Ouders misschien failliet

Mijn ouders hebben zelf een bedrijf en nou heeft mijn moeder me verteld dat ze misschien failliet gaan.

Het spaargeld van mijn zusje broertje en mij heeft ze al (zo goed als) veilig gesteld, maar ik heb geen idee wat me te wachten staat als het straks echt mis gaat.

Mijn vraag dus: Heeft er iemand ervaring met een faillissement? Ik zou graag weten wat me te wachten staat…

jou staat niks meer te wachten (mits jij ook ingeschreven staat in het bedrijf)
Als je ouders failliet gaan dan komen ze dus in de schuldsaniring… dus als ze dan gaan werken/of een uitkering krijgen houden ze een X bedrag over om jou en hunzelf te onderhouden met eten… ze kunnen geen abonnementen meer afsluiten (denk aan mobiel) ze kunnen bijvoorbeeld wel gewoon een internet abbonement bijv… aanvragen want daar kan je niet zonder inprincipe…
Als ze dus in de schuldsanering zitten helpt de bewindvoeder hun om alles aftelossen, zolang ze alles netjes blijven betalen en niet meer schuld maken zijn ze er over ong 3 jaar uit… of eerder als ze alles eerder kunnen aflossen…

Als haar ouders in de schuldsanering terecht komen staat topicstarter wel degelijk iets te wachten. Je moet al je inkomen inleveren aan de schuldsanering daar krijg je maximaal 50 euro per week voor terug om van te leven. Voor het hele gezin. Met drie personen boodschappen zit je al redelijk snel op dat bedrag. Daarnaast moeten daar ook nog verzorgingsartikelen, kleding, etc. van worden gekocht dus zal er niets meer overblijven voor leuke uitjes en ‘luxe’ dingen.

Als ze in de schuldsanering komen kan je echt bijna niks meer zelf :’)
Alle inkomens gaan daarheen en je krijgt dan geld per week, om te overleven.
Post gaat daar ook heen.
Dus ja het word niet makkelijk ik hoop dat je ouders het nog redden!

Mijn moeder heeft haar winkel ook failliet verklaard nu een jaar later is pas alles rond. Wij gaan 3 jaar in de schuldsanering en ze willen dat ik en mijn broer ook betaal. Iedere volwassen in huis moet betalen, wij moeten kostgeld betalen maar dat willen mijn ouders niet.
Waarschijnlijk zal ik me ergens anders moeten laten inschrijven zodat ik niks hoef te betalen. Mijn broer heeft geen inkomen dus van hem kunnen niks pakken.

Is het een vennootschap of een eenmanszaak? Indien het een eenmanszaak is ben je ook privé aansprakelijk voor de schulden, waardoor er dus zelfs beslag kan worden gelegd op jullie huis. Is het een vennootschap, dan hoef je je niet zo veel zorgen te maken, aangezien je ouders niet letterlijk alles kunnen verliezen wat ze bezitten (zoals bij een eenmanszaak).