Hooooii
ik ben 14 jaar over 3 jaar ben ik klaar met school, en ik droom echt al mijn hele leven om een keer naar de usa te gaan, dus ik zag dat er best een aantal mensen zijn die een jaar high school doen, en ook heeft mijn nicht dat gedaan! ik was super enthousiast en liep naar mijn ouders toe wat ze ervan vonden als ik een jaar naar Amerika ga als ik 17 ben om dan senior year op high school te doen!!, ze waren eerste instantie helemaal niet enthousiast en hadden zoiets van dat gaat echt niet gebeuren, maar omdat ze weten dat ik echt al heel me leven naar Amerika wil vond me moeder het oké maar mijn vader nog steeds niet, en dat vind ik echt super jammer, en zijn grootste probleem is dus hoe ik het ga betalen want het kost natuurlijk wel super veel, en het duurt natuurlijk nog super lang maar ik moet het dan sowieso in iedergeval zelf betalen! en hoe kan ik in 3 jaar 10.000 euro verdienen aangezien ik nu nog niet het eerste jaar mag werken en hoe overtuig ik mijn vader nog?!
Xxxx Esmee !
Ik zou laten zien dat je heel zelfstandig bent en toch manieren verzinnen om aan geld te komen. Ook al ben je nog maar 14, je kunt al wel krantenwijken doen, oppassen, enz… Alles wat je verdient opzij zetten. Wat betreft je vader, tsja, ik ga je niet helpen om hem te overtuigen, je bent zijn dochter.
Ik ken een meisje dat nu een jaar High School aan het doen is. Met bloed zweet en tranen heeft ze 5000 euro weten op te sparen. Haar ouders hebben ook 5000 euro bijgelegd. Je steun van je ouders heb je dus echt nodig en ik kan wel begrijpen waarom ze het niet willen. Van dat geld zou je namelijk minstens 2 studies kunnen doen. Besef dat goed.
Wat je ook zou kunnen doen is wachten tot de universiteit en dan een semester of jaar doen in Amerika. Vaak hebben universiteiten (in België althans) contacten met bepaalde universiteiten daar.
Je hebt dan ook vaak verschillende beurzen die je kan aanvragen zodat het goedkoper is!
Dit heb ik ook gedaan vorig semester!
Hey!! Ik zit op het United World College in Amerika, een internationale high school! Je meldt je in Nederland aan en dan loop je een selectieprocess door. Als je gekozen wordt, krijg je geld om te gaan! Ik weet niet of je havo of vwo doet, maar als je wilt kun je kijken op www.uwc.nl of mij een berichtje sturen als je meer wilt weten
Een krantenwijk, nu, is ook geen optie? Ga sparen, laat je ouders zien dat je serieus bent, ga ervoor werken. En dan hopen dat je ouders je misschien later wel gaan steunen. =)
heyy
super bedankt en ik hoop inderdaad dat als me ouders zien dat ik echt serieus ben en al ver ben met het geld dat me ouders wat bijleggen en dan hoop ik het te kunnen halen
Hoi Esmee!
Zelf heb ik een High school jaar in de US gedaan, 3 jaar geleden alweer! Je ouder overtuigen is lastig. Mijn moeder was vrij snel om , maar ze wilde dat ik nog een jaar zou wachten, terwijl ik zelf graag zo snel mogelijk wilde vertrekken. De beste manier om je ouders te overtuigen is ze mee te nemen naar een informatiebijeenkomst van een organisatie. Verder moet je echt heel veel informatie opzoeken en argumenten bedenken waarom je zou graag naar high school wil, je moet echt een soort betoog houden voor je ouders. Realiseer je wel dat het echt een groot ding is en dat je ouders ook wat tijd nodig hebben om met elkaar over jouw plannen te praten. Zo’n beslissing maak je niet in een dag.
Het geld bij elkaar krijgen is ook lastig, ik had geluk dat mijn moeder het wilde betalen, maar dat komt wss ook omdat ik enig kind ben en het bedrag dus maar 1 x opgehoest hoeft te worden. Wel moest ik als tegenprestatie een baantje zoeken, zodat ik ter plekke in Amerika ook geld had om uit te geven. Daarnaast moest ik ons huis schoonmaken en ik moest naar school fietsen ipv met de trein om geld uit te sparen. Ik zeg niet dat het zonder financiele hulp van je ouders niet lukt om 10.000 e bij elkaar te krijgen, maar het is wel heel lastig. Dus probeer je ouders ook zover te kijgen om in ieder geval iets mee te betalen.
Verder wilde ik nog zeggen dat high school jaar niet de meest ideale manier is om Amerika te ontdekken, want je moet naar school en je zit op dezelfde plek het hele jaar (muv evt tripjes). Dus in een zeker zin zie je veel meer van de VS als je 3 weken rondreist. Wel is high school de ultieme manier om de cultuur te ervaren. Realiseer je ook dat je geen invloed hebt op waar je terecht komt, en dat 95% van de high school studenten op het platteland zit en dus niet in of dichtbij een stad. Er is ook geen garantie dat je als senior wordt geplaatst op een high school. Ik weet dat sommige high schools per definitie buitenlandse studenten niet in het laatste jaar plaatsen. In mijn geval was het andersom en werden alle buitenlandse studenten automatisch laatste jaars, ik dus ook ondanks dat ik pas 16 was. Veel succes en als je nog vragen hebt dan beantwoord ik ze graag!