OV voor MBO studenten

Hallo.

Nu wil ik toch graag évén mijn frustratie’s delen want onderhand word ik er echt gestoord van [en ik weet zeker vele studenten met mij].

Ik zit dus sinds begin dit schooljaar in Zwolle op school, zelf woon ik in Harderwijk. Ik ga elke morgen met de trein, gezien ze hier in Harderwijk ook mijn opleiding niet aanbieden.
Ik ben nu net 16, dus ik moet nog 2 jaar wachten wil ik mijn OV eindelijk krijgen.
Een maandtraject met de trein Harderwijk - Zwolle kost mij, jawel, 208¤ [!] per maand.
Mijn ouders betalen dit gelukkig, maar wij zijn niet super rijk en momenteel zitten mijn ouders ook niet heel breed.
Oude klasgenoten van mij zijn noodgedwongen een andere opleiding gaan volgen omdat ze simpel weg het geld niet konden opbrengen om met het OV te gaan.
3 nichten van mij zitten hier in Harderwijk op school, en hebben alle 3 een OV waar ze geen gebruik van maken.

Ik vind het echt te bespottelijk voor woorden, en ik vind dat hier echt véél te weinig aandacht aan besteed word. Dan zorgt de regering maar voor een systeem dat er gecontroleerd word voor MBO wie er waar naar school gaat en het echt nodig heeft, want dit kan gewoon niet. Als je geen grote portomonee hebt heb je dus blijkbaar geen toekomst als je opleiding niet in je eigen stad gegeven word?!

Vind dat je harstikke gelijk hebt.
Heb zelf wel OV, iedereen zou er gebruik van moeten kunnen maken.
Maarja, wat doen we er tegen he?

Je hebt gelijk.
Ze zouden OV voor 16 jaar moeten maken.
Die wat van HAVO of VWO afkomen gaan meestal op kamers wonen dus maken geen gebruik van de OV.
Ik heb nu ook 1 jaar zonder OV moeten reizen wat ook niet echt goedkoop is als je dat 5x in de week moet betalen.

Ik ben het met je eens, ik heb dit probleem zelf niet meer omdat ik al 18+ ben maar toen ik 16 was had ik dit probleem ook. Ze moeten het gewoon vanaf 16 doen, en anders maar kijken naar de afstand

Ik ben het nog nooit meer met iemand eens geweest dan nu.
ik betaal 112 euro per maand en dat is dan zonder maandkaart (weet niet hoe dat werkt) maar ik vind het echt belachelijk dat mensen die 18 jaar en naar het hbo gaan ofzo een OV krijgen. meestal ben je als je naar het hbo gaat al 18 dus krijg je automatisch al een studenten ov. Nouja het moet gewoon naar 16 jaar hoor! dit vind ik wel zo discriminerend net of mbo’ers niet goed genoeg zijn voor een ov.
belachtelijk gewoon!

Ja, ik weet er alles van… dat had ik ook op jou leeftijd. Mijn ouders hebben ooit 1 maand voor mij betaald, de rest moest ik zelf betalen! Dat geld heb je niet als 16-jarige. Ik vind gewoon dat ze als je na de middelbare een opleiding gaat volgen, maakt niet uit mbo of hbo, dat je recht hebt op een OV.
Oke, en dan is dat wel niet eerlijk voor de mensen die nog op de middelbare school zitten met dezelfde leeftijd maar zij volgen ook geen opleiding aan de andere kant van nederland.

klopt, heb er ook last van, zit al 2,5 jaar op het MBO zonder ov.
maar het is simpelweg te duur om alle MBO leerlingen een ov aan te bieden
ook al is het bespottelijk natuurlijk.

Als ik jou was zou ik dat wel ff gaan uitzoeken, want het scheelt echt geld als je een maandkaart voor iets neemt.
Ik kan vanaf 1 oktober pas met m’n ov en heb nu een maandkaart die me zo’n 190 euro scheelt met wat ik zou betalen als ik elke dag apart zou betalen. Moet je gewoon ff bellen naar de maatschappij ofzo waarmee je reist.

Maargoed, ik vind het ook wel onzin. M’n broertje gaat na dit jaar ook naar MBO in Zwolle, gelukkig hoeft hij maar 1 dag in de week dus dat valt nog mee, maar dat je als 16jarige 200 euro per maand zou moeten betalen is echt belachelijk.

Haha, dat zal vast niet de reden zijn :stuck_out_tongue:

Volgens mij komt het omdat er veel meer instellingen zijn voor 't mbo dan voor 't hbo of wo. Dus hoeven mbo’ers vaak minder te reizen, denken ze. Maar ik ben het met je eens hoor, het is wel vreemd en oneerlijk. Het zal sommigen misschien zelfs remmen in hun ontwikkeling, omdat ze het te duur vinden of niet kunnen betalen. Dat is toch wel ernstig…

Ik ben het 100.000 procent met je eens. Ik moet tot oktober betalen (HBO, ben nog 17) maar dan krijg ik wel een OV. Het kostte me alleen al voor deze maand 347 euro dus ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jou nog veel lastiger is!

Ik ben het er niet mee eens. Jij bent nu 16 dus dat betekent dat jij geen college geld 2 jaar lang moet betalen die 1000 +/- kost op het mbo. + de ov was ingevoerd als compensatie voor de HBOérs en WOérs, omdat hun hoge kosten voor school maken. En de meeste mbo’ers gaan gwn naar school binnen in jou stad en jah dan is het net voor jou vervelend dat je zo ver naar school moet.

Dat wist ik niet eens :3
(Collegegeld op 't wo is iets van 1600 euro per jaar.)

Uh. Ik heb even snel gegoogled, en ik ben het niet met je eens : )

16 en 17 jarige MBO-scholieren betalen sinds september 2005 geen schoolgeld! Terwijl HBO’ers en WO’ers ruim ¤1500 (!) collegegeld per jaar betalen. En ook MBO’ers ouder dan 17 betalen lesgeld;

Ouders van 16 en 17 jarigen krijgen nog kinderbijslag (afhankelijk van de gezinsgrootte tussen ¤271,70 en ¤366,40 per kwartaal. Ouders van kinderen ouder dan 17 krijgen dit niet;

MBO-scholieren behouden een volledige studiebeurs voor het HBO na het afronden van het MBO. HBO’ers en WO’ers hebben dit voordeel totaal niet. Overstappen van HBO naar WO kost een jaar studiefinanciering;

16 en 17 jarige MBO-scholieren krijgen dan wel geen studiefinanciering, maar wel ‘tegemoetkoming in de schoolkosten’ (WTOS);

Allemaal punten die nog steeds gelden, je WTOS/kinderbijslag is genoeg om al je reiskosten te dekken. En als je dan per se OV wilt, hoort daar een verlaging WTOS bij. Omdat onze stufi ook minder is geworden met de invoering van de OV studentenkaart.

http://frankleonard.nl/20…-ov-kaart-moeten-krijgen/ → om het hele betoog te lezen.

zoek een kamer.

Dit heb ik dus ook ik ben ook nog geen 18 en moet bijna elke dag met de trein. Dan heb ik nog een beetje geluk dat ik dinsdag en woensdag stage loop gewoon hier dicht in de buurt.

als je net 16 bent?
En voor een kamer ben je ook heel veel kosten kwijt(huur, eten, vaste lasten etc) En je krijgt geen studiefinanciering als 16jarige…

ik heb het ook gehad, ben nou eindelijk 18 dus nu heb ik mn ov maar heb ook een dure jaarkaart moeten kopen voor mn studie vorig jaar

…Niemand die mijn post leest waarin staat dat de 16 en 17 jarige MBO’ers eigenlijk gewoon butthurt zijn omdat ze geen HBO/WO doen? :’)
Serieus, je ouders krijgen een kleine 200 euro kinderbijslag als je minderjarig bent, je hoeft geen schoolgeld te betalen, je krijgt wel WOTS (ook 100+ euro per maand is). MBO’ers wonen vaak thuis, vaak gratis inwonen/eten. FFFFF. Leg me eens even uit hoe jullie dan in hemelsnaam slechter af zijn dan uitwonende universitair studenten?

Ja het is idd wel lullig misschien. Mja weetje, ik ben ook hbo-student, betaal 1620 euro studiekosten en daar komt nog 150 euro aan studieboeken per kwartaal boven op :frowning:. Ben denk ik dan echt duurder uit dan jullie :confused:

edit2: ik krijg btw 95 euro per maand, daar haal ik het dus NOOIT mee. Heb een lening af moeten sluiten.

• ik heb btw ook het oktober-ov probleem aangezien ik nog 17 ben. Nog maar een weekje gelukkig! (Al hoef ik niet zo ver te reizen, lol)

edit!: Misschien past het hier niet helemaal tussen, maar wel een beetje relevant & dit topic is nu actief - hebben jullie je stufi al binnen? ik nog niet!

Die krijg je ook pas in oktober, net zoals je OV dus.