Ouders verbieden alles

Hallo iedereen, ik wil even mijn verhaal kwijt en ik heb even jullie hulp nodig.
Ik heb hierom dus ook een ander anoniem account aangemaakt.

Kleine samenvatting; mijn vrienden zijn allemaal net ietsjes ouder dan mij (Zij 16 tot 18, ik 15).
Ze vragen vaak aan mij of ik mee ga een drankje doen of mee uit ga. Ik vind het erg leuk dat ze dat aan me vragen en dat ik word uitgenodigd voor zulke dingen.

Nu het probleem; mijn ouders verbieden mij alles. Ik mag niet een dagje shoppen in bijv. Amsterdam, Ik mag van hun niet uit, terwijl ik al vaker heb uitgelegd dat er niets kan gebeuren en dat mijn vrienden mij altijd zullen beschermen met wat er ook gebeurd. Ze komen dan met het argument ‘nee, je bent 15.’
Als ik er dan rustig met m’n ouders over wil praten worden ze boos en beginnen ze te schreeuwen en nog meer dingen te verbieden. Ik KAN gewoon niet normaal met mijn ouders praten en ik word er gek van.

Verder snap ik wel aan de ene kant dat ze het moeilijk of vervelend vinden mij los te moeten laten maar zo kan ik nooit m’n eigen ervaringen en jeugd opbouwen.
Mijn ouders zeggen altijd al ‘je jeugd is de beste tijd van je leven.’ Ik heb mijn ouders verteld hoe ik daar over denk en hoe ik nou een leuke jeugd kan hebben als zij me alles verbieden.
Ze moesten is weten wat jongere meisjes en meisjes van mijn leeftijd allemaal doen. Terwijl ik elk weekend gewoon thuis ben gaan hun allemaal uit en doen ze veel ergere dingen.

Nu mijn vraag, ik zou graag willen horen van jullie hoe ik dit het beste aan kan pakken aangezien ze het vertikken om met mij hier normaal over te praten.

Bedankt voor het lezen x

Ik had ook zoiets, ik mocht ook niet uit enzo maar mijn vader is wat makkelijker want hij is in Amsterdam opgegroeid en had al snel vrijheid terwijl mijn moeder streng is opgevoed in spanje. Ik vroeg toen ik 16 werd (het was op een zaterdagavond tot zondag) of ik uit mocht en van mijn moeder mocht k niet ik begon te huilen want ik wou niet saai thuis zitten en toen had me vader het geregeld. En sinds dien ga ik om de week uit.
Misschien moet je ze gewoon een keertje overhalen dat ze je kunnen brengen / ophalen. En gewoon zeggen dat je het anders gewoon stiekem doet dat ze je niet tegen houden.

Bedankt voor je reactie,
Ik had m’n ouders ook al gezegt of ze nou liever willen dat ik aan hun vertel dat ik uit ga en dat ze weten waar ik ben ipv dat ik het dalijk stiekem ga doen enzo, maar ook daar kreeg ik geen reactie op

Nouja dat je niet uit mag, vind ik niet meer dan logisch… Je bent 15. En ik geloof nooit dat zij dan ergens uitgaan waar je niet minstens 16 voor hoeft te zijn. Probeer rustig te blijven wanneer je ouders beginnen te schreeuwen en vraag gewoon eens waarom ze niet willen dat je shopt in Amsterdam. Ik zou echt niet jezelf vergelijken met andere meiden, dat andere meiden dat doen hoeft niet te betekenen dat jij losser gelaten moet worden. Zou eerder een reden zijn om strenger te zijn.

Nu, toen ik 15 was, mocht ik die dingen ook allemaal niet. Je mag officieel pas van je zestiende uit 's avonds en het is best logisch dat je ouders zich hieraan houden, wanneer je 16 bent heb je nog tijd genoeg om elke week te gaan stappen.

Bedankt voor je reactie.
Daar heb je wel gelijk in dat ik me niet moet vergelijken met andere meisjes, maar ik vind het gewoon lullig dat iedereen om mij heen uit gaat en ik alleen achter blijf. En verder zijn hier genoeg plekken om uit te gaan waarvoor je niet 16 hoeft te zijn, dus dat is zeker niet het probleem (voor mijn vrienden)

Ik zeg altijd gewoon je kan toch niks verbieden want als ik het écht wil doe ik het toch stiekem. Gelukkig snapt mijn vader dat ook wel, dat hij toch geen soort pieper op me kan zetten waar ik ben.

Maar ik snap je echt hoor, je wilt niet de achterblijver zijn… want iedereen komt elke maandag met zijn ‘‘wilde’’ verhalen over het weekeind en dan denk je waarom maak ik dit niet mee en zit ik alleen maar saai thuis met me ouders tv te kijken.

Ja precies dat ! Iedereen maakt leuke dingen mee en verteld er na het weekend in alle geuren en kleuren over en dan zit ik daar een beetje van, ja ik heb dit weekend film gekeken, zoals elk ander weekend.

Gewoon een keer stiekem uit gaan zeg ik.

Ik vind het niet gek dat je niet uit mag gaan, ik mocht dat ook niet toen ik 15 was. De minimum leeftijdsgrens om alcohol te kopen en voor kroegen etc. is niet voor niks 16…

Ik zou maar een jaartje wachten, je hebt geprobeerd. Je ouders willen blijkbaar niet, dus eventjes tanden op elkaar zetten totdat je 16 bent :slightly_smiling_face:

Bedankt voor jullie reactie’s. Ik zal het later als het een beetje gerust heeft nog een keer proberen.
En anders zit er helaas voor mij niets anders op.

Dit topic mag weg.

Slechtste advies ooit

Waarom? Ik snap haar echt heel goed want dat had ik ook vorig jaar.

Ze wil dat haar ouders haar vertrouwen, dan is dit echt de slechtste manier ooit :’). Als haar ouders er achter komen mag ze niks meer.