Oudergesprekken ontwijken

Hoi!
Ik moet altijd met mijn ouders mee naar oudergesprekken en ik vind het heel naar om er zo akward bij te zitten en te luisteren naar hoe mijn ouders over mij praten tegen de docenten. Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik mijn ouders kan overtuigen dat ik niet mee hoef?
Alvast bedankt,
Xjes Mij

Je niet aanstellen en gewoon meegaan. Het gaat over jouw ontwikkeling

Ja dat snap ik ook wel maar de vorige keer ging het ook alleen maar over onvoldoendes die ik heb gehaald.

Dan meng je je in het gesprek. Het gaat om jou, anders kan dat gesprek toch net zo goed niet door gaan?

Tijdens zo’n gesprek is het, lijkt mij, de bedoeling dat jij te weten komt hoe je van die onvoldoendes voldoendes maakt. Dat kun je ook vragne.

Het gesprek gaat over jou, waarom zou je dan niet meegaan? Ik ging zelf ook altijd mee en voerde zelf ook gewoon het gesprek met de docent, terwijl mijn ouders er verder gewoon bijzaten en meeluisterden. Dat is echt niet awkward of raar hoor.

Bij mij is het juist altijd anders om… Mijn vader zegt niet zo veel maar mijn moeder begint bijna al te praten voordat de docent iets kan zeggen.

Dan is het misschien een idee om voldoendes te halen. Dan is het gesprek een stuk aangenamer

Daarnaast kan je je moeder er toch ook op wijzen dat ze misschien jou wat meer ruimte moet geven in het gesprek? Dat is een kwestie van vragen.
Ik zou wel meegaan, het zijn jouw cijfers en jouw zorgen om van onvoldoendes voldoendes te halen. Je ouders kunnen je steunen, maar jij moet het doen.

Als je zoveel onvoldoendes haalt is het juist slim om mee te gaan en mee te praten. Probeer een actievere houding aan te nemen en laat duidelijk weten dat jij ook wat te vertellen hebt.
Misschien ook dat je moeder wat rustiger doet als jij wat meer je best doet.

Tja, die onvoldoendes zijn ook niet zo fraai natuurlijk.

Ik stond er altijd op dat ik mee ging, als ze over mij praten wil ik er liever zelf bij zijn. Ik vond het altijd wel prettig. Plus, mocht er iets zijn waar jij het niet mee eens bent, dan kun je meteen jou eigen verhaal zeggen.