Ouders willen dat ik meer werk

Ik werk bij een supermarkt en verwachtte dat ik in de zomervakantie daar gewoon veel kon gaan werken. Helaas ben ik gemiddeld maar 1 dag per week extra ingeroosterd en werk nu ongeveer 10/12 uur per week, maar ik denk niet dat ik daar veel aan kan veranderen. Nu willen m’n ouders dat ik straks op de fiets naar die supermarkt ga en aan de bedrijfsleidster ga vragen of ik misschien meer ingeroosterd kan worden. Ik vind dat echt onzin, omdat er gewoon een vast vakantierooster is waarop iedereen ingepland staan, en ze kunnen moeilijk mij meer dagen inroosteren en dat er dan meer mensen dan nodig achter de kassa staan. Ook heb ik van meerdere mensen gehoord dat die ook heel weinig ingeroosterd zijn.

Nu móét ik van m’n ouders daarheen en daarna móét ik bij het bejaardentehuis in de buurt gaan vragen of ze nog mensen nodig hebben, terwijl ik daar dus echt niet wil werken in de zomervakantie. Ik ben zelf al op internet aan het zoeken maar niemand wil iemand aannemen nog 4 weken een paar dagen wil werken… maar ik ben er dus wel mee bezig.

Wat vinden jullie ervan dat ik bij dingen moet solliciteren waar ik niet eens wil werken?

Als je het niet wilt doen, dan doe je het ook niet
En anders praat je met je ouders van je dat je echt niet wilt werken
Omdat je andere dingen te doen hebt? want veel werken in de zomer is ook niet leuk

Ik vind niet dat jouw ouders het recht hebben om het zo aan je op te dringen. Tuurlijk kunnen ze tegen je zeggen dat ze willen dat je meer werkt, maar dat beslis jij uiteindelijk altijd zelf nog wel.

Je moet doen wat jij wilt, waar jij je goed bij voelt. Niet wat je ouders willen dat je doet.

Eh, het is toch juist de bedoeling dat je zelf aangeeft wanneer je meer wil werken. Je moet er niet van uit gaan dat je vanzelf in de vakantie meer ingeroosterd wordt. Ik ben zelf naar mijn teamleidster(s) gegaan en heb gezegd dat ik meer wilde werken in de vakantie, en dat vonden ze erg fijn.

Kan je niet kaartjes ophangen bij supermarkten waarin je jezelf aanbiedt als babysitter? Daar verdien je ook wat mee, en zo veel hoef je niet te doen. (:

Ik vind het wel belangrijk dat je ook met minder leuke baantjes in aanraking komt. Het staat alsnog goed op je CV en je kan dan duidelijk uitleggen waarom dat soort werk je niet goed ligt. Dat vinden toekomstige bazen van je ook vaak prettig, dat je goed kunt aangeven wat je goed kan en leuk vindt, maar ook wat je moeilijk/lastig vindt.
Maar als je het echt niet wilt, dan moet je het niet doen. Je kan net doen alsof je langs het tehuis bent gegaan maar dat ze je te jong vonden en eigenlijk geen geschikt werk voor je hadden?

waarom willen jou ouders persee dat je meer werkt?

je kan natuurlijk gewoon vragen aan je baas of het mogelijk is om je meer in te plannen, maar als dat niet gaat dan houd het gewoon op.

als jij verder geen zin hebt (of wat dan ook) om ergens voor de laatste 4 weken nog een baantje te zoeken, dan doe je het gewoon niet. waarom zouden je ouders je daar toe dwingen?

Werk ervaring is heel goed. Ik begrijp je ouders wel, het is ten slotte vakantie.
Feit dat je al met smoesjes komt van ‘anderen zeggen’ laat al zien dat je gewoon geen zin hebt. Wat anderen zeggen doet er helemaal niet toe. Vaak als je het vraagt kan je heus wel meer ingeroosterd worden, wat weten de anderen er nu van? Zoiets moet je zelf aangeven. Niet gewoon afwachten, want de leidinggevende mag niet zomaar op dagen inroosteren buiten je contract.

Ik vind dat je het toch moet doen. Snap best dat je er geen zin in hebt, maar je moet discipline opbouwen, en niet ineens vastroesten tijdens je vakantie met compleet niks doen. Een CV opbouwen is juist in deze tijden zo verdomd belangrijk, echt niet normaal. En je kan niet bepaald een CV opbouwen met 1x per week bij de AH.
Als je het echt niet wilt kunnen je ouders niet veel doen, maar ik sta wel achter je ouders. Zelf ben ik ook ‘opgedrongen’ meer te gaan werken en achteraf ben ik ze daar dankbaar voor. Omdat je voorrang krijgt bij sollicitaties en soms ook sneller meer geld dan het minimumloon.

(En heel eerlijk, 1x per week? Dat is echt heel weinig…!!!)

Ik werk normaal 7 uur in de week en heb voor de vakantie aangegeven dat ik graag 35 uur per week zou willen werken. Nu ben ik gemiddeld 11 uur per week ingeroosterd. Het is dus niet zo dat ik niet aangegeven heb dat ik extra wil werken.

M’n ouders willen persé dat ik veel werk in de vakantie omdat ik de waarde van geld moet leren (ja dat snap ik al, ik krijg namelijk 30 euro per maand van m’n ouders en moet alles zelf betalen :’) ) en discipline moet krijgen. Dat snap ik ook best en ik wil best veel werken, maar nu worden me allemaal dingen verplicht die ik niet wil. Ze zeiden zelfs dat als ik bij de supermarkt en het bejaardentehuis niet terecht kon, ik een bollenboer moest bellen. En als ik al die dingen niet zo doen, staan er straffen op en mag ik m’n vriend niet zien enzo. Ik ben ook langs een aardbeienkweker geweest want ik mocht nergens heen voordat ik dat gedaan had. Gelukkig had die geen werk voor me, want ik heb daar al gewerkt en vond het verschrikkelijk.

Maargoed, ik ben langs het bejaardentehuis geweest en heb m’n gegevens achtergelaten en de vrouw die over banen ging was er niet, maar de vrouw met wie ik sprak was best positief. Morgen wordt er contact met me opgenomen. Hopen dat hier wat uit komt, want anders wordt het bollen pellen… :’)

Haha, 35 uur per week werken in de vakantieperiode, dat kan natuurlijk ook niet echt he. Of je moet in een hele kleine supermarkt werken met weinig personeel en grote behoefte aan een 17-jarige die bijna fulltime achter de kassa wil zitten. :stuck_out_tongue:

Maar ik hoop dat je iets hoort van dat bejaardentehuis! Mij lijkt dat best leuk werk :’) En gezellig voor die oudjes, zo’n jong meiske erbij. Succes!

Nouja, ik weet het eigenlijk niet, aan de ene kant vind ik het redelijk kunnen van je ouders maar aan de andere kant ook weer niet

Ik vind eigenlijk ook niet dat je ouders dat horen te bepalen,
je hebt ook nog recht op vakantie en gezellig wat dingen doen met vriendinnen, niet heel de vakantie werken.

Later kan je nog altijd fulltime werken, ik zelf werk ook alleen de zaterdag en heb in de vakantie wel wat extra dagen gewerkt, maar ook niet elke dag. Vind ook wel dat ik nog vrije tijd mag hebben :’)

Als je vakantie hebt/krijgt heet het niet voor niks vakantie want wanneer je geen vakantie hebt lijkt het me logisch dat je werkt, maar als je vakantie hebt… Laat jou dan lekker lol hebben nu je dat kan doen, ik zou zeggen: geniet er van!
Je ouders mogen best wel inzien dat het fijn is voor jou om nu vakantie te hebben, want de wereld vergaat echt niet hoor :stuck_out_tongue:
En ik zou ook alleen werk nemen wat je wel leuk vindt, want ik zou het niet eens kunnen, ergens werken waar ik misschien wel helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet van houdt…
Succes! :slightly_smiling_face:

Ik snap niet waarom anderen het zo oneens zijn :’) Je hebt een schoolvakantie, geen vakantie van je hele leven.

Ik heb ook de hele vakantie al gewerkt, anders is er ook niks te doen want al mijn vriendinnen zijn op vakantie of werken zelf ook.
+ Het is toch ook wel mooi op wat geld te verdiennen in je vakantie zodat je in de schooltijd wanneer je geen tijd hebt om te werken toch wat extra hebt.
Ik werk 3/4 dagen in de week en na 1 maand heb ik al heel watr geld binnen.

Maar ieddereen denkt hier natuurlijk anders over …

Ik werk in een ijssalon en de ene week is er voor net 1 dag werk en de andere weken sta ik er bijna elke dag. So be it.

Goed dat je rond solliciteert hoor, maar je ouders kunnen ook niet van je verwachten dat je de godganse vakantie staat te werken als er gewoon geen plek meer is.

Dat idee van ‘je hebt geen vakantie van je hele leven’ snap ik wel, maar het is toch ook fijn om even te chillen zolang het kan? Je bent nog jong, werken en stress komt later wel.

Als je extra wilt werken kun je dat gewoon aangeven. Dan kunnen ze ook rekening met je houden wanneer iemand zich ziekmeld ed

Bepaal zelf wat je wilt. Je hebt vakantie. En ik vind dat je vakantie hebt om even op adem te komen van al het schoolwerk. Natuurlijk kun je werken, maar dat hoef je echt niet elke dag te gaan doen.

Dat heeft mn moeder ook nogal.
Zeker doordeweeks, zovan “ja ga een bijbaantje zoeken” en ze keek ook verbaasd op toen ik zei dat ik mn school eerst wilde afmaken.

Maar je moet het zelf weten. Ik vind dat je ouders prima advies mogen geven zovan “misschien kan je dit doen” maar ze kunnen je niet dwingen.