Ouders zijn overbezorgd

Heey allemaal,
Ik heb een probleem. Zoals er al in het onderwerp staat, zijn mijn ouders nogal overbezorgd (vooral mijn vader) en mag ik daardoor allerlei dingen niet. Ik mag wel bij mensen afspreken, maar ik moet om 5 uur weer thuis zijn, ik mag alleen komen bij vrienden die mijn ouders ook kennen en ik mag alleen bij ze blijven slapen als mijn ouders de ouders van die vriendin ook erg goed kennen. En als ik bij iemand blijf slapen, moet mijn vader eerst nog weten of die vriendin ook oudere broers heeft enzovoort. Als dat zo is gaat hij ook gelijk weer twijfelen of het wel veilig is. Ik mag ook niet bij iemand thuis komen als diegene alleen thuis is. Ik mag wel alleen naar de stad, maar ik mag niet alleen een eind gaan fietsen. Ik moet steeds sms’en als ik ergens ben en wanneer ik weer naar huis toe ga, ook al is het maar tien minuten fietsen. Mijn vader wil steeds weten wat ik aan het doen ben op internet, wie ik aan het smsen ben, en hij leest soms ook mee als ik aan het whatsappen ben. Ik heb ook het idee dat hij niet wil dat ik een vriendje krijg, terwijl ik wel eens iets leuks wil doen met een jongen.
Ik durf er niet goed over te beginnen, want mijn vader wordt erg snel boos.
Ik weet wel dat er veel ergere problemen zijn, maar ik vind het gewoon erg vervelend. Ik zou gewoon graag een beetje meer vrijheid willen.
Ik ben trouwens 15 :wink:
Kunnen jullie me helpen?

Dat je om vijf uur weer terug moet zijn is geen ramp. Je moet op tijd zijn voor het avondeten. Wat ik wel iets te ver vind gaan is het meelezen met je smsjes en appjes. Je hebt als kind nog wel recht op wat privacy. Is er iets gebeurd waardoor ze zo overbezorgd kunnen zijn? En misschien kun je er eerst eens met je moeder over hebben als je vader snel boos wordt? Misschien wil zij wel met je vader praten

Ben je misschien de oudste thuis? Of enigskind?

Dat je om vijf uur weer terug moet zijn is geen ramp. Je moet op tijd zijn voor het avondeten. Wat ik wel iets te ver vind gaan is het meelezen met je smsjes en appjes. Je hebt als kind nog wel recht op wat privacy. Is er iets gebeurd waardoor ze zo overbezorgd kunnen zijn? En misschien kun je er eerst eens met je moeder over hebben als je vader snel boos wordt? Misschien wil zij wel met je vader praten

Ik kan niets verzinnen waardoor ze extra bezorgd om mij zouden moeten zijn. Mijn vader is sowieso wel wat overbezorgd, ook bij mijn broer, en die is nu 18. Maar ik dacht er zelf inderdaad ook al aan om met mijn moeder te praten, ook omdat de bezorgdheid volgens mij vooral bij mijn vader wegkomt.
Bedankt voor je reactie trouwens :slightly_smiling_face:

Ben je misschien de oudste thuis? Of enigskind?

Nee, ik heb nog een oudere broer, dus daar ligt het niet aan :wink:

Buiten het meelezen van smsjes vind ik dit persoonlijk meevallen. Dit is overduidelijk uit bezorgdheid dat ze dat doen, niet omdat ze niet willen dat jij plezier maakt ofzo, want dan zou je helemaal het huis niet uitmogen.

Gelden dezelfde regels voor je oudere broer of mag hij meer?

Schat je bent 15, niet zo gek dat je vader bezorgd is. Je zit middenin de puberteit en maakt nu toch wel grote veranderingen mee, dat is voor je vader ook niet makkelijk. Hij ziet zijn kleine meisje ineens groot worden…

Buiten het meelezen van smsjes vind ik dit persoonlijk meevallen. Dit is overduidelijk uit bezorgdheid dat ze dat doen, niet omdat ze niet willen dat jij plezier maakt ofzo, want dan zou je helemaal het huis niet uitmogen.

Gelden dezelfde regels voor je oudere broer of mag hij meer?

Ik denk ook niet dat ze niet willen dat ik plezier maak hoor :wink: Ik weet best dat ze van me houden.
Mijn broer mag veel meer, maar dat vind ik wel logisch, want hij is 18. Maar met berichtjes meelezen enzo, dat gebeurt bij hem ook niet. Misschien omdat ik een meisje ben?

je bent 15, niet zo gek dat je vader bezorgd is. Je zit middenin de puberteit en maakt nu toch wel grote veranderingen mee, dat is voor je vader ook niet makkelijk. Hij ziet zijn kleine meisje ineens groot worden..

Dat snap ik ook wel. Misschien gewoon wachten tot het wat beter wordt dan? :slightly_smiling_face:

Ik snap dat je het vervelend vindt, maar goed dat je doorhebt dat ze het doen omdat ze van je houden. Ik denk dat je duidelijk moet maken dat je het niet fijn vindt. Gewoon een gesprek met je vader aangaan, vragen waar hij nou precies bang voor is, vertellen hoe jij je erbij voelt. Als hij naast je komt zitten om je berichtjes te lezen, ga je gewoon ergens anders zitten.

Misschien moet je dat duidelijk aangeven, dat je toch niets te verbergen hebt (want anders had hij dat wel al gezien :’) ) maar dat je toch wat privacy wilt. Ik had dit ook vroeger (dat papa steeds vroeg naar wie ik smste, maar zelf keek hij wel nooit). Ik heb gewoon gezegd van dat hij altijd in mijn gsm mocht kijken, op voorwaarde dat hij dat eerst vraagde. Heeft hij 1 keer daarna nog gedaan met eerst vragen, daarna nooit meer :’)

wees blij. Ik ben veel trotser dat er ouders bestaan zoals de jouwe, dan ouders die totaal GEEN idee hebben wat hun kinderen uitspoken, die gewoon ergens slapen behalve in hun eigen bed, die alles kunnnen doen dat god verboden heeft en totaal geen zicht hebben op bv financieen van hun kinderen.

Dat jouw broer meer mag is logisch. Jongens zijn veel minder kwetsbaar dan meisjes. Lichamelijk gezien dan.
Reken maar dat het voor ouders ook moeilijk is om zowel een jongen als een meid op te voeden hoor, en zeker voor een vader om zijn meisje los te laten. Je bent op je 30e nog te jong om voor het eerst te gaan stappen, op je 35 te jong voor je eerste vriendje, etc.
probeer gewoon het niet te moeilijk te maken voor je ouders en vertel ook vooral wat je meemaakt.
Kijk ouders hoeven absoluut niet alles te weten maar ze weten wel graag met wie je omgaat en wat je bezig houdt. Als je open bent weten zij ook dat ze zich geen zorgen hoeven te maken.