zonder teveel gezeur eromheen.
Bedankt voor je reactie tho :slightly_smiling_face:

Als je 17 bent en je ouders doen nog steeds zo ga ik me wel zorgen maken hoor. Is er in het verleden iets gebeurd waardoor ze jou of vriendinnen niet vertrouwen?

Nee zo waren ze altijd al en ik snap niet waarom. Ik hou mij altijd netjes aan de afspraken en tijd dus ja. :cold_sweat:

Heb je ze ernaar gevraagd? Specifiek vragen waarom ze zo overbeschermend zijn? Want als je 18 bent, ben je in principe volwassen he

Ja. Dan krijg k een simpel kut antwoord met dat ze de buitenwereld niet vertrouwen of dat het niet veilig is buiten. :bored:

Dus ze willen dit doen totdat jij oud en grijs ben? Je moet uiteindelijk zelf kunnen leren omgaan met de wereld en dat gaat niet als zij jouw zo krampachtig vasthouden.

Precies. Ik weet niet hoe jij zit met studie en op jezelf gaan wonen? Want als ik het zo hoor gaan jouw ouders niet veranderen en als je je af gaat zetten tegen hun regels gaat het alleen maar slechter tussen jou en hen.
Misschien is het dan beter als je over een tijdje op jezelf gaat wonen