Ouders verbieden profielkeuze

Hey,

Ik heb net een 4.8 gehaald voor natuurkunde. Ik wil graag als profiel natuur&techniek maar mijn ouders VERBIEDEN het me. Ik sta trouwens nog steeds voldoende voor natuurkunde, een 6,1 maar dat vinden mijn ouders niet genoeg. Mijn moeder heeft ook echt gezegd: nee, je gaat het niet doen. Ik vind wel dat ik dat zelf mag bepalen hoor. Zij heeft er geen invloed op, maar ik zal haar even citeren: “je gaat dat niet kiezen, je gaat doen wat wij zeggen en anders krijg je geen kerstcadeau’s etc, dan wordt je leven echt niet leuk hoor”. Nou ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik vind dit niet normaal. Het is gewoon chantage. Ik weet niet wat ik moet doen en waar ik hulp moet zoeken. Ik wil zelf mijn toekomst bepalen.

Praat met je mentor, misschien kan die helpen om je ouders te overtuigen. Volgens mij zijn er ook op elke school binnenkort weer 10 minuten gesprekjes, laat je ouders dan met je mentor praten?

Wat willen je ouders dan dat je kiest? En hoezo willen ze dat dan zo graag, of is het echt alleen omdat je een onvoldoende hebt gehaald voor natuurkunde? Ik zou proberen met ze te praten en anders met je mentor praten hierover

Ik zou een gesprek met je ouders beginnen en vragen waarom zij niet willen waarom je dit profiel gaat kiezen en leg uit waarom jij vind dat je dit wel moet gaan doen. Als dit niet werkt zou ik idd naar je mentor gaan. Als jij dit wilt doen moet je er gewoon voor gaan

ik begrijp jouw ouders ook wel een beetje, ze willen waarschijnlijk het beste voor je, omdat ze het misschien niet leuk voor je vinden als je nt niet zou halen en het beste met je voorhebben… maar aan de andere kant moeten ze natuurlijk ook kijken naar wat JIJ wil, als je het leuk vind om technische bezig te zijn bijvoorbeeld, en ongelukkig wordt als je een of andere economische studie moet doen, moeten ze daar ook naar kijken en mee denken. jij bent het immers die op basis van je profiel een toekomstige baan en studie moet kiezen waar je dan meer dan veertig jaar aan vast zit, en je ouders niet.

Wow dat vind ik echt niet normaal. Ik zou het met je mentor bespreken en dan je keuze maken. Maar niet naar je ouders luisteren, het gaat om jouw toekomst.

Ik denk dat je ouders bang zijn dat je heel veel tijd kwijt gaat zijn aan school en dat snap ik, maar ze pakken het totaal verkeerd aan. Bespreek met hun ook de toekomst, waar je interesses liggen en dat een natuurprofiel daar beter op aansluit. Ik heb zelf gemerkt dat je met een natuurprofiel veel meer mogelijkheden hebt, maar het kan ook heel zwaar zijn wanneer het enkel voor die keuze is gekozen. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat jij dat ook doet, maar als ik naar mijn eigen klas kijk.
Ik zou sowieso met je mentor praten en vragen of hij nog manieren weet om je ouders uit te leggen waarom je NT profiel wilt. Verder kan het ook helpen om tegen je ouders te zeggen dat je er echt voor open staat om meer moeite te doen voor natuurkunde.
Even uit eigen ervaring gesproken, ik was in de tweede heel slecht in natuurkunde, ik stond een 5 en in de derde stond ik een 10 doordat ik het opeens allemaal zag en de manier van vragen toen pas snapte. Nu kwam net het nieuwe natuurkunde en ging het weer slechter, maar ik begin steeds meer de opdrachten te snappen en betere punten te halen of in ieder geval meer inzicht. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het soms gewoon even tijd nodig heeft voordat je de manier van denken echt ziet bij natuurkunde, wellicht heb jij dit ook en gaat het je dadelijk misschien juist wel heel erg goed af.

Bedankt voor alle reacties!

Mijn aller grootste tip: wat je ook doet, ookal krijg je geen kerstcadeau
s, ga voor dat profiel.Echt waar. Je gaat er anders zo’n spijt bij krijgen bij je vervolgopleiding dat je allllle studies die je leuk vind niet kan doen. (tenzij je liever psychologie studeert dan iets beta georienteerd)

Ja inderdaad. Stel je wilt een opleiding doen waar je natuurkunde voor nodig heb… Daar zit je dan. En dat je een 6,1 staat maakt niet uit vind ik. Ik heb ook vakken gekozen waar ik niet zo goed voor stond en leraren me zelfs afraadde. Ik ben alsnog in 1x geslaagd. Ik zou aan je ouders de opleidingen voorleggen die je graag wil doen later en laten zien dat je natuurkunde voor nodig heb. En ze natuurlijk beloven dat je keihard je best gaat doen.

Nog even iets, ik stond in de onderbouw met heel veel moeite een zes voor scheikunde. Nu zit ik in mijn examenjaar en sta ik een negen en is het juist het vak wat me het makkelijkste afgaat en waar ik zo ongeveer niets voor doe.
Vaak veranderen vakken heel erg van onderbouw naar bovenbouw, dus ik zou je sowieso niet heel erg druk maken en dit ook als argument gebruiken om je ouders het te laten begrijpen.

Bedankt voor al het advies! X

Je geeft niet aan waarom jij zo graag dit profiel wilt kiezen en waarom je ouders niet willen dat je dat doet. Wat zijn jouw argumenten, wat zijn hun argumenten? Daarnaast mis ik de adviezen van je vakdocenten, in het bijzonder van je docent natuurkunde. Denkt hij dat je het kan?

Bedenk ook dat naast de meiden die hierboven aangaven dat ze het in de bovenbouw veel makkelijker afging, natuurlijk ook meiden staan die nog diepere onvoldoendes gingen halen.

Misschien heb ik inderdaad een beetje een te positieve kant laten zien en teveel naar mijn eigen situatie gekeken. Maar ik zou ook weer niet teveel waarde hechten aan wat vakdocenten zeggen, ik werd sterk afgeraden om scheikunde en wiskunde B te doen, waar ik beide nu goed voor sta en voor de vakken die ze me aanraden sta ik juist slechter.
Kan natuurlijk ook volledig aan mijn vakdocenten van toen liggen of aan mijn situatie, maar ik merk dat meerdere dit hebben die ik in mijn omgeving zien.
Echter zijn er ook mensen in mijn klas die het niet wisten bij profiel, natuurrichting hebben gekozen en nu ontzettend veel moeite hebben en dadelijk toch een studie gaan doen wat veel meer aansluit om het maatschappijprofiel. Niet dat ze bij het maatschappijprofiel dan geen moeite zouden hebben, misschien wel, maar als daar hun interesses liggen hadden ze beter wel voor die richting kunnen gaan.
Als ik alleen naar mijn klas kijk zijn drie mensen die altijd al goed zijn geweest in natuurkunde en die staan een 7 geloof ik, eentje misschien een 8. De meeste staan tussen de 4,5 en 6,5, dus niet erg bemoedigend. Al ben ik hartstikke blij met mijn 5,7 voor natuurkunde, het is niet uitermate goed over het algemeen.
Natuurkunde gaat lastiger worden in de bovenbouw en ik weet niet hoe het nu in de onderbouw wordt gegeven, maar voor mij was het een hele nieuwe manier van denken. Dit kan je liggen of niet, misschien helpt het om eens een boek in de kijken van de vierde klas, zodat je zelf ook iets beter kan inschatten hoe het wordt.

Misschien een goede tussenoplossing:
Kies een NT/NG profiel waarbij je natuurkunde kiest als een extra keuzenvak. Zo kun je het wel gewoon proberen, maar als je het echt niet redt kun je nog overstappen naar NG (dat is bij ons tenminste zo), zo ben je altijd safe. Op deze manier willen je ouders je misschien nog wel een kans geven.

Als dit geen optie is zou ik er inderdaad met je mentor over gaan praten, die zal je wel helpen te kijken naar de beste keuze.

Goodluck!