Ouders overtuigen

Hey, ik houd erg van gezond eten. Omdat ik nog niet volwassen ben moet ik nog thuis wonen. Het enige probleem is dat mijn ouders van ongezond eten houden en zij verplichten mij om ook hun slechte leefstijl te leven. Heeft iemand misschien tips om mijn ouders te overtuigen om ook gezond te eten of gezondere dingen te kopen? :frowning_face:

Je zou eens kunnen vertellen tegen je ouders dat het je eigenlijk niet lekker zit. Dat je veel liever gezond eet. Het is een mogelijkheid dat ze misschien wel apart voor jou koken. Dit gebeurd helaas niet zo heel vaak volgens mij :wink: . Wel zou je zelf aan de slag kunnen gaan met koken. Het is heel gemakkelijk om wat eten te koken wanneer je tijd hebt, dit doe je in de koelkast/vriezer. In de avond hoef je het alleen maar op te warmen!

Waarschijnlijk zal je dit wel zelf moeten betalen, maar als je ouders zien hoe goed je bezig bent willen ze je misschien wel sponseren!

Ik kan snappen dat ze je verplichten om mee te eten tijdens avondeten.
Maar verplichten ze je ook om bijvoorbeeld ongezond te ontbijten/lunchen en ongezonde snacks te eten?

Om te beginnen met gezonder leven zou je koekjes kunnen verwisselen voor fruit en frisdrank voor water of thee.
Dit hoeft natuurlijk niet voor de rest van je leven, je mag ook wel eens genieten hoor :slightly_smiling_face:

ze verplichten mij voornamelijk om slecht te ontbijten met een boterham :frowning_face: en chips op vrijdag

Chips mag je toch zelf beslissen of je het pakt? (’:

Ik vraag voor ontbijt altijd gewoon aan mijn ouders of ze dingen mee nemen. Dus die kopen ze dan. Ik heb wel het geluk dat mijn vader ook liever ontbijt met een bakje noten muesli dan brood.

En misschien kun je voorstellen dat jij ook een paar keer in de week boodschappen mag doen en dan zelf kookt? Zo zien ze dat je het echt meent en misschien vinden ze het wel hartstikke lekker.

Dit snap ik niet, proppen ze het echt naar binnen als jij geen chips wil? En hoezo is een boterham slecht?

Lastig, want verplichten kunnen ze je niet met junkfood. En wat is slecht eten verder dan? Want met een boterham ontbijten en lunchen is niet slecht voor je. Gewoon AVG en/of pasta is ook prima. Nu creëer je een beeld dat je elke dag Mac Donalds en Chinees naar binnen werkt.

ik heb liever een bak yoghurt met muesli en havervlokken dan een miezerig boterhammetje met hagelslag :wink: en chips word mij verplicht, want anders vind mijn moeder me ondankbaar en begint mijn zusje weer te schelden dat ik een keer normaal moet doen.

dan koop je zelf gezond eten

Wat is slecht en wat is goed?
Wat eet je nu en wat wil je eten?

Wat staat open ter discussie en wat niet? Kan je zelf je ontbijt kiezen bv?
Gaat het zich om gezond eten wat slecht bereid is [bv door teveel boter]
Verder waarom vinden je ouders dat je niet gezond mag eten?

En vooral hoe breng je het naar je ouders, je zegt dat het niet mag…maar zeg je “Mam, ik wil gezond eten want jullie geven me alleen ongezond eten, ik wil niet jullie ongezonde levensstijl kopiëren!”
Of is het meer “Mam, ik wil wat meer variatie qua eten. Misschien kunnen we eens samen kijken naar nieuwe dingen?”

Ja dikke doei toch. Als jij geen chips wilt wil je geen chips.

Moet niet gekker worden (’:
Ik zou mijn ouders vierkant uitlachen als ze me gingen verplichten om te snoepen.

Dan gok ik eerder dat je ouders je zusje straf moeten geven voor het schelden, dan jou voor het niet willen eten van chips. Gewoon de chips niet eten, en wanneer je ouders geen yoghurt willen halen, dan word het wel ontbijten met een boterham.

Ik denk dat het dan meer de druk is dan dat je verplicht wordt. Als mijn moeder in het weekend wat lekkers haalt vind ze het ook zonde als ik dan opeens zeg dat ik niet hoef, maar als ik dan uitleg dat ik wat gezonder probeer te eten snapt ze dat ook. Ik vind het alleen zelf soms moeilijk om nee te zeggen als iedereen aan de taart zit en ik niet :stuck_out_tongue:

En zoals Denna al zei ligt het ook heel erg aan de manier hoe je dingen brengt, ik kan me voorstellen dat wanneer jij beschuldigend praat zij zich aangevallen voelen.

Ik denk btw dat het niet zo zwart wit is als de TS laat overkomen in dit topic.
Want:

vs

Ik denk verplicht 3 keer in de week een boterham, dat is helemaal geen ramp. Het is niet zo zwart wit dat je brood in de ochtend MOET eten, je moet het maar 3 keer. 3 van de 7 is niet enorm vaak.
En zeker als je voor gezonder beleg kiest is brood een goede optie. En ik persoonlijk zou voor een gezond voedingspatroon meer boterhammen eten dan alleen maar 1.

Verder zeg je:

Hoe uit je moeder dat ze vind dat je ondankbaar bent? En wat zeg je als je de chips niet wilt.
Ik denk als je netjes zegt van “Ik wil liever een appel dan een schaaltje chips. Maar lief dat je me iets aanbied” Dat het best goed over zal komen.
Ik denk dat je vooral in gesprek moet gaan en dan op een positieve manier en niet op een manier waar jij je ouders beschuldigt van ‘jou hun slechte levensstijl aanmeten’ want ik denk dat geen enkele ouder dat bewust doet.

Mijn ouders verplichten mijn zusje ook om 1 boterham te eten 's ochtends, omdat ze anders niks eet of hooguit een cracker.
Ik zou in die 4x dat je niet verplicht een boterham moet eten, laten zien dat je zelf een gezonde, vullende maaltijd kunt maken.
Waarschijnlijk denken je ouders dat een kommetje muesli niet zo goed vult als een boterham ofzoiets.
Sowieso is 1 boterham erg weinig 's ochtends. Maar verder is er niks mis met een boterham.

Savonds zelf koken en dan dat jij de boodschappen mag uitkiezen (hopelijk gaan ze daarmee akkoord)… En zeggen dat je yoghurt met muesli lekkerder en gezonder vind als ontbijt misschien dat ze het dan goed vinden.