ouders hebben ruzzie --> ik stress

hee lieve meiden,

ik kan je nu alvast vertellen dat het een lang verhaal gaat worden, als je daar geen zin in hebt klik dan gerust weg maar plaats alsjeblieft geen reacties van : ‘lekker voor je’
bedankt alvast !

gisteravond heb ik gezellig met een vriendin een film gekeken, ik hoorde beneden al wel wat maar het was niet overdreven en zocht er ook eigenlijk niets achter.
toen ik mijn vriendin ging uitzwaaien toen ze naar huis ging zat mijn moeder niet meer op de bank, toen vroeg ik aan mijn vader waar ze was. ze sliep al zei hij.
ik ging ook naar bed en even later hoorde ik de deur van mijn ouders slaapkamer opengaan, ze ging naar beneden.
ik hoorde weer hard gepraat maar weer zocht ik er niks achter, toen kwam even later mijn vader naar boven gelopen, ik kon horen aan de manier van lopen dat hij boos was.
even later mijn moeder ook en die klonk ook niet vrolijk.

we zouden vandaag wat gaan doen met ons gezin en dat gaat ook niet door, ik kwam beneden en vroeg wanneer we weg gingen. dat gaat niet door zegt mn moeder, ik: waarom?
het is heel slecht weer.
ik vroeg het even later aan mn vader en die zei, het gaat niet om het slechte weer we hebben erge ruzzie.
het gaat ook over dat wij niet goed met elkaar om gaan (gisteren hadden mn vader en ik ook een meningsverschil, veel schreeuwen en alles, nu is dat weer goed )

ik voel me erg schuldig nu, ze praten niet meer met elkaar en er word met deuren gesmeten. ik weet niet wat ik moet doen, voel me heel erg rot.
ongeveer 4 jaar geleden heeft mijn moeder ook al 3 maanden ergens anders gewoon omdat ze ruzzie hadden. ik ben bang dat dit weer gebeurd.

ik weet gewoon niet wat ik moet doen, zit de hele dag boven en durf niks tegen ze te zeggen.

kan iemand me helpen?

a.u.b help me. anders een privé bericht, dat vind ik ook wel goed.

Je kan vrij weinig doen, je ouders zijn volwassen genoeg om hun eigen zaken op te lossen.
Zoek wat afleiding zou ik zeggen. Ga naar een vriendin toe misschien?

Ik heb het net al gelezen, maar wist eigenlijk geen goede reactie. Ik denk ook niet dat je hier veel aan hebt. Maar altijd als mijn ouders ‘ruzie’ hadden begon ik te huilen wat het alleen maar erger maakte, maar ik kan er niks aan doen. Ik raak ook ik paniek en ga huilen omdat ik bang ben dat het helemaal mis gaat.

Maar je moet proberen te denken dat zij de volwassenen zijn, niet jij! Het is logisch dat jij ook af en toe een meningsverschil/ruzietje met je ouders hebt. Daar ben je kind voor. Voel je daar dan ook niet schuldig om.
Hoe rot het ook is, je moet proberen om het een beetje los te laten, en af te wachten. Ik zou lekker in je kamer blijven, muziek aan, en andere dingen doen.

Wat is nou precies het probleem; dat je ouders ruzie hebben of dat je bang bent dat je moeder ergens anders gaat wonen?

Is het misschien een idee om met je ouders hierover te praten? Misschien weten ze niet dat jij zo’n last heb van het geruzie. Maar blijf wel aardig en ga niet schreeuwen! of, als je dat niet wil, mentor of vertrouwenspersoon op school?
Misschien kan het helpen om met zn 3en naar een maatschappelijk werker te gaan ofzo?

Succes!

Jij kunt er zelf vrij weinig aan doen. Dat je af en toe ruzie hebt met je ouders en/of brutaal bent, is hartstikke normaal. Het lijkt me bijna onmogelijk dat ze daarom boos zijn op elkaar. Iig, voel je niet schuldig, het ligt niet aan jou! Je ouders praten het wel goed, alleen zijn ze nu gewoon nog te boos om het goed te praten. Komt wel goed, hoe lang het ook duurt (;.
Enneh: jij hoeft geen deel uit te maken van die ruzie! Zoek vriendinnen op, ga buiten een wandeling maken of doe iets anders leuks/afleidend, want ze hoeven niet jou dag ook te verzieken omdat zij ruzie hebben! Succes en sterkte!

ze reageren ook alles op mij af, ze doen ook boos op mij en ik weet niet wat ik daarmee aanmoet.

up

Zeggen. Sommige mensen (ook volwassenen) hebben het niet eens door als ze hun humeur afreageren. Jij moet geen slachtoffer worden van hun ruzie, daar hoor jij buiten te zitten (ook al ben je hun kind).

misschien moet je dat ook een beetje laten zien (dat je het heel erg vind ) en misschien zullen ze medelijden hebben en ophouden…

ik weet niet of je hier veel aan hebt, maar de meeste oplossingen zijn al opgenoemd, verder kan je er eigenlijk weinig aan doen

das lastig ja! Nou, als ze zelf ruzie hebben en chagrijnig zijn, kun je dat niet zo makkelijk met ze bespreken… Maar als deze ruzie afgelopen is, en ze goed gehumeurd zijn, kun je dat met ze bespreken. Gewoon rustig als ze de tijd hebben, vanuit hoe jij je voelt - geen verwijten o.i.d., daar kunnen de meeste mensen slecht tegen :p. Zo ben je de volgende keer - die hopelijk niet komt, maar voor de zekerheid - voor, en houden ze rekening met je (:.

Zoals meesten hier al zeggen kun jij er inderdaad weinig aan doen.
Mijn ouders hadden ook een tijd lang de hele tijd ruzie, maar dan met mijn zus. Steeds als ze thuiskwam werd iedereen boos op elkaar, dan ging ik meestal gelijk naar een vriendin toe.
Probeer als het eens rustig is te vragen of ze als ze boos zijn niet alles op jou africhten, en gewoon vertellen hoe jij je voelt. Een goed gesprek werkt meestal wel :slightly_smiling_face:

Je kan er indd weinig aan doen;(
Maar de oplossing voor mij is keihard muziek aan oordopjes in en even afzonderen van de wereld! En wij zijn er voor je meid (:
x

Goh, hier kan je niks aan doen. Er zijn altijd wel ups en downs in een relatie en ruzieën betekent niet meteen dat ze elkaar haten ofzo…Soms heeft een relatie het nodig.

Oh ik herken het. Ik probeer he ondanks da altijd dan toch mar een beetj gezellig te maken :slightly_smiling_face: