Hier dan mijn verhaal.
Ik wil jullie vragen het niet te citeren
Een jaar geleden woonde ik net een paar maanden op mezelf. Ik woonde aan de andere kant van Nederland opeens en was dus niet veel meer in mijn ouderlijk huis. Na een tijdje merkte ik hoe ongezellig het eigenlijk was en hoe zo’n contrast er was tussen een gezellig huis waar ik nu woon en het huis waar ik vandaan kwam.
Ik sprak mijn moeder er op aan en vertelde haar wat me opviel. Weinig lol, veel discussies en ook veel gemot om niks. Er hing een negatieve lading en ik merkte dat ik er zelf ook kattig van werd. Ik kwam erachter dat het zo’n ontlading was voor me toen ik op mezelf ging wonen, omdat het niet meer zo negatief was.
Mijn moeder schrok en barste in huilen uit. Ze vertelde me dat ze al een paar jaar twijfelde aan de relatie met mijn vader en dat ze er klaar mee was. Ik was domweg niet verbaasd en wist niet goed hoe ermee om te gaan.
Nu, een jaar later is mijn moeder op zichzelf gaan wonen. Mijn vader (die niet praat over zijn gevoelens en emotie) is ‘achtergebleven’ in het grote lege huis. Mijn broer was net op zichzelf, ik was weg en nu ging mijn moeder ook weg.
Nou weet ik dat het een kwestie van tijd is en dat het nog erg vers is. De scheiding is nog niet rond, dus ik moet het afwachten. Wat ik erg merk is een zekere afstand in het contact met mijn moeder (die nu helemaal opleeft in haar nieuwe leven) en veel verdriet. Huilbuien en slapeloze nachten trekken veel energie.
Ik ben heel erg benieuwd of er mensen met een (soort)gelijke situatie zijn en of we wat voor elkaar kunnen betekenen.
Bedankt voor de mensen die mijn verhaal gelezen hebben.