Ouders bemoeien zich met mijn geldzaken

Hoi,

Ik heb vorige week een voorschot op mn vakantiegeld gevraagd.
Donderdag belde mn werkgever me dat hij akkoort ging en het die dag zou overmaken.
Nu duurt het altijd een dag dus ik heb netjes gewacht.
Donderdag middag kwam ik thuis en vroeg mn vader meteen waarom ik een voorschot had gevraagd en dat alleen mensen die niet met geld om kunnen gaan dat doen en dat hij het er niet mee eens was enz.
Ik heb tegen hem gezegd dat ik 21 ben en mn eigen beslissingen mag maken, en ik heb het hele jaar toch gewerkt voor het vakantiegeld?
Normaal zou ik het eind mei krijgen en nu de helft en dan de rest eind mei.
Mijn telefoon is kapot gegaan en ik heb wat dingetjes aan mn auto en wilde daar het geld voor gebruiken.
Ik heb niet erg veel spaargeld maar wel net genoeg om daarvan alles te laten maken.
Ik wilde een voorschot zodat mn spaarrekening niet ineens leeg zou zijn en dat ik wat ruimte zou hebben en niet de hele maand + mei krap aan zou moeten doen.
Iig hij was het er niet mee eens en zei tegen me dat hij mn werkgever ging bellen en wat hij dan moest zeggen?
Ik heb toen gezegd dat ik het zelf wel zou regelen, ik ben immers volwassen?
Nu is het pasen geweest en dan zitten de banken natuurlijk dicht maar ik keek net op mn rekening en het staat er nog steeds niet op!
Mn werkgever zou het donderdag over maken dus het zou er vrijdag of anders vandaag op moeten staan.
Nu heb ik voor morgen een afspraak bij de garage en dus geen voorschot.
ik vermoed dat mn vader mn werkgever op heeft gebeld en gezegd dat hij t er niet mee eens is en het niet hoeft!
Ik weet dit natuurlijk niet zeker maar ik vermoed van wel aangezien hij het er echt niet mee eens was en heel dwingend donderdag zo van ga jij je werkgever bellen of moet ik het doen?
De banken zaten natuurlijk dicht t weekend maar het zou er toch allang op moeten staan?
Ik vind dit echt heel kinderachtig van mn vader als hij echt heeft gebeld naar mn werkgever met de mededeling dat het geld niet gestort mag worden.
Ik heb er nog niet over gehad met mn ouders maar ga zo naar mn werk.
ik vind het zo raar om aan mn werkgever te vragen of het al gestort is.
Straks heeft mn vader wel gebeld en sta ik echt voor schut.
Ik zat te denken om het als grapje te brengen, zoiets als: heeft mn vader je trouwens nog gebeld? want hij was het niet echt eens met het voorschot.
Ik schaam me gewoon om het te vragen maar ik heb het geld wel morgen nodig als ik naar de garage ga.
Ik vraag voor de rest nooit om een voorschot of dat mn loon eerder word gestort dus ik vind niet dat ik er om zeur.
Wat zouden jullie doen?
en wat vinden jullie van wat mn vader zei?
Heeft hij gelijk of hoort hij zich er niet mee te bemoeien?

Hallo,

Eigenlijk kan ik me beide kanten voorstellen. Vanuit jou (en vanuit mezelf) gezien, is het alsof het vertrouwen er niet is dat je verstandig genoeg bent en eigen keuzes kunt maken.
Vanuit je vader gezien, kan ik me indenken dat hij je wilt leren om “te roeien met de riemen die je hebt”. En daar hoort helaas af en toe een krappere maand bij.

Voor mijn gevoel gaat het ook deels over principes of zo?
Kunnen jullie er niet met elkaar over praten? De reden van elkaars denkwijze horen, kan verheldering geven. Uiteindelijk zou het wel goed zijn om op je 21ste de ruimte krijgen voor je eigen keuze. Daar leer je toch juist van?

tsja ik ben 21 en werk voor mijn geld.
Tuurlijk is het soms lastig maar ik vind dat ik zelf mag bepalen of ik een voorschot vraag of niet.
Ik vraag het niet elke maand en ook geen maanden van te voren al om het vakantiegeld.
Gewoon 1 maand van tevoren, en het zou voor mij heel veel schelen qua geregeld met geld.
Ik vind niet dat mijn ouders daar iets over te zeggen hebben.
Maar ik ben nu op mn werk en vroeg me af of het raar is om te vragen?
Het staat nog steeds niet op mn rekening en ik moet t morgen hebben.
Daarom wil ik wel weten of het vandaag of morgen nog komt.
Misschien is er wat vertraging van de bank of heeft mn vader echt gebeld maar ik wil het wel weten want nu loop ik iedere keer te checken of het erop staat en te wachten.
Is het raar om te vragen of mn vader echt gebeld heeft?
En hoe kan ik het het beste vragen?

up :hammer:

Ik kan je alleen vertellen dat heg geld wat mijn moeder donderdag heeft overgemaakt ook niet voor Pasen is gestort! Dus het kan zijn dat het vandaag nog komt.

Oke dat kan dus nog binnen komen?
Heb jij het al wel ontvangen vandaag of zit je ook nog te wachten?
Ik zit al de hele dag te checken maar niks.
En het probleem is dat ik vandaag de garage nog af kan bellen maar morgen niet meer, daarom moet ik het vandaag weten.
Straks heeft mn vader wel gebeld,word er niks gestort en zit ik voor niks te wachten.
Dus ik weet ff niet wat ik nu moet doen, heeft de bank bellen veel zin of zouden die het ook niet weten?
Ik vraag het namelijk liever niet op mn werk, staat wel n beetje raar.

en tis nog steeds niet binnen. :hammer:

Ik weet niet welke bank je hebt, maar er zijn verschillende storingen bij banken vandaag…

Gewoon vragen of het gestort is (want je hebt nog niks ontvangen) en dan hoor je vanzelf wel of je vader heeft gebeld.

Je bent 21,dus je ouders hebben helemaal niks meer te zeggen over jouw en je geld in princiepe.Dus al zou je vader je baas hebben opgebeld,je baas moet gewoon zoals afgesproken het geld naar je overmaken.

Ik vind je vader echt belachelijk en ik hoop dat ie dit op de een of andere manier leest.

Dat zat ik me dus ook af te vragen.
Mn moeder werkt bij hetzelfde bedrijf dus die heeft het wss gehoord en mn vader gebeld.
Ik vind zelf ook dat ik zelf mag bepalen wat ik doe maarja ze bemoeien zich overal mee.
ze willen nu ook weten welke telefoon ik ga kopen?
is toch mijn geld en mijn keuze?
maargoed ik zit nu bij de sns bank weet niet of daar een storing is?
stond er 10 min geleden nog steeds niet op.
Straks maar even de bank bellen en vragen of er nog een storting naar mijn rekening komt vandaag.
hopelijk kunnen ze dat zien.

Ik denk niet dat je baas naar je vader zou luisteren, je bent immers 21 en volgens mij mag hij dat niet eens voor jou beslissen.

Je mag inderdaad voor jezelf beslissen op deze leeftijd.
Maar als je zegt dat wat “dingetjes aan je auto en een nieuwe telefoon” je ganse spaarrekening laten kelderen dan snap ik wel dat ze met je inzitten en bezorgd zijn en dat ze je willen beschermen :slightly_smiling_face:

tsja snap hun ook wel maar ik ben oud genoeg om voor mezelf keuzes te maken.
en of het voorschot nu komt of over een maand is voor mij heel veel verschil.

Je spaarrekening is wanneer je volwassen bent toch juist voor als er grote dingen kapot gaan zoals je telefoon of je auto?

Vrijdag was het goede vrijdag. Je krijgt het op z’n vroegst vandaag binnen (waarschijnlijk morgen pas). Ik zou gewoon nog even afwachten.
En over je vader… tja ik zou het ook heel vervelend vinden als mijn ouders zich er zo mee zouden bemoeien. Heeft hij ook zicht op je rekening?

Mijn god, ookal was je 17, dan nog vind ik het zwaar onzin dat je vader denkt dat hij hier wat over te zeggen heeft :’) Helemaal als hij serieus zou gaan bellen, hoe debiel komt hij dan wel niet over. Dit is iets tussen jou en je werkgever en die vindt het prima, dus wtf is het probleem. Al had je het geld nodig voor 20 kratten bier, het is gewoon jouw geld en je werkgever is bereid het eerder te geven. Waarom zou je krap gaan leven als daar helemaal geen reden voor is. Je fixt alles toch prima zo, dus niks om moeilijk over te doen. Ik ben ook 21 en ik heb niet eens een spaarrekening, af en toe staat er een beetje op :’) Dan zou ik nooit meer moeten gaan shoppen of wat leuks doen om geld op te sparen ofzo. Boeit m’n ouders echt niet, 't zijn mijn zaken.

Ik zou het gewoon vragen aan je baas hoor of het storten nog gelukt was donderdag, is toch niks raars aan. Je hebt er niet voor niks om gevraagd, dus hij snapt ook wel dat je het nodig hebt. Het is niet dat je hem iets beveelt, je vraagt het alleen even na.

met mijn spaarrekening gaat het nog niet zo hard omdat ik maar 3 dagen per week werk en wel alles zelf moet betalen.
Er staat wel wat op voor mn uitzet en koop ook regelmatig bijv handdoeken,pannen,bestek en servies in de aanbieding maar ik wil niet bijna alles eraf halen heirvoor.
dan is al mn rente weg en ik wilde mn vakantiegeld maar 1 maand eerder zodat ik niet krap hoef te doen in de maand mei.
ik krijg ook best veel belastinggeld terug want ik gelijk op mn spaarrekening zet maar dat is ook pas mei/juni voordat ik het heb.
Ik wil graag veel sparen zodat ik zo snel mogelijk het huis uit kan maar ik heb wel een nieuwe telefoon nodig en natuurlijk moet mn auto ook gemaakt want stil in de oprit staan kost ook geld.

en het is donderdag gestort als het goed is.
het zou er dus gewoon vandaag op moeten staan.
of zo moet het savonds laat pas gestort hebben.
maar ik ga zo even mijn bank bellen en hopen dat die het kunnen zien.
vind het trouwens belachelijk dat de banken gewoon vrijdag tm maandag niet werken.
voor beleggers scheelt het enorm veel rente omdat de banken die rente krijgen van die 4 dagen die ze niet werken maarja.

Het is helemaal niet belachelijk dat banken niet hoeven te werken op deze dagen. Jij hoeft toch ook niet naar school. Die mensen hebben ook recht op vrije dagen.
Anyway, je moet meer geduld hebben. Zeker vande ene naar een andere bank duurt het gewoon wat langer.