ouders zijn heel streng

heey, mijn ouders zijn heel erg streng en hebben veel regels ik vraag me af hoe ik hiermee om moet gaan.
*ik mag geen grote oorbellen dragen
*geen make up dragen(en dan bedoel ik gewoon mascara met een lijnte ofzo dat mag ook niet
*ik mag geen hakken dragen
*als ik 'savonds nog weg wil moet ik om half negen thuis zijn (als ik iets later ben al zijn het 2 minuten dan mag ik daarna niet meer)
*ik mag niet in het donker over straat dus moet in de winter altijd al om 6 uur thuis zijn.

• het is nu kermis en dan meot ik ook om half 9 thuis zijn
    *ik moet doordeweeks om 9 uur naar bed en in het weekend om 10 uu
    *ik mag maar eenuurtje achter de computer

en zo komen er steeds meer regels.
sinds kort moet ik ook alles zelf betalen als ik ergends ga eten of iets drinken of met de trein ergends heen wil moet ik het kaartje zelf betalen en mijn kleding/jassen/schoenen moet ik ook zelf betalen van 60euro per maand.
praten heeft geeen zin dat heb ik al veker gedaan (en toen ben ik ook redelijk gebleven)

dus hebbenjulie misschien nog tips?

xx

Koop ze gewoon, en doe ze pas in als je de deur al uit bent.
*geen make up dragen(en dan bedoel ik gewoon mascara met een lijnte ofzo dat mag ook niet
Op school opdoen bij de spiegel op het toilet? Of ergens anders bij een spiegel. Of bij je vriendin thuis ofzo.
Boeiend, je bent pas 13.
*als ik 'savonds nog weg wil moet ik om half negen thuis zijn (als ik iets later ben al zijn het 2 minuten dan mag ik daarna niet meer)
Boeiend, je bent pas 13.
*ik mag niet in het donker over straat dus moet in de winter altijd al om 6 uur thuis zijn.
Begrijpelijk, dat is normaal. En als je persé wilt afspreken kun je toch mensen bij jou thuis uitnodigen?

Ga 's middags.
    Nogmaals, je bent pas 13!
    Ga in de bieb gratis internetten?

En dat je alles zelf moet betalen is trouwens wel belachelijk, maargoed.

Koop ze gewoon, en doe ze pas in als je de deur al uit bent.
Op school opdoen bij de spiegel op het toilet? Of ergens anders bij een spiegel. Of bij je vriendin thuis ofzo.
Boeiend, je bent pas 13.
Boeiend, je bent pas 13. &te laat komen en dan ‘straf’ krijgen is normaal. Hoort bij je opvoeding. Ze willen laten weten dat je dat later ook niet moet doen en blablabla
Begrijpelijk, dat is normaal. En als je persé wilt afspreken kun je toch mensen bij jou thuis uitnodigen?

Dat is zelfs nog laat!! Maar ga dan gewoon 's middags.
    Nogmaal, je bent pas 13! Ik moest zelfs om HALF 9 naar bed
    Dat is helemaal niet gek als je 13 bent. Je bent nog jong & je ouders willen dat je gewoon lekker buiten gaaat spelen met vrienden enzo. Ik mocht ook maar 1 uurtje achter de pc

&ik moet ook heel veel zelf betalen. Maar dat je op je 13e al 60 euro krijgt!! WOW
Ik ben 16 en krijg 50 euro en moet daar ook echt ALLES van kopen.

[i]Wat ben ik blij dat ik relaxte ouders heb zeg. :zipper_mouth_face:

Kun je niet met ze onderhandelen over bepaalde dingen?

Nou moet ik zeggen dat ik op mijn 13e ook geen hakken en make-up mocht. XD[/i]

dankjewel voor de reacties allemaal.
die oorbellen dat doe ik al
alleen ik wil liever geen mensen 'savonds bij mij uitnodigen omdat ik zo vroeg naar bed meot (en mijn vrienden allemaal niet die zijn nog tot 12 uur buiten) en ik vind het stom om te zeggendat ze weg moeten omdat ik ga slapen.
ja klopt wel datik pas 13 ben maar ik zit in de derde nu (ben een vroege leerling) dus iedereen is ouder en mag dus ook meer (en andere die ook 13 zijn mogen vaak ook meer)
xx

Tja, daar kan je niets aan doen. Je hebt je ouders niet gekozen en als ik eerlijk moet zijn vind ik dat ze goed hun best doen om je degelijk op te voeden.
Vergelijk jezelf gewoon niet met anderen.

Die grote oorbellen snap ik niet, maar je kan ze gewoon kopen en in doen als je de deur uit bent (zoals hier boven werd verteld).
Dat van geen make-up heb ik ook. En ik ben net zo oud als jij.
Ik mag ook geen hakken. 's avonds moet ik rond 10/11 thuis zijn, maar dat is omdat ik in een dorp woon dus echt veel kan hier niet gebeuren (niet dat ik weet waar jij woont, maar in de stad moest ik eerder thuis zijn). Bedtijd heb ik niet. Ik heb mn eigen laptop dus ik bepaal zelf hoelang ik erop zit. Maar ik moet soms ook m’n eigen kleren kopen en ik krijg geen geld van m’n ouders, moet het dus doen met geld dat ik voor mn verjaardag bij elkaar krijg. En ik krijg ook niks voor kerst/sinterklaas dus veel geld heb ik dan ook niet.

Over dat vroeg thuis zijn, misschien kan je een keer een vriendin naar je huis meenemen en dan zegt ze dat jij naar haar toe gaat, dan zegt je moeder dat je om half 9 thuis moet zijn en dan zegt je vrienden ‘Dan al? Ik mag altijd veel langer’ ofzo en misschien mag het dan wel? xD

ben ik even blij met mijn paps, ik kan wel zeggen je bent pas 13, maar ik ben ook pas 14 en ik mag die dingen al wel vaak. Maar ben je nu echt minder gelukkig omdat je die dingen niet mag of juist moet doen? Ik kan allemaal wel makelijk praten, want ik heb het thuis heel makelijk. Maar ik vraag me altijd af, ben je nu echt zo ongelukkkig zoals je klink? Je kunt ook aan de dingen denken die je wel mag doen. Ow maar toch nog een tip: probeer toch met ze te praten en ga grenzen stellen, vraag waarneer de dan wel hakken en make-up enzo op mag doen. En bijv. afspreken dat elke keer dat je jarig bent geweest een half uurtje later thuis mag komen, afspreken dat je nooit allleen naar buiten in het donker gaat, maar altijd met een vriendin of vriend.

Enige manier is het gewoon doen en laten zien dat al die dingen echt niet zo erg zijn om te doen. Iedereen zegt hier wel ja je bent pas 13 dus zijn die dingen heel normaal. Ik vind ze niet normaal hoor. Als zij een keer film wilt kijken bij een vriendinnetje moet ze meteen om half negen thuis zijn? Is toch lullig. Ik zou als ik jou was vragen wáarom ze deze regels zo instellen, en als het antwoord is : ‘‘omdat wij het zeggen’’ zou ik gewoon jouw argumenten opvoeren waarom je het wel zou mogen. Waar zijn ze bang voor?

Probeer als een gelijke te praten, dus niet ‘‘ja, maar’’ of gaan schreeuwen of boos worden. Blijf rustig en stel vooral veel vragen waarom. Misschien zien ze dan in dat je heus voor jezelf wel na kunt denken en geen rare dingen doet.

Ik snap dat hele opvoedingsidee niet hoor: als een kind iets ‘‘fout’’ doet meteen straf geven. Je kunt als ouders beter laten zien wáarom een regel wordt ingesteld en wat er kan gebeuren als die overtreden wordt. Ik mocht altijd alles van mijn moeder, maar ze zei altijd wat wel en niet verstandig was en dan was ik het daar bijna altijd wel mee eens! Zo leer je zelf nadenken over wat goed en minder goed is en volg je niet als een mak schaap de regeltjes zonder te weten waarom. En juist als kinderen de regels niet begrijpen zullen ze deze ook niet opvolgen.

Hier sluit ik me wel bij aan, het is ook niet leuk als je ouders hebt die geen fuck geven om wat je wil of doet.

je bent pas 13, ik zou me nu echt nog niet drukmaken om bepaalde dingen ik snap je aan de ene kant ook wel … misschien mogen je vriendinnen al die dingen wel en jij niet… dat voelt k u t i know… maar je ouders willen je opvoeden onder bescherming en willen je laten omgaan met geld, i mean hello 60 euro’s dat krijg ik nu nog geen eens… bekijk het van de positieve kant…
en over de kermis o godd hier is nu ook kermis vanavond… ik ga er niet eens naar toe … geldverspilling… ik mocht nooit in de avond vorig jaar mocht ik dan tot 24.00 s’avonds maar wel als mn broer me thuis bracht…
maar anyways bekijk het van de positieve kant en probeer zoveel mogelijk goede dingen te laten zien… dat helpt serieus

beter te strenge ouders, dan een moeder die jou haat en een vader waar je écht alles van mag. ik kom soms dronken thuis en me vader heeft et wel door maar het boeit hem niet eens, hij vind alles goed, weekenden bleef ik weg en hij belde 1x op om te vragen of het goed gaat. geloof me, het gevoel dat hij of mijn moeder om me geeft heb ik niet e nik kan je zeggen dat is niet echt een leuk gevoel haha. jou ouders geven duidelijk om je, ook al snap ik dat het heel vervelend dis. maar wacht nog even tot je iets ouder wordt, dan mag je vanzelf meer! vanaf je 16e laten je ouders je meestal wel los, sommige ouders wat eerder dan de andere maar heb geduld!

nouja pas 13 pas 13… ik mocht écht wel meer op mijn 13e. het enige wat je kan doen is er met je ouders over praten. hoewel verzetten de enige optie lijkt jaag je jezelf alleen maar in het harnas. Als je ouders onredelijk blijven en jij bent het er niet mee eens kan je natuurlijk wel meer tegen de regels ingaan, maar … toch je bent pas 13 dus nu is het nog niet nodig. zegmaar. xD sorry

heb je al gevraagd waarom?

* het is nu kermis en dan meot ik ook om half 9 thuis zijn

Dat dikgedrukte vind ik eigenlijk niet eens zo raar, ik zou ook geen kind van 13 willen met hakken, makeup en fietsenwielen in haar oor. En dat je s’avond niet tot laat buiten mag blijven is ook niet zo raar, je bent nou eenmaal best jong, en dat kan gewoon gevaarlijk zijn.
Dat je een uurtje achter de pc mag, zou ik zelf ook niet leuk vinden, maar zo wordt je geen nolifer die niets meer weet te doen als de computer stuk is.
En dat vroeg slapen is goed voor je gezondheid.

Maarja dat ben ik dan weer, ik vind dat je bij zulke kleine dingetjes wel gewoon naar je ouders moet luisteren. Zij schonken jou het leven, dan kan je dat op z’n minst wel even terugdoen.

En tenslotte, ze doen het omdat ze om je geven.

Geduld mijn vriend.

En trouwens als je er even op moet wachten is het toch veel leuker als het eenmaal zover is :slightly_smiling_face:

[b]*als ik 'savonds nog weg wil moet ik om half negen thuis zijn (als ik iets later ben al zijn het 2 minuten dan mag ik daarna niet meer)

*ik moet doordeweeks om 9 uur naar bed [/b] en in het weekend om 10 uu

Jonge dikgedrukt heb ik ook allemaal en ik ben 14 en een half. (volgend jaar naar de 4e)

Ik vind t ook naar maarik mag steeds meer dus och… en idd ik heb friends bij wie hun ouders t helemaaaal niks uitmaakt wat hun kinderen doen. Liever dit denk ik dan.

en als je geen vriendin wilt uitnodigen in de avond omdat je je dan schaamt dat je vroeg naar bed moet is onzin, je vrienden horen dat te begrijpen, that’s what friends are for…