Ouders willen rekening beheren (18+)

Hi meiden,

Volgende week word ik 18 jaar. Mijn opa en oma hebben vanaf mijn geboorte voor mij gespaard en een rekening geopend op mijn naam. Nu is het wettelijk geregeld dat deze rekening open gaat zodra je formeel volwassen bent. Laat ik voorop stellen dat ik ze ontzettend dankbaar ben.

De regel is dat dit geld alleen gebruikt mag worden voor studie en later eventueel een koopwoning. En ik durf op alles te zweren dat ik dit nooit aan iets anders zou durven uitgeven. Nu willen mijn ouders toestemming van mij om voor een onbepaalde tijd dit bedrag te beheren en eerlijk gezegd vind ik dit niet nodig. Ik vind nu je volwassen wordt, je zelfstandig moet worden en op je eigen benen moet staan. De argumenten waar ze mee komen gaan van “maar stel dat je een verkeerd vriendje krijgt en voordat je het weet is dit geld misschien weg” tot “wij willen 100% zekerheid dat jij dit geld niet aan iets anders besteedt.”

Allereerst vind ik dat eerste argument een beetje flauw. Noem het naïef, maar ik zie mezelf niet als type die daar snel ik meegaat. Natuurlijk kan dit iedereen overkomen, maar daar hoef je geen 18 voor te zijn. Je hoort/leest vaak genoeg dat volwassen mensen afgeperst etc. worden. En het tweede argument voelt het voor mij dat mijn ouders mij niet voldoende vertrouwen. Ze benadrukken dat dit niet het geval is, maar deze indruk krijg ik wel. Nu ben ik benieuwd hoe een buitenstaander hier naar kijkt.

Stel ik me aan en moet ik mijn ouders toestemming geven?

Ik zou het niet doen. Mijn geld, mijn zaken.

Leven je opa en oma nog? Zo ja dan zou ik hen laten beslissen wat zij het beste is, al is het maar om je dankbaarheid te tonen en geen ‘fittie’ te veroorzaken. Al denk ik gezien die rekening op je 18e van jou wordt ze van mening zijn dat jij het aan kan. Ze hadden de rekening namelijk ook pas op je 21e aan jou kunnen geven of als je getrouwd bent o.i.d.

Ik vind dat jij dat zelf te beslissen hebt, of je opa/oma. Maar aangezien zij het zo geregeld hebben dat je vanaf je 18de eraan mag komen…

Ergens snap ik het wel, maar tegelijkertijd, ja je bent 18, en zoals ik het lees heb je je ouders nooit echt reden gegeven om je niet te vertrouwen, qua bankzaken in ieder geval.
Kan je niet, om hen een beetje gerust te stellen, eens in de zoveel tijd even die rekening laten zien (dus de afschrijvingen etc.)? Als compromis. Dan zien ze vanzelf wel dat ze zich geen zorgen hoeven te maken (neem ik aan) en houd je toch grotendeels zelf de controle.

Als jij vind dat dat niet nodig is, dan zou ik je ouders geen toestemming geven. Maar stel je geeft het toch ergens anders aan uit, dan kun je alleen jezelf de schuld daarvoor geven.

Ik moet trouwens wel zeggen dat het moeilijker is dan het lijkt hoor. Ik ben ook een heel verstandig persoon en toch heb ik wel al af en toe wat van zo’n rekening gehaald. (Later ook weer terug gestort, maar de verleiding is wel groot om het niet te doen.)
Wat je kunt doen is gewoon geen internetbankieren aanvragen voor die rekening zodat het moeilijker is om er wat af te halen.

Ik vind dat je die rekening zelf moet beheren, daar ben je oud genoeg voor.
Misschien is het mogelijk om alleen bij alleen die rekening je ouders toezicht te laten hebben. Dat ze zegmaar kunnen zien wat je met het geld doet. Dan hebben jullie het allebei.

Maar eigenlijk ben ik van mening dat jij het gewoon zelf moet kunnen.

Dan kom je nooit meer van hun toezicht op dat geld af. + als je het nu niet zelf aankan, waarneer dan wel?

Tja, afspraak is afspraak. Je opa en oma hebben zo geregeld dat die rekening vanaf je 18e tot je beschikking staat, dat hebben je ouders te accepteren.
Maar besef je wel dat als je er dus wel aan komt, dan hebben je ouders nog weinig vertrouwen in je. Maar ik denk dat dat juist een hele goede motivatie kan zijn om er niet aan te komen :slightly_smiling_face:

Ik begrijp de bezorgdheid van je ouders, maar als ik je post zo lees ben je slim genoeg om te weten wat je doet. Ik zou het gewoon zelf beheren, het is jouw geld.

Ik vind het een beetje dubbel, aan de ene kant is als je het geld eenmaal hebt waarschijnlijk best groot om af en toe een paar euro er vanaf te halen aan de andere kant, je kan ook laten zien aan je ouders dat je er gewoon mee kan omgaan (en misschien een deal maken oid)

Ik zou je opa en oma het laten beheren. Je kan natuurlijk ook gewoon de pas geven aan je opa en oma en geen internetbankieren inschakelen. Waarom zou je nu zelf je geld willen beheren? Je mag er toch niks mee doen dus veel heb je er niet aan en zoals er meerdere al zijden, de verleiding word groot om iets ervan te ‘lenen’.

Why… Het is jouw rekening en jouw geld. Je bent achttien, jouw ouders hebben er niets over te zeggen aangezien jouw opa en oma wilden dat jij het zou krijgen op je achttiende, niet je ouders. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die het gewoon zouden geven? Het behoort aan jou toe en zo moeilijk is het niet om van je spaarrekening af te blijven. Zeker als je er een doel mee voor ogen hebt (studie). Ik zou er kriegel van worden als mijn ouders me zouden controleren, zeker als je meerderjarig bent. Vertrouwen moet er zijn en uiteindelijk bepaal je zelf wat je met het geld doet en heeft de rest daar ook niets over te zeggen.

Ach, ze bedoelen het ieder geval wel goed. Maar het is nu jouw rekening dus wat dat betreft hebben je ouders er niet zoveel over te zetten. Wat je misschien wel kunt doen is je ouders machtigen. Ze hebben dan geen zicht op je rekening maar misschien voelt dat beter voor ze?
Mijn moeder is ook gemachtigd puur voor het feit als er een keer een noodgeval oid is. Maar ze kan niet zomaar op mijn rekening kijken of er geld afhalen etc.

Nouja, op zich hebben anderen ( opa&oma) het geld voor jou gespaard, als het je eigen verdiende geld was dan zou ik het abnormaal vinden. Als het gebeurt dan zou ik ieder geval afspreken dat je wel echt het geld mag gebruiken zodra je een kamer/huis/studie hebt waarvoor je het geld gaat gebruiken, je krijgt misschien de kans dat je ouders dan ook mee willen beslissen en dan beheren zij de rekening…

Hmm… Ik ben 24. Mijn ouders kennen de gegevens niet om in te loggen. Mijn moeder is echter nogal nieuwsgierig, dus zo nu en dan mag ze meekijken als ik wat geld moet overmaken. Dan vraagt ze wel eens: ‘Waarvan is deze betaling?’ en geef ik eerlijk antwoord.

Je zou kunnen afspreken dat zij elke 2 á 3 maanden een blik mogen werpen op je rekening, onder jouw toezien? En, als je van plan bent om wat geld van deze rekening te spenderen, kun je hen hiervan op de hoogte stellen.

Bedoel je dat ze jouw rekening helemaal ‘overnemen’? Bij mijn rekening is het zo ingesteld dat mijn ouders kunnen zien wat ik er mee doe en ze kunnen zelf ook geld ervan af halen (wat ze niet doen gelukkig haha). Misschien is dat nog niet zo verkeerd? Je weet van jezelf dat je echt wel goed met die rekening om zal gaan, maar gewoon om je ouders gerust te stellen. Je kunt dan altijd nog later beslissen om ze geen inzage meer te geven.

Gelukkig! niet iedereen denkt zoals mijn ouders. Het lijkt een soort traditie in de familie, zo hebben oudere neven/nichten altijd ingestemd en er geen “probleem” van gemaakt. Mijn opa en oma vinden dit prima. Ik ben van mening dat als zij graag willen dat die rekening pas opengaat als ik de leeftijd 21 bereik, ze dit ook hadden kunnen vastleggen. Volgens mij kost dit niet meer geld?
Nu is het zo dat ik het verwijt naar mijn hoofd krijg van “waarom moet je nu weer als eerste moeilijk doen, je kunt er nu toch nog niets mee”. En dat is ook zo, ik zou dat geld niet aan andere dingen willen uitgeven. Maar ja, gewoon uit principe ik vind dat ik zelf deze verantwoording kan hebben. Ik word hier zo ontzettend moe van.

doei.