Hee,
Ik weet niet of jullie hier iets mee kunnen. Maar ik vertel het gewoon en misschien herkend iemand zich hierin en heeft diegene tips.
Ik ben 19, woon thuis bij mijn ouders en zusje en het is best gezellig. We hebben alleen sinds een paar maanden enorme strijd over bepaalde dingen, en dat gaat over gezond leven. Ik ben afgelopen zomer ontzettend aangekomen (in de tijd daarvoor ook al) en dat komt voornamelijk door ongezond te leven. Sinds een paar maanden ben ik helemaal omgeschakeld en eet ik gezond en sport ik ongeveer 4 a 5 dagen per week.
Mijn ouders helpen me hier alleen totaal niet mee. We hebben zogenaamd weinig geld, maar dat komt doordat mijn ouders heel veel geld opzij leggen voor de vakantie en voor dingen zoals bier en het organiseren van feestjes. ‘Om de lol erin te houden’. Nouja, dat vind ik al raar. Maar we moeten ergens op bezuinigen en dat is dus (gezond) eten.
We eten steevast 3 dagen per week, vrijdag zaterdag en zondag, ‘makkelijk’. Dat betekent friet en/of pizza. Daarnaast eten we 4 dagen per week, maandag dinsdag woensdag donderdag, ‘gezond’. Dit is meestal gezond, maar er wordt nooit iets meegenomen waar ik veel aan heb (bijv. kip en vis voor eiwitten). Ze halen dan goedkoop vlees met erg veel calorieën.
Ik ben dat ‘makkelijk’ eten nu een beetje aan het boycotten. Ik eet in het weekend een maaltijdsalade of een opwarmmaaltijd. Koken mag niet, dat is ‘duur’. Nog steeds niet erg gezond dus. We hebben nooit dingen zoals magere yoghurt, 20+ kaas, ham, fruit in huis. Dit haal ik dan zelf. Wanneer ik iets in huis heb gehaald en ik leg het apart, wordt mijn moeder kwaad. Want ik mag geen eten apart leggen, alles wordt hier gedeeld. Het probleem is, als ik het dan koop wordt het door iedereen opgegeten en heb ik er alsnog niks aan! Als ik dit antwoord zegt mijn moeder dat ze dat nooit doet, maar dat is echt bullshit.
Ik probeer zoveel mogelijk dingen zelf te betalen, maar dat lukt momenteel echt niet. Ik krijg 50,- per maand aan studiefinanciering (de rest gaat naar pap omdat hij mijn studie betaald) en daarnaast verdien ik geld bij, maar ik word momenteel niet ingepland op mijn werk. Ben dus druk naar een tweede bijbaan aan het zoeken. 50,- per maand is niet echt veel als daar 17,95 voor de sportschool vanaf gaat.
Dan maak ik me ook nog eens zorgen om mijn ouders hun gezondheid. Mijn moeder heeft ernstig obesitas en de kans op diabetes is erg groot. Mijn zusje heeft beginnende suikerziekte, maar dat interesseert niemand en ze blijft maar lunch vervangen door chocola. En mijn vader bakt minstens 4 dagen in de week frituur als lunch. Dit kan toch niet lang goed gaan??
Lang verhaal, sorry. Ik moest het even kwijt na een zoveelste discussie over yoghurt die ik heb gehaald en apart heb gezet. Ik hoop gewoon dat iemand zich hierin herkend, en tips voor me heeft. Misschien pak ik de gesprekken wel verkeerd aan, of overdrijf ik? Ik weet het niet. Ik hoor het graag.
Liefs,
Romy