Ouders raken baan kwijt

[i]Hoi allemaal,

Ik wil dit even van me afschrijven en hoop op een klein beetje begrip.
Mijn moeder is sinds 1 januari haar baan kwijt. Zij werkte niet veel, maar deed dit om af en toe iets extra’s te kunnen doen (uit eten, bios, pretpark etc.)
Nu is ze druk aan het studeren en cursussen aan het volgen dus dat is prima.
En we hebben het thuis echt niet ineens slecht ofzo.
Mijn vader heeft een fulltime baan in de bouw als projectmanager ofzoiets. Het is een prima functie die hij leuk vindt en waar wij als gezin goed van kunnen leven.
Nu dreigt het bedrijf waar hij voor werkt failliet te gaan. Dat zou dus betekenen dat niet alleen mijn moeder, maar straks ook mijn vader geen werk meer heeft.
Ik ben heel erg bang voor deze situatie.
Kunnen we dan wel hier blijven wonen? Kan ons gezin de stress aan? Moeten er dingen veranderen of redden we het wel? etc. etc.
Mijn vader werkt momenteel al meer dan 50 uur per week en nog extra in het weekend om alles af te krijgen, want door de bezuinigingen op zijn werk moeten 10 man het werk van 50 man dragen. Bij wijze van dan.
Allemaal heel veel stress dus. En ik weet dat mijn ouders hier ook mee zitten, maar ze laten het niet merken. Vooral papa niet, die is geen prater.
Zijn er girlsceners in eenzelfde situatie? Hoe gaan jullie ermee om?[/i]

Oh wat naar!
Ik zit zelf niet in die situatie, dus ik kan je niet echt tips geven… Maar ik wou je in ieder geval wel succes wensen, en ik hoop dat je vader gewoon kan blijven werken!

Dankjewel, heel lief xx

Ik heb zoiets wel meegemaakt, maar toch anders.

Ik denk dat als jij vragen hebt over dit, dat je die dan het beste bij je ouders kan leggen. Die zullen je dan geruststellen. Ga je geen zorgen maken over het huis en alles, daar ben je niet volwassen voor, dat doen je ouders.

Een lastige situatie! Maar in de bouw gaat het ook erg slecht, helaas…

Ik weet niet zo goed raad, maar je zou eventueel zelf kunnen gaan werken zodat jenje ouders wat kosten gaat ontlasten?

Lastig, erg veel sterkte en succes voor je vader. Dat hij maar snel ander werk heeft :slight_smile:

Mijn vader is sinds 2 maanden ook werkloos door bezuinigingen, evenals mijn moeder. Het is heel hard, maar gelukkig krijgt hij nog wel van een paar maanden salaris en daarna WW. We bezuinigen nu werkelijk op ALLES en dat is ook heel irri soms, aangezien we als gezin nooit iets tekort kwamen.
Ik heb het er af en toe ook moeilijk mee maar tot nu toe laten mijn ouders er niet zo heel veel van merken en het gaat ook niet heel veel slechter. Wel moet ik meer dingen zelf betalen, maar goed dat is een goede oefening voor later.
Succes ermee!

Haha, ik maak me wel degelijk zorgen.
Ben 19, dus weet dondersgoed wat er allemaal speelt.
+ dat ik altijd enorm veel stress van mezelf, dus kan het niet tegenhouden! :wink: Helaas.

Ik betaal alles al zelf, behalve mijn eten. Dus dat zit wel goed!
Fijn om te lezen dat jullie gezin het nog redt. Het lijkt me zo erg als een gezin door financiële problemen uit elkaar valt!
Jij ook veel succes en bedankt voor je reactie! xxx

Oh wat een nare situatie voor je zeg! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kunt er het beste maar met je ouders over praten als je met vragen zit. Zij kunnen je misschien geruststellen. En verder komt je vader dan waarschijnlijk niet acuut zonder geld te zitten (zijn wel regelingen voor), dus hebben jullie vast nog wel tijd om dingen op te lossen als dat nodig moet zijn. In ieder geval veel sterkte voor jou en je familie!

Mijn beste vriendin had dit ook. Haar vader (klusjesman) had een eigen bedrijf die dreigde falliet te gaan. Solliciteren was moeilijk, omdat ze hem nergens wilde hebben vanwege zijn leeftijd. Nu heeft hij een uitkering en af en toe nog een klusje die hij aan neemt voor bij verdiensten. Haar moeder werkt in een supermarkt. Dus beide geen topsalaris, maar ze wonen nog in hetzelfde huis en hebben het voor zover ik weet gewoon goed.

Ze bezuinigen nu wel op vakanties etc.

Hoop dat dit je een wat beter gevoel geeft! Heel veel sterkte en succes voor jou en je ouders…

Dankjewel!
Is idd wel fijn om te lezen, thnx! :couplekiss_man_woman:

Bedankt voor je reactie!
Die reacties zorgen er voor dat ik me iets beter voel. Opgeluchter zegmaar (: xx

ja, soort gelijke situatie gehad. het erge was nog dat omdat mijn vader een zzpér is je ook geen uitkering krijgt of niks. Ik denk dat, dat misschien een geruststelling kan zijn. Een uitkering is echt geen vetpot, zo bedoel ik het niet.Maar meer dat je ouders niet helemaal zonder geld en eten komen te zitten. Misschien hebben je ouders ook gespaard? Ik heb me in die periode heel druk gemaakt, en me er heel slecht over gevoeld. Maar dat kun je beter proberen niet te doen, je kunt er niks aan doen. Het beste wat je kunt doen is zelf een bijbaantje nemen zodat je ouders dan zo mij mogelijk voor jou hoeven te betalen. Dan help je waar je kan. Maar heel veel sterkte in idere geval, ik weet helemaal hoe je , je voelt!

Maak je geen zorgen, echt, moet je niet doen.
Je hebt de sociale dienst, je ouders hebben vast wel een buffertje, en zoniet dan zijn er GENOEG instanties om op te kunnen vallen, jij moet je niet zulke zorgen maken, zouden je ouders ook niet willen.

Maak je geen ernstige zorgen =) Ik denk dat je ouders het al wel zagen aankomen. Het is al zo’n 5 jaar erg moeilijk in de bouw, vooral als projectmanager. Je ouders hebben vast een buffer, en daarnaast zijn er bepaalde regelingen van de overheid voor mensen die werkloos worden. Je raakt niet ineens je huis kwijt.
Ik denk dat je het beste er met je ouders over kan hebben. Jij zit duidelijk met veel vragen, geef hun de kans om het uit te leggen en je gerust te stellen.

Ik heb precies hetzelfde als jou, alleen m’n moeder moet er waarschijnlijk binnenkort uit en mn vader weet ik verder niet. Maar ik ben er ook dood bang voor. Succes meis! Het komt vast goed.

Sterkte meid!

Mijn beste vriend heeft in dezelfde situatie gezeten. Zijn broertje, hij en zijn zusje hebben beiden een deel van hun geld dat ze verdiende aan hun bijbaantje afgestaan aan de familie en uiteindelijk zijn ze er na een jaar helemaal weer bovenop gekomen, toen zijn ma uiteindelijk een baan kreeg :slightly_smiling_face:. Nu werkt zijn vader ook weer en hebben ze het weer net zo goed als vroeger. Het is bikkelen geweest maar het heeft de familie wel echt bij elkaar gebracht! :slightly_smiling_face:

Super bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik idd binnenkort met ze ga praten.
Hoewel… Papa krijg deze week of volgende week te horen wat er met zijn werk gebeurd.
Dus misschien wacht ik het nog wel even af. (:

Beetje herkenbaar, mijn moeder is ook werkloos (ze heeft ongeveer twee jaar geleden zelf ontslag genomen door stress en overspannenheid). Mijn stiefvader heeft een eigen bedrijf waar het soms weleens minder mee gaat. Gelukkig gaat het, zover ik weet, nu wel redelijk.

Heel vervelend! Maar het is nog niet zeker dat het bedrijf failliet gaat, dus ik zou me als ik jou was me pas zorgen gaan maken wanneer het zover is. Als hij hoort dat het bedrijf failliet gaat/hij ontslagen word staat hij niet van de ene op de andere dag op straat.
Daarbij krijg hij gewoon een WW uitkering, en je moeder als het goed is ook?

Mijn vader heeft al sinds 2010 geen werk meer (en ik woon alleen met m’n vader) maar wij hebben ook nog steeds een dak boven ons hoofd en een auto en voldoende eten etc. Het is vervelend dat je niet meer alles kunt kopen wat je wilt of op vakantie kunt, maar je raakt je huis niet zomaar kwijt hoor!