Ouders niet ontmoeten (islam)

Ik heb al 3 jaar een relatie met een hele lieve jongen. Hij is Turks, ik ben Nederlands/Spaans, ik ben christelijk opgevoed (dus niet heel erg gelovig ofzo) en hij is moslim. Dit is eigenlijk nooit echt een groot probleem geweest, alleen aan het begin hadden mijn ouders er een beetje moeite mee maar nadat ze hem leerde kennen vinden ze hem super leuk en is het geen probleem. Hij komt dus wel gewoon bij mij thuis en kent mijn familie, al duurde het wel een tijdje voor ik hem mee naar huis durfde te nemen, maar dat heeft er denk ik ook mee te maken dat hij mijn eerste (serieuze) vriend is.
Met zijn familie gaat het dus wat moeilijker, ik wil graag zijn ouders ontmoeten maar na 3 jaar is dit nog steeds niet gebeurd, hij zegt dat dit komt doordat zijn ouders niet een band willen opbouwen met een meisje waarvan ze niet zeker weten dat hij met haar gaat trouwen, ze willen me dus pas ontmoeten als we verloofd zijn. Ze weten wel af van onze relatie en ik heb zijn oudere broer en zus ook ontmoet. Ook ken ik een paar van zijn neven en zelfs zijn tante heb ik een keer ontmoet.
Zijn tante of andere familie vragen wel altijd of hij mij meeneemt naar bijvoorbeeld een bruiloft of feest maar dan komen zijn ouders er weer tussen enzo.
Ik vind dit gewoon heel jammer omdat het voor mij net voelt alsof onze relatie niet serieus genoeg is ofzo? Mijn vriend heeft vaak geprobeerd om met zijn ouders te praten maar het heeft nooit echt geholpen. Hij zit er zelf ook erg mee en eigenlijk hebben we het er de laatste tijd ook niet meer veel over omdat het best wel een onderwerp is waar we snel ruzie over kunnen maken.
Zijn broer is 2 jaar geleden getrouwd met een turks meisje, haar hadden ze ook pas ontmoet vlak voor ze gingen verloven… dus ik weet wel dat het niet aan mij ligt. Voor mijn ouders komt het ook heel raar over dat ik daar niet over de vloer kom, zij snappen natuurlijk ook niet veel van die cultuur. Hij is zelf niet een hele strenge moslim, maar zijn ouders wel. Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat zijn ouders pas naar Nederland zijn gekomen toen mijn vriend 7 jaar was, het is voor hun gewoon heel erg wennen. Maarja, dat neemt niet weg dat ik er gewoon echt heel erg mee zit, ik heb ook een aantal turkse vriendinnen en hun begrijpen het zelfs niet. Het is niet dat ik zijn ouders niet begrijp ofzo, maar ik zit er gewoon mee omdat ik het gevoel heb dat als ik zijn ouders niet ken, ik nog steeds een stukje van hem moet leren kennen. Mijn familie en sommige vriendinnen snappen het niet en denken het verkeerde, dat hij mij gebruikt ofzo. Maar we houden echt heel veel van elkaar en hebben het ook vaak over de toekomst, hij heeft al heel vaak gezegd dat hij echt niet kan wachten tot we kunnen trouwen, en dat hij echt serieus met mij is, ik vertrouw hem.
Ik vroeg me af of iemand weet wat ik hiermee moet of me advies geven hoe ik zijn ouders beter kan begrijpen of ik hoe ik hiermee om kan gaan? Want ik vind het echt niet leuk :frowning_face:. dankjewel!

Dat lijkt me inderdaad erg lastig, maar dit is gewoon echt het verschil tussen een Turkse en een niet Turkse jongen. Het belangrijkste is dat hij van jou houdt en jij van hem. Als hij het er zelfs met zijn ouders over heeft gehad en het er dus zelf ook niet mee eens is, is er verder niks te doen. Het is puur cultuur, dus het ligt niet aan jullie relatie!

De achterliggende gedachte van pas ontmoeten vlak voor verloving is om te voorkomen dat jonge mannen van het ene meisje naar het andere gaan hoppen begrijp je wat ik bedoel? Dit is niets persoonlijks, de ouders willen dat hun zoon bij zijn vrouw blijft voor de rest van zijn leven. Want huwelijk is in de islam van heel groot belang. Niks bagatelliseren dus.
Dit is eigenlijk juist een goed signaal naar het meisje, in dit geval jou, toe. Want dan weet een meisje wanneer een jongen serieus is en wanneer niet. Ik zie hier alleen maar positieve dingen in, maar begrijp jouw vraagtekens.

Verder is het gewoon een kwestie van tijd zie ik? Jij houd van hem, hij houd van jou, jullie willen verloven, trouwen, en het derde is nodig om de schoonouders te leren kennen. Ik denk dat je het gewoon vol moet houden tot alles definitief is en dan jezelf voorstellen aan de ouders. Dan gaat alles vanzelf. Alleen moeten de ouders gewoon zeker zijn dat jij zijn toekomstige vrouw bent, dat is het punt, onzekerheid. Geef ze die zekerheid(alleen geven als je er klaar voor bent en als de tijd rijp is, niks overhaasten).

Liefs.