OV-studentenkaart wordt geschrapt

b - Studenten kunnen in de toekomst niet meer gratis reizen met het openbaar vervoer. De OV-studentenkaart wordt vervangen door een kortingskaart. De kortingskaart wordt in tegenstelling tot de OV-studentenkaart ook beschikbaar voor minderjarige mbo-scholieren.

Onduidelijk is wanneer de kaart wordt vervangen. In het regeerakkoord dat VVD en PvdA hebben gesloten staat zowel ‘in 2015’ als ‘per 2016’ over het schrappen van de kaart.

Al eerder was bekend gemaakt dat de langstudeerboete geschrapt wordt. Vanaf 2014 komt er een sociaal leenstelsel in het hoger beroepsonderwijs en het universitair onderwijs. Dit geldt alleen voor nieuwe studenten.

De aanvullende beurs valt buiten het sociale leenstelsel. Dit moet de toegankelijkheid van het onderwijs garanderen, zo staat in het regeerakkoord.

De opbrengsten van de maatregelen in de studiefinanciering worden geïnvesteerd in het onderwijs en onderzoek. Verder komt er 150 miljoen euro beschikbaar voor versterking van het fundamenteel onderzoek.

Bron: http://nos.nl/op3/artikel/434604-regeerakkoord-alcohol-naar-18-en-ovkaart-met-korting.html
Bron: http://binnenland.nieuws.nl/723707/ov-studentenkaart_wordt_geschrapt
Bron: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ov-studentenkaart_wordt_kortingskaart-144713[/b]

Eerst de studiefinanciering en nu ook nog dit?

Teringhonden.
Echt een goede manier om de economie beter te maken! Zo spoor je mensen écht aan om universiteit of hbo te gaan doen :grinning:

Vergeet vooral de zorgtoeslag niet, die ook geschrapt wordt.

Afijn, het is vrij kut. Maar goed, hij wordt gelukkig niet helemaal geschrapt, dat is een voordeel. Always look on the bright side of life.

Dus als je hem in 2014 wel al hebt, gaat ie alsnog weg? Of niet?

Iig, dit moedigt me idd minder aan om ver op school te gaan.

Ja, dan gaat 'ie ook weg.

Naar mijn mening wordt het veel (beginnende) studenten erg moeilijk gemaakt om zo nog naar the bright side of life te kijken. Ik persoonlijk wil naar een Hogeschool in mijn eigen woonplaats dus zal er niet veel last van hebben, maar helaas is dit niet op iedereen van toepassing.

Dit vind ik dus echt iets waar ik heel erg boos over kan worden. Eerst gaan ze de studiebeurs afschaffen (dat is dan nog tot daaraan toe) maar dan ook nog eens de gratis OV? Dat kunnen ze echt niet menen. Leuk wordt dat voor de mensen die dan in een andere stad studeren, kunnen ze in het weekend niet eens meer naar huis zonder dat ze er voor moeten betalen (van het geld dat ze toch al niet hebben, aangezien er niet eens een studiebeurs meer is)

Echt belachelijk is dit.

Ik vind het ergens wel goed. en als dit je aanmoedigt om niet naar school te gaan ben je gewoon een triest persoon. Er zijn zoveel mensen die die kaart misbruiken en naja dan snap ik t wel. Zelfde gelft voor de stufi

Ik ga zelf in Amsterdam studeren en woon in Breda. Volgend jaar beginnen, zit nu in de zesde. En toch ben ik vrij nuchter. Kijk, het is zeker kut, omdat de stufi in 2015/16 ook wegvalt. Maar je krijgt er een kortingskaart voor terug (dat is beter dan niets) en je kan niet zo veel aan dit akkoord doen. Dus je moet ermee leven. Dus moet je andere oplossingen gaan verzinnen.

Wauw. Ik kan het meestal wel in je punten vinden maar dit standpunt gaat even nergens over. Puur en alleen omdat je je het niet meer kan veroorloven ben je een triest persoon.
Way to go!

Ik weet niet of dit naar mij gericht was, maar ik twijfel nu dus over 2 scholen. 1 is ver weg, andere heel dicht bij. Nou dan is bij mij de keuze echt wel snel gemaakt hoor, ik heb al dat geld niet.

Belachelijk. Tel eens uit hoeveel duurder studeren dadelijk gaat worden voor iedereen. Geen Stufi, geen zorgtoeslag en geen OV-kaart. Gelukkig gelden de maatregelen mbt de studiefinanciering niet voor mij, en is een kaartje met 40% korting niet zo duur voor mij, maar voor anderen kan dit een probleem worden. Ga maar eens lekker op kamers wonen omdat je ver moet reizen (= superduur) zonder stufi en met een studie met hele onregelmatige lestijden en die 45-50 uur per week kost, dan heb je ook amper tijd om te werken.
Alhoewel meer geld voor fundamenteel onderzoek over 4 jaar goed voor mij is als ik wil gaan promoveren :’)

Stel jij gaat naar de uni in Amsterdam en je woont in mijn woonplaats. Dan ben je elk weekend €40,- kwijt om ff naar huis te gaan.
Het gaat niet alleen om het aanmoedigen, het gaat ook om het geld.
Ze willen toch dat Nederland meer links wordt? Waarom geef je een student waarvan elk dubbeltje omgedraaid moet worden, die enorm goed kan leren, dan niet de kans om het in een keer goed te doen?
Ik heb niet te klagen. Ik weet dat mijn ouders mijn studie gaan betalen. Maar ik voel me er wél rot om tegenover hun. Ze zijn straks verdomme €50.000 kwijt voor even een studie?! En ze hebben het wel over dat leenstelsel, maar wie wilt nou zijn studie afsluiten met een schuld van een halve ton?
Als ze geld hard nodig hebben, waarom halveren ze de stufi dan niet? Waarom gelijk helemaal afschaffen?
Het kromme is nog dat mijn zus volgend jaar méér stufi krijg dan dit jaar. Zó oneerlijk

No offence maar kan er niet beter een algemeen regeerakkoord topic komen? ipv alle losse standpunten in allemaal losse topics?

Waar een wil is is altijd een weg, tuurlijk is het dan minder makkelijk. Maar het lijkt mij dat je je voor je toekomst wel in wat moeilijkere wegen wil wringen.

Nee dat had ik nog niet eens gelezen (:

Gewoon de realisatie dat dit daadwerkelijk toegepast gaat worden maakt me stront en stront chagrijnig

Het ís ook krom. Dat ontken ik zéker niet en als het aan mij lag gingen ze per persoon kijken wie wel stufi en een OV kaart verdient en wie niet. Maar daar zijn die flikkers te lui voor dus doen ze het zo. Neemt niet weg dat ik het wel kan snappen omdat er gewoon veel onnodig geld wordt weggegooit.

Snap me niet verkeerd, ik ga het ook niet makkelijk krijgen. Mijn moeder leeft van een Wajong en ik vind het ook zeker niet leuk maar ik snap ze wel.

Ben oprecht ‘blij’ dat jij hier zo tegenaan kan kijken. Is het brutaal om te vragen of jij je studie zelf gaat betalen?

Nee hoor, niet brutaal. En ja, ik betaal 'm zelf, op het eerste jaar na. Mijn ouders willen liever dat ik nu leen en dat ze straks helpen met terugbetalen, omdat ze nu het geld niet hebben om mij compleet te voorzien.

Staat overigens wel tegenover dat ik natuurlijk “pas” 17 ben en sowieso tot mijn 21e nog alimentatie ontvang, maar daar kan ik ook alleen mijn kamer van betalen hoor. Met enig geluk. De studie zal ik zelf moeten doen.

Dat klopt. Er zijn inderdaad mensen waaraan onnodig veel geld weggegooid word. Maar ik denk niet dat de luie flikkers uberhaupt nog een studie willen doen als ze weten dat ze daar zó veel geld voor moeten lenen. Dus snap ik niet waarom een ov ook nog geschrapt word. Het is allemaal gewoon patsboem in het gezicht. Alle gunsten van de overheid worden bijna in een keer afgeschaft, daar wordt ik helemaal gek van. Ik zie het studeren nou niet meer zo zonnig in. Ik heb liever een langstudeerboete, daar pakken ze echt de luilakken mee