Ouders zijn te beschermend

hey,
Laat ik het maar meteen zeggen; mijn ouders zijn veel te beschermend.
vanavond bijvoorbeeld willen mijn vriendinnen de stad in tot een uur of 12 (dus helemaal niet zo heel laat). Ik zou ook erg graag willen, maar ik mag niet want het duurt tot veel te laat (vinden ze) Dit slaat echt helemaal nergens op.
Ik ben altijd de gene die niet mag en ik ben daar echt een beetje klaar mee.

Mijn moeder zegt dan wel dat ze het moeilijk vind om me los te laten (ik ben 15 (bijna 16)). Maar ze doet er niet eens moeite voor. Ze zeggen al meteen overal nee op.

Hoe kan ik nou eindelijk een keer voor zorgen dat ik wel ergens heen mag, en het liefst vanavond? want als het zo door gaat, ga ik mij een beetje buiten de groep voelen omdat mijn vriendinnen het er dan altijd over hebben hoe leuk het was en dat soort dingen…

Probeer het er met ze over te hebben
Dat je beloofd dat je echt niet later dan 12 uur thuis bent
Dat je niet alleen fiets/loopt naar huis
Dat soort dingen stel ze gerust
Leg uit hoe jij je er bij voelt

Eigenlijk geef ik ze wat betreft de tijd groot gelijk. Je bent 15. Ik zou het als ouders zijnde ook niet prettig vinden dat mijn 15-jarige dochter nog om 12 uur op koninginnedag op straat rond zeult tussen tig dronken jongens.

Dat heb ik al geprobeerd maar het helpt niet. mijn moeder denkt er dan over na maar mijn vader kan dan zo hardzijn. hij zegt alles wat die denkt. en geeft mij geen kans om het (goed) uit te leggen. Als ik wel zou mogen zou hij mij ergens ophalen (dat vind ik ook prima, als ik maar mag)

Opzich een heel klein beetje, maar dit is niet de eerste keer. Ik mag nooit (ook niet op een ‘‘gewone’’ avond!

[quote author=Laura link=topic=270177.msg272420356#msg272420356 date=1367323702]
Dat heb ik al geprobeerd maar het helpt niet. mijn moeder denkt er dan over na maar mijn vader kan dan zo hardzijn. hij zegt alles wat die denkt. en geeft mij geen kans om het (goed) uit te leggen. Als ik wel zou mogen zou hij mij ergens ophalen (dat vind ik ook prima, als ik maar mag)
[/]

Weet je ook waarom ze het moeilijk vinden om je dat soort dingen te laten doen ?
Gaat het alleen om uitgaan? Of is het echt altijd bijvoorbeeld als je naar. Vriendinnen toe gaat etc .

[quote author=Krulle.diva link=topic=270177.msg272420365#msg272420365 date=1367323908]

Alleen uitgaan, en als ik ‘‘laat’’ thuis kom, of een feestje heb van een vriendin. toen met feestje mocht ik opeens met hoge uitzondering tot half 12 blijven.
Maar het ligt niet aan mijn vriendinnen. Die kennen ze ook allemaal en die mogen ze ook.

“Dus jullie willen dat ik om 12uur alleen naar huis ga, terwijl het veel veiliger is om iets later te gaan omdat ik dan niet alleen hoef” - Tip van mijn Nederlands leraar.

Lastig .
Denk dan toch dat ze je te jong vinden om uit te gaan
Misschien als je aan je ouders vraag tot welke tijd ze wel oké vinden als je gaat en je vader je dan ophaalt dan ben je er wel even bij
Is natuurlijk minder leuk dat snap ik

haha maar ik ga ook niet alleen naar huis. mn pa zou me dan ophalen :wink:

Ja, mijn moeder laat mij ook niet zo snel los. Ik heb er met haar over gepraat en nu ga ik met mijn vriendinnen naar de bios etc. Maar bij feestjes blijf ik liever thuis :’) Dus als je wilt dat je ouders je loslaten moet je dat in een stapjes doen en niet gelijk zeggen: ‘Ik kom pas om 12 uur thuis.’ terwijl er buiten heel veel dronken jongens zijn op dat tijdstip. Doe het rustig aan. Ze zijn ook jong geweest, ze begrijpen het wel, maar het gevoel om jou te beschermen krijgt de overhand! :wink:

tot 10 uur zou mogen, maar dat vind ik zo stom. Ik zou wel gaan, maar dan ben ik zeg maar de enige die al weg moet, dusja.
maar als ik later ook echt uit wil gaan dan kan ik ook niet al om 10 uur weg. want het begint meestal later pas echt en wordt het leuk

Dat snap ik.
En als je nou probeerde tot 11 uur?
Dan mis je 1uurtje

mag niet :pensive:
10 uur is het uiterste

Dan zit er denk ik niks anders op dan 10 uur

pff meid ik begrijp je helemaal, tis echt fucking irritant…

Ik denk dat het ook een beetje ligt aan waar je woont. Ik woon in een dorp, hier was het normaal om in groep 7/8 ‘uit te gaan’ tot 10 uur. In de eerste ging ik tot 12 uur/half 1. Wel werd ik dan opgehaald door mijn ouders, ook omdat ik het te ver vond om te fietsen :’) Maar als je in een grote stad woont is vind ik het logisch dat je ouders je minder snel lang laten blijven. Op je 15e tot 12 uur vind ik eigenlijk wel normaal. Je kunt zeggen dat iedereen tot 12 uur mag en dat je je daardoor een beetje ‘buitengesloten’ voelt. Werkt niet altijd maar is te proberen toch? :slightly_smiling_face:

pfoe. Naja ik woon in zwolle. 10 minuten fietsen naar binnenstad. valt dus wel mee.
ik heb dat ook geprobeerd zegt mn pa dat ik me nietzo aan moet stellen en dat het niet erg is. alsof hij dat vroeger leuk had gevonden

Ik werd op mijn 16de door mijn vader opgehaald om 12 uur.
Op mijn 17de om 1 uur of half 2 met geluk en pas op mijn 18de mocht ik zelf opstap gaan en blijven tot het einde, als ik maar niet alleen naar huis kwam.

Ik denk niet dat je er iets tegen kunt doen. Je zou kunnen proberen om een compromis te sluiten, bijv als je tot 12 uur mag blijven poets je de badkamer of iets dergelijks. Dat hielp bij mij nog wel eens.

nja er zit niets anders op dan het te accepteren denk ik? zie het zo: je bent nog maar 15, er komt vanzelf een tijd dat je zelf kunt kiezen tot hoelang je blijft.