ouders...

Heyy allemaal,
Ik ga best vaak chillen in het weekend met wat vrienden en dat mag meestal wel van mijn ouders, maar ze willen mij heel erg vaak ophalen. Ik mag vanaf 20.00 al niet meer alleen naar huis fietsen, want ze zijn bang dat er ‘gekke’ mensen buiten rondlopen.

Ook zijn ze best streng met kleedgeld/zakgeld. Altijd als ik wat wil doen met mijn vriendinnen moet ik het zelf betalen. Naar de bios, naar de Mac, naar een pretpark of naar de Starbucks. Ik doe dit maar om de maand, maar ik krijg per maand maar €15,- zakgeld. Ik heb al vaker gevraagd of ik misschien verhoging mag krijgen, omdat ik er best veel van moet betalen en ik wil zelf ook nog voor iets sparen. Ze zeggen ook pas dat ik op mijn 16e kleedgeld mag, omdat ik dan pas echte ‘volwassen’ beslissingen kan maken.

Als ik zeg dat andere uit mijn klas het wel mogen zeggen ze altijd; maar daar heb ik niks mee te maken. En als ik vraag om zakgeld verhoging zeggen ze; Ja, maar je nichtje krijgt maar €10,- per maand. Dan zeg ik; Ik ben mijn nichtje niet en dan zeggen ze tegen mij dat ik niet zo brutaal moet doen!

Hebben jullie misschien tips om je ouders iets ‘losser’ te krijgen. Of goede argumenten voor deze drie dingen?

Hoe oud ben je? Want ik vind het gewoon logisch dat je uitjes met vriendinnen gewoon zelf moet betalen. Je kan ook gaan werken en zo geld verdienen.

Ik moet al die dingen ook zelf betalen hoor, vind ik ook heel normaal. Zelf krijg ik ook ‘maar’ €10,- zakgeld en geen kleedgeld. Maar ik werk ook, niet een heel hoog uurloon, maar toch
En inderdaad zoals @Random al vraagt, hoe oud ben je? Misschien kun je al gaan werken, desnoods een krantenwijkje ofzo

Ik moet ook deze dingen allemaal zelf betalen en ik denk dat er zo wel meerdere zijn. Ik krijg ‘maar’ 10 euro per maand en kom prima rond hiermee. Je kan ook altijd een bijbaan zoeken zodat je wat meer geld hebt?

Over dat chillen in het weekend, kun je niet ervoor zorgen dat je kan blijven slapen bij iemand of dat iemand anders (wat ook daar is) je afzet thuis? Of met iemand mee naar huis fietsen? Zo kun je toch iets langer blijven en hoef je niet (alleen) te fietsen.

Hoe oud ben je?

Als ik zeg dat andere uit mijn klas het wel mogen zeggen ze altijd; maar daar heb ik niks mee te maken. En als ik vraag om zakgeld verhoging zeggen ze; Ja, maar je nichtje krijgt maar €10,- per maand. Dan zeg ik; Ik ben mijn nichtje niet en dan zeggen ze tegen mij dat ik niet zo brutaal moet doen!

dit vind ik nogal goed :’)

vergelijken met klasgenootjes, dat mag, maar je gaat dan boos worden dat JIJ met je nichtje word vergeleken…

Je zou blij moeten zijn met wat je krijgt. Besef dat dit gewoon luxe is dat je maandelijks geld krijgt. Het is alleen maar goed dat je er nu mee om leert te gaan en niet alles kunt kopen wat je wilt.

Ik vind jouw ouders helemaal niet streng. Ik kreeg altijd ‘maar’ 10 euro toen ik onder de 16 was en dat is echt geen eeuwen geleden ofzo…Ik vind het niet meer dan logisch dat je zulke dingen zelf moet betalen. Ik zou als ouders ook niet al die luxe dingen gaan betalen.
Je bent zoals ik begrijp nog geen 16. Je kan vast wel een bijbaantje ergens krijgen, dan verdien je zelf het geld wat je uitgeeft en leer je de waarde ervan inzien.

Daarbij moet je niet boos worden als jouw ouders je met je nichtje vergelijken want jij vergelijkt je ook met jouw klasgenoten. Het is een eindeloze discussie.

Dus je hebt twee opties: Of een bijbaantje zoeken, of je erbij neerleggen en alles met je 15 euro zakgeld doen.

Ik wilde het al niet zeggen :’)

Dit inderdaad. En daarbij kunnen wij verdrr niet echt veel voor je doen. Wat wil je hiermee gaan doen; naar je ouders gaan en laten zien wat “de meiden van het forum” wel krijgen?
Als je ouders alles voor je blijven betalen zul je niet zelfstandig worden. Zoek een bijbaantje en werk voor je geld, het voelt echt beter als je weet dat je je best hebt gedaan voor je geld.

Ik denk dat ze het juist bedoelde vanuit haar ouders perspectief. Haar ouders willen haar niet vergelijken met haar klasgenootjes, maar ze vergelijken haar wel met haar nichtje. Dat is een beetje krom.

TS: Je zou kunnen kijken op de Nibud site, daar staan veel cijfers over hoeveel zakgeld jongeren krijgen. Dit kun je aan je ouders laten zien en wie weet willen ze het wat verhogen. Maar het belangrijkste is dat je rustig met ze gaat praten. Wie weet kom je er achter dat je ouders bijvoorbeeld niet zo veel te besteden hebben en je daarom dit bedrag krijgt. Dan kun je niets anders doen dan je erbij neerleggen. Ga op zoek naar een bijbaantje (folderwijk is al vanaf 13jr) of geef minder geld uit als je leuke dingen doet. Je hoeft niet perse geld uit te geven om een leuke tijd te hebben met vriendinnen.

15 euro per maand is best veel (ik kreeg de helft). Als je het niet genoeg vind ga je maar werken, zo simpel is het. Ik moest ook alles behalve kleding er zelf van betalen.

Ik vind dat je redelijk genoeg zakgeld kreeg. Ik kreeg dan wel meer dan jij (ik denk nml dat je 14 bent) ik kreeg destijds zo’n 4,50 per week.
Ik kon er prima mee rondkomen maar ik had dan ook geen dure uitjes.
Starbucks is mega overprised… als je tekort hebt kan je gaan werken/oppassen/klusjes doen bij mensen voor een vergoeding en anders ga je gewoon minder dure dingen doen.

Ik vind het persoonlijk dan wel weer heel laag, maar ik heb dan ook geen zicht verder op de financiële situatie van jouw ouders dus ik kan daar verder niets over zeggen. Wel zou je een gesprek met ze kunnen hebben; je kan bijvoorbeeld voorstellen dat je wat klusjes in en rond het huis doet om zo een centje extra te verdienen. Dan zit je toch niet vast aan een baan per se.

dit ja. En als je nog jonger bent dan 16 lijkt het me normaal dat je ouders je s’avonds ophalen. Er lopen inderdaad ‘enge’ mensen buiten rond. Het is ook heel normaal dat je al die uitjes zelf betaalt als je ouder bent dan 13. Starbucks en dergelijke zijn duur. Als je meer geld wilt neem dan een krantenwijk, of als je 15 bent, ga vakken vullen.

Neem een baantje. Eerlijk is eerlijk, maandelijks 15 euro zou echt wel genoeg moeten zijn voor een 14/15-jarige. Pretparken zijn duur, maar hoe vaak ga je daar nou heen? Bioscoop is duur, maar dan moet je leren dat je niet naar elke nieuwe film kunt gaan. Maar oke, ik ben dan ook iemand die deze dingen niet vaak doet, dus ik zie het probleem niet zo. Zoek een baantje (krantenwijk, oppassen) en anders valt er weinig aan te doen.

Precies dit. Ik vind het best weinig, maar dat is in vergelijking met wat ik kreeg. Ik weet ook niet hoe oud je bent. Maar toen ik 15 was (denk dat je zo oud bent), ging ik echt niet naar de Starbucks of de Mac met vrienden. Dat zijn echt dure dingen.

En wees blij dat je ouders je laten gaan naar je vrienden, mijn ouders zeiden gewoon “je gaat niet.” Ik snap wel dat ze je niet alleen willen laten fietsen, het is nu donker na 8 uur. Maar vraag anders of je tot 21.00 uur alleen mag fietsen. Hoe lastig het ook is, ga echt het gesprek aan met je ouders. Probeer rustig te blijven, wordt niet meteen boos als ze iets zeggen waar jij het niet mee eens bent.

Heel logisch dat ze jou ophalen. Als ik later dan 21u nog naar huis moest fietsen, dan moest ik bij die vriendin slapen. En als je om de maand gaat, dan heb je toch genoeg geld om naar de bios te gaan? Sowieso, waarom zou je dat iedere maand moeten?
Ik kreeg vanaf mijn 15e 20 euro en 20 euro was voorwaardelijk OV-geld, als ik dat niet gebruikte voor de bus was het mijn zakgeld (goede constructie want ik fietste dus altijd). Dat werd opgehoogd tot 50 euro per maand waarvan ik 12,50 op m’n spaarrekening moest zetten (ook per maand). En vanaf m’n 18e mocht ik wat geld naar mezelf toesluizen van m’n tegemoetkoming.
Maar je komt echt niets tekort hoor. :’) Als je meer geld wil, zoek je een bijbaantje, lijkt me logisch.

Dit :’)

Vind het heel logisch dat je ouders je willen ophalen (al helemaal nu het al zo snel donker is, in de zomer is dat een ander verhaal) en ook dat je zelf je dingen moet betalen.

Ik weet niet hoe oud je bent, en hoe breed je ouders het hebben, dus inschatten of €15 per maand “veel” is, kan ik niet. Wat je kan doen is naar de site van het Nibud gaan, daar staan veel adviezen/richtlijnen voor de gemiddelde geldbedragen per maand, eventueel kan dit je ouders nog overhalen, lees die site goed door. Staan veel tips op.

Als je ouders je niet meer geld willen gaan geven, moet je maar kijken naar mogelijkheden om te werken. Oppassen, krantenwijk of vakkenvullen zou wat kunnen zijn voor jou, afhankelijk van je leeftijd.

Losser maken gaat niet werken+ het terug fietsen kan je vragen of je ook met vriendinnen mag gaan. Opzich is ophalen ook nii zo erg watn danhoef je dat eind nii meer te fietsen. over geld: vraag of je in ruil voor klusjes wat extra mag