Ouders willen terug, ik niet

Toen ik 3 jaar oud was ben ik samen met mijn ouders verhuist naar Nederland,
voor die tijd woonden we in Italië. Ik heb er vrij weinig van mee gekregen en ben opgevoed in NL.
Nu hebben mijn ouders laatst het nieuws verteld dat ze terug willen… ivm heimwee en familie.
Ik ben inmiddels al 18 en mag zelf beslissen wat ik doe. Woon ook op mezelf.
Hier studeer ik, doe ik aan werk en sport en heb zelfs een vriendje. Alles is hier!

This is my problem…

Als je niet wil ga je niet, je bent oud genoeg om hier alleen te blijven wonen.

Je zegt zelf: Alles is hier. Dan lijkt me die keuze snel gemaakt.
Het lijkt natuurlijk wel vervelend dat je je ouders niet meer zo vaak kan zien, maar het lijkt me nog veel vervelender om alles achter je te laten en een heel nieuw leven op te bouwen in een ander land. Ik weet niet of je de taal beheerst, maar dat kan ook meespelen.

Dan blijf je toch hier? Al is het wel rot natuurlijk dat je dan zo ver weg van je ouders woont. Maar gelukkig is er skype en kun je elkaar opzoeken!

Wat is je vraag eigenlijk?

Dan blijf je toch gewoon hier?

Je bent 18
Je hebt hier je vrienden
Je hebt hier je vriendje
Je woont op jezelf
Je hebt hier je werk
Je studeert hier
Je doet hier aan sport

Lijkt me genoeg reden om hier te blijven. Je zal waarschijnlijk je ouders missen, maar je zal net zo goed alles hier missen als je naar een enigzins vreemd land gaat en daar een geheel nieuw bestaan opbouwd.

Volgensmij weet je zelf al dat je hier graag wilt blijven maar vind je dat je naar Italië mee gaan moet overwegen vanwege je ouders.

Hmm ik kan begrijpen dat als zij terug verhuizen, je je best eenzaam kan voelen omdat je geen familie hebt om op terug te vallen.
Misschien kan je afspreken hoe vaak jullie elkaar opzoeken enzo?

Ik snap het probleem niet? Als je niet wilt gaan dan ga je toch niet?

Ik zou niet gaan. Als je slim boekt kun je soms voor nog geen 20 euro binnen 1 of 2 uur in Italië zijn. Ik weet niet hoe close je bent met je ouders maar als je op jezelf woont is het voor veel mensen vrij normaal om hun ouders maar een keer in de maand of zelfs minder te zien, dus als jij dat kunt dan zou ik blijven. Je moet je eigen leven gaan opbouwen en ik denk dat dat hier is bij je studie en je vriend. :slightly_smiling_face:

Je snapt het probleem niet? Nou, sommige mensen zijn heel erg close met hun ouders. En vinden het niet fijn om te ver weg van hun ouders te wonen. Mensen zoals ik bijvoorbeeld. Ik snap het dilemma dus wel.

Gewoon hier blijven. Met kerst, verjaardagen etc ben je zo in Italië in principe.

Inderdaad, ik snap het probleem ook heel goed. Ik zou het ook heel moeilijk vinden om te moeten kiezen tussen mijn familie en mijn ‘‘nieuwe leven’’. Ik zou persoonlijk met mijn familie meegaan, maar daar moet je denk ik zelf goed over na denken.

Als jij niet wilt dan zou ik zeggen dat het tijd is om op jezelf te gaan wonen. Toen ik 19 was heb ik dezelfde beslissing genomen. Mijn familie besloot om op Curacao te gaan wonen. In het begin zou iedereen meegaan, behalve ik en mijn oudste zusje. Op het laatste moment is mijn zusje toch naar Curacao gegaan en woon ik helemaal alleen in Nederland. Ik ben met mijn vriend gaan samenwonen en maak dit jaar mijn studie af. Nog altijd heb ik helemaal geen behoefte om op Curacao te gaan wonen.

Ik denk dat je zelf ook goed moet nadenken wat jij wilt. Waar heb je precies problemen mee? WIl je op zich wel in Italie wonen of wil je bij je familie blijven? WIl je je studie afmaken?

Wow, da’s wel lastig. Ik zou persoonlijk in Nederland blijven. Ze hebben besloten om in Nederland een leven op te bouwen met jou en dat mogen ze je niet zomaar afnemen, vind ik dan.

Ik zou hier blijven.

Ik zou in eerste instantie hier blijven. Mocht blijken dat het je toch te zwaar valt en je je familie te erg mist, kun je altijd nog besluiten om alsnog ook te verhuizen.

Je woont al op jezelf dus ik zou lekker hier blijven. Heb je ook een lekker goedkoop vakantieplekje voor elke vakantie :grinning:

Gewoon hier blijven! Vluchten naar Italie kosten vaak niks via Ryanair, Transavia of een goede aanbieding van de KLM, dus je bent er zo als dat nodig is!

Dit ja ik zou ook echt niet weten wat ik zou moeten doen! Ik zou het echt heel erg vinden als mijn ouders we zouden gaan.

ik zou hier blijven, ookal zijn het je ouders, hier heb je je hele leven met vrienden, school enzo.