Ouders 'loslaten'

Hoi, ik heb even jullie mening nodig.

Ik ben nu 17 en wordt over 6 maanden 18. Ik woon bij mijn moeder en mijn broer. M’n vader zie ik niet meer wegens omstandigheden. Mijn moeder heeft ook een vriend en daar is ze een aantal keer per week. Ze is thuis op maandag- dinsdag - donderdag en zondagavond. Soms ook nog op de zaterdagavond. In het begin had ik er veel moeite mee dat ze vaak weg was maar dat is nu wel iets minder. In het weekend slaap ik 's nachts ook regelmatig alleen thuis, omdat mijn broer dan uit gaat of bij vrienden slaapt. Mijn moeder heeft besloten dat ze op zaterdagavond nu ook nooit meer thuis is. Ze zegt dat ik haar moet beginnen ‘los te laten’. Ik weet niet waarom, maar ik heb hier erg veel moeite mee. Vooral omdat in mijn omgeving de ouders van leeftijdsgenoten wel altijd thuis voor ze zijn en nog veel voor ze doen. Ik voel me vaak best alleen en aan mijn lot over gelaten, ondanks dat ik wel zo veel mogelijk met vriendinnen etc. probeer af te spreken. Maar vinden jullie dit raar voor mijn leeftijd, of hebben jullie zelf ook nog wel behoefte aan ouders om je heen? Ik ben trouwens ook zeker nog niet van plan om de komende tijd het huis uit te gaan, als eerste omdat ik er gewoon nog niet aan toe ben en als tweede omdat ik er helemaal geen geld voor heb oid.

Maarja, m’n moeder vind dus denk ik dat ik nog te veel gehecht aan haar ben en meer dingen voor mezelf moet gaan doen. Alleen naar mijn idee ben ik al best zelfstandig, maar heb ik aan de andere kant soms mijn moeder ook nog wel nodig.

Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden/ of hoe jullie dit ervaren.

Ik ben ook nog steeds gehecht aan mn ouders en ben ook niet van plan het huis uit te gaan.

Ik ben 19 en ben van plan om nog wel een tijd thuis te blijven wonen hahah.
Ergens snap ik je moeder wel maar aan de andere kant vind ik het ook wel heel raar. Ze zou jou de kans moeten geven om los te laten wanneer jij daar klaar voor bent, niet omdat zij het wil.

Ik vind 17 heel erg jong. Je hebt nu al eigenlijk zoveel verantwoordelijkheden die de meesten van jou leeftijd niet hebben. Het zou mij echt heel zwaar en lastig lijken en ik snap heel goed hoe jij er in staat. Vind het erg knap van je!

Ik vind het eerlijk gezegd niet normaal dat je moeder zo vaak bij haar vriend thuis te vinden is en het is dan ook niet meer dan logisch dat je haar mist.

Hoe zit dat dan met het koken en de rest van het huishouden?

Oh dat vind ik echt heel raar van je moeder! Volgens mij mag ze je nog niet eens zo alleen laten(correct me if i’m wrong) En haar loslaten hoezo? Het is en blijft je moeder? Dacht je moeder nou ik neem kinderen maar zodra ze 18 zijn, zijn ze volwassen genoeg en gaan ze maar mooi verder met hun leven zonder mij. Ik ben 19 en mijn moeder is echt mijn beste vriendin ik wil nog helemaal niet uit huis ik vind het heerlijk om bij ze te wonen.

Het is ook nogal plotseling, eerst zit ik nog heel gezellig allerlei dingen met haar te doen en het volgende moment zegt ze dat ik haar los moet laten, en dat ze daarom maar minder vaak thuis zal zijn.

Maar het kan denk ik ook komen door haar jeugd, ze had het niet leuk thuis en was daarom op haar 16e uit huis gegaan…

Tja dat doen m’n broer en ik een beetje

Mijn broer gaat trouwens over 3 maand ook het huis uit, dus dan zal ik sowieso 3 nachten per week alleen thuis slapen

Nouja, mijn broer en ik mogen die vriend vanaf het begin al niet echt. Toen was er heel erg ruzie tussen hem en ons geweest en sindsdien komt hij nooit meer bij ons

Nouja, laten we je moeder niet alleen negatief bestempelen. Ik vind het juist ook goed dat ze je op eigen benen wil laten staan, je hebt een mooie leeftijd daarvoor nu. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je moeder wel erg vaak van huis is en dat het normaal is dat je haar gewoon nog nodig hebt.

Zelf ben ik 24 en woon nog thuis. Ik studeer en kan een kamer niet betalen, anders was ik al lang het huis uit gegaan. Ik ben zelfstandig en heb mijn ouders in principe niet meer nodig. Maar als ik ze wel nodig hebben doen ze ook alles voor me.

Je zou toch eens een gesprek moeten aangaan met je moeder. Vertel haar dat je haar graag wat meer thuis zou willen hebben omdat je haar hulp soms nog nodig hebt en omdat je dat gewoon fijn vind.

@traveler tja, er zijn in het verleden al enorme ruzies over geweest dat m’n moeder niet vaak genoeg thuis was. De situatie is al zo sinds ik 15 was ongeveer. Tenminste toen was het begonnen. En toen zijn er wel afspraken gemaakt dat ze vaker thuis zou zijn, maar daar heeft ze zich vaak niet aan gehouden en nu wil ze die afgesproken dagen ook weer afbouwen… En m’n broer is het ook nog met haar eens, dus ik heb niet veel in te brengen.

upje

dit ja,
een meisje van 17 heeft (vaak) haar moeder nog nodig, ik hoop voor je dat het gauw beter word, want dit kan echt niet…

Ik weet natuurlijk heel het verhaal niet, maar ik vind je moeder een beetje egoïstisch overkomen zo. Ze is altijd nog jouw moeder, en jij haar dochter, en dat is een hele speciale relatie, en dat zij zegt dat je haar los moet gaan laten is raar, vooral omdat je pas 17 bent. Zelf ben ik dol op mijn ouders maar kan ik prima zonder ze, maar ik snap jou ook heel erg en denk dat je misschien een goed gesprek met je moeder moet hebben over hoe je je voelt en dat je haar vaker wil zien. Misschien kun je eens vragen of ze op maandagavond weer een keertje thuis wil slapen zodat jullie samen een filmpje kunnen kijken ofzo?

@AbsolutelyChuffed op maandagavond is ze er al :slightly_smiling_face: maar als ik vraag of ze een uitzondering wil maken op een dag dat ze (normaal) niet thuis is, zal ze dat echt niet doen of met erg veel moeite…

Volgens mij bevordert dit ook niet hoe het met mij gaat, want ik had een tijdje terug ook al een topic geopend over woedeaanvallen, en dit komt ook mede door deze situatie. Ik ben ook licht depressief geweest en heb vaak paniekaanvallen of migraine (migraine komt bij mij altijd door stress). Ik ben echt bang dat deze dingen nog erger worden als er niks verandert…

hebben jullie misschien advies over hoe ik het beste bij mijn moeder kan brengen dat ik wil dat er iets verandert? als ik namelijk ga huilen ofzo dan wordt ze sowieso boos en zegt ze dat ik me niet moet aanstellen. Maarja dat zal al moeilijk gaan omdat ik me nu al elke avond in slaap huil zo’n beetje…

Oh, wauw, het is net alsof ik hier mijn verhaal lees maar dan net andersom…
Mijn ouders moesten juist leren mij los te laten en dat heeft ook zijn nadelen. Ik mocht nauwelijks iets en ze waren extreem beschermend. Maar inderdaad, jouw moeder lijkt te vinden dat jij haar moet loslaten, omdat ze dan zelf haar eigen ding kan doen en dat is natuurlijk niet zo netjes. Het is en blijft je moeder en als jij haar soms nodig hebt hoort ze er voor je te zijn.
Ik ben ook 17, zit inmiddels op kamers 250km verderop, maar mijn ouders vinden dat alles behalve leuk. Ik vind het echt vervelend voor je dat je moeder zo egoïstisch is. Misschien kan je eens voorstellen om weer eens iets leuks met haar te doen inderdaad, misschien merkt ze dan dat jullie relatie onderhouden net zo belangrijk is als die met haar vriend en ik vind dat je haar dat ook best mag zeggen.

Het is volkomen normaal dat jij eigenlijk nog behoefte hebt aan je moeder om je heen. Ik denk dat die behoefte groter is, juist omdat ze er weinig is. Was ze er wel elke dag voor je, dan was het misschien makkelijker voor je geweest om haar los te laten. Maar goed, ik zou er met je moeder over praten.
Aangeven dat je eigenlijk liever niet hebt dat ze er nog minder is. En misschien kun je voorstellen om wat quality time met haar door te brengen, naar de bios oid. Ik vind het echt raar wat je moeder doet, en al helemaal dat dit als sinds je 15e zo is…

@NobodyKnows oh dat moet ook lastig zijn! Ja ik kan best een keer wat leuks met haar gaan doen, alleen ik vind het belangrijker dat ze er over het algemeen vaker is…