Ov-chipkaart

Hallo,
Ik ga volgende week met de trein naar tilburg en dit kost mij €13 voor een retourtje. Nou vind ik het handiger om hiervoor mijn ov-chipkaart te gebruiken ipv een kaartje te kopen. Ik weet dat het instaptarief voor de trein €20 euro is (ik heb namelijk een anonieme chipkaart). Hoeveel moet ik dan op mijn ov-chipkaart hebben staan om heen en terug te kunnen? Gewoon 20+13= €33??

ik zou er voor de zekerheid wat meer op zetten voor als het fout gaat :wink:

Eh, een OV en kaartje zijn niet dezelfde prijzen…

20 + de helft an het retourtje.

Wat is het verschil dan?

Als je met een ov chipkaart reist dan is het bedrag vaak de helft ofzoiets goedkoper.

-

Waar kan je dat vinden dan, hoeveel goedkoper het is?

Jawel hoor. Het maakt niet uit of je een papieren kaartjes koopt of op je chipkaart reist, de kosten zijn precies hetzelfde (tenzij je een abonnement op je chipkaart hebt staan waardoor je goedkoper kunt reizen natuurlijk).

Wat zit iedereen hier nou onzin te praten?
Je betaalt altijd hetzelfde, tenzij je een abbonement hebt.
Officieel is het verplicht om 20 euro op je kaart te hebben staan. Als je dan gaat reizen, gaat je reis van je tegoed af.

Oh oeps sorry!
Ja ik heb een maandabonnement op mijn ov chipkaart staan vandaar haha, nvm.

Ik wou net zeggen.
En hoe kom je aan een maandabo op je OV? Mijn maand krijg ik gewoon op een kaartje :astonished:

Je kan ook gewoon een kaartje met korting kopen en je ov laten zien als ze komen controleren, hoef je je ov niet op te laden :wink:

Nou dan weet ik niet waar jullie wonen maar hier ben je een stuk duurder uit als je een kaartje koopt?

^ Dat heb ik ook, maar alleen als ik via verschillende treinmaatschappijen reis. Hier moet ik soms overstappen van de NS naar Arriva, en dan is een kaartje goedkoper, maar anders niet.

Bij NS maakt het in ieder geval niet uit:

Betaal ik voor een reis met de OV-chipkaart hetzelfde als voor een papieren kaartje?
Ja, u betaalt hetzelfde. Al zijn er wel 2 uitzonderingen: als u geen NS-abonnement heeft en tijdens dezelfde reis gebruikmaakt van NS en een andere treinvervoerder, betaalt u bij beide vervoerders het opstaptarief. Daardoor is een papieren kaartje in dat geval nog goedkoper. Ook als u meereist met de houder van een kortingskaart, is een papieren kaartje met 40% korting op dit moment nog goedkoper.
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart

Het was vroeger wel zo he, dat je met een chipkaart minder betaalde en ook bij NS! Om meer mensen over te halen om dat ding te gebruiken ofzo. HELAAS is dat nu al lang niet meer zo :stuck_out_tongue:

Echt? Scheelt dat zoveel? Ik geloof dat dat bij mijn buskosten niet zo was?

Nee, het scheelt niets. Ze hebben laatst juist de prijzen van de papieren kaartjes en inchecken gelijk getrokken.

hmm bij ns misschien wel. Niet bij gvb bussen ofzo hoor. Maar in A’dam kan je sws geen kaartjes meer kopen, het is alleen OV of Uur/Dagkaart. Dus 2.70 voor uurkaart en 7.50 voor dagkaart.