Oudere student zijnde lotgenoten

Ik begin in September dus mijn opleiding Journalistiek in Utrecht, maar ik ben zowel al 22 jaar oud. Best oud dus voor een beginnende student. XD Er zijn een aantal redenen daarvoor (blijven zitten, vmbo diploma gehaald, toen jaar gewerkt, toen bij Vavo HAVO gehaald, toen had ik gezondheids problemen, en ja, nu zijn we hier)

Ik wou dus weten of er hier andere zijn die wat ouder zijn dan hun klasgenoten? Of zo iemand kennen? Ik hoor wel vaker dat er best veel beetje oudere zoals ik studeren, alleen uit mijn vriendinnen ben ik de enige die nu pas met mijn opleiding begint. :cold_sweat: 't is een beetje lonely

Ik was ook 21 toen ik met mijn studie begon :slightly_smiling_face: Ik heb nl. eerst MBO 4 gedaan ipv nog eerst Havo na mijn Mavo. Prima keuze geweest hoor. Je bent wat ouder dan de meeste van je klasgenoten, maar ik heb daar nooit ‘last’ van gehad. Misschien dat je klasgenoten iets minder zelfstandig zijn qua schoolwerk omdat ze nog wat moeten wennen aan de zelfstandigheid op de hogeschool, maar in vriendschappen heb ik er nooit veel van gemerkt. Je zit ten slotte ook allemaal in dezelfde levensfase, dus dat scheelt ook wel.

als ik het haal om dit jaar nog te beginnen ben ik ook 22 in mijn eerste jaar.
(en ja, daar maak ik me stiekem ook wel ‘zorgen’ over, want het is wel 4 jaar ouder dan de meeste klasgenootjes…)

Ik ben nu al 4 jaar ouder dan de jongste klasgenoot :’) En ik ben 20. Ik voel me nu al oud. Huilen.

Ik ga nu naar mijn tweede studiejaar en wordt binnenkort 22. Opzich viel de leeftijd in mijn klas mee, toch wel allemaal rond de 20. Was ook 4 jaar ouder(maar dan ook precies 4 jaar ouder haha) dan de jongste uit mijn groep, en 14 jaar jonger dan de oudste uit de groep

Ik ben 24 en net klaar (ook eerst MBO gedaan). Bij mij in de klas zaten er juist veel ‘oudere’ mensen, zelfs nog ouder dan mij. Volgens mij beginnen er juist best veel mensen met studeren rond de leeftijd van 20 dus ik denk dat het allemaal wel meevalt hoor! Sowieso studeer je voor jezelf, niet voor anderen.

Ik begin in september met een nieuwe opleiding nadat ik 2 jaar universiteit heb geprobeerd, dus de meeste van mijn nieuwe klasgenoten gaan 2 jaar jonger zijn dan ik. 2 jaar valt best mee en ik ben op sommige vlakken niet bepaald de meest volwassen persoon, maar op andere vlakken dan weer wel dus ergens ben ik wel een beetje “zenuwachtig” om te zien hoe dit gaat want ik wil wel heel graag nieuwe vrienden maken natuurlijk. :flushed:

Ik begin ook aankomende september op t HBO > ben 21, dus ben ook wel benieuwd!

Ik zal op mijn “jongst” 21 zijn als ik begin met studeren. En ik baal daar echt van…

Ik vind jullie helemaal niet oud! In het eerste jaar HBO was ik 17, en echt het broekje. Alle meiden waren in de 20, 2 meiden hadden al een kindje en een paar woonden al samen :’) Van de 30 leerlingen waren er 6 onder de 20, de rest allemaal ouder.

Ach, wij hadden in het eerste jaar op de uni ook studenten van 26 en 28, dus het kan erger.

Ik ben zelf vrij jong(19, ga naar het derde jaar uni), maar er zijn vrij veel oudere studenten, dus het is niet zeldzaam haha!

En daarnaast, na een tijdje maakt leeftijd niet zo veel meer uit. Een van de mensen met wie ik het meest praat op de uni is 30, maar we gedragen ons precies hetzelfde;)

De oudste student uit mijn klas is 42 :wink:
De leeftijden in mijn klas zijn echt gemixt. Denk dat de meeste wel 20+ zijn. Ik ben nu 19 en ga in september naar het 2e jaar van de HBO opleiding ergotherapie, maar word al snel 20. Het verschil in leeftijd merk ik totaal niet, iedereen kan gewoon goed met elkaar overweg.

Ik heb ook medestudenten die al 28 zijn, terwijl ik over twee weken 20 word (ga nu naar het derde jaar van mijn HBO-opleiding). Je merkt inderdaad nauwelijks verschil, iedereen kan goed met elkaar opschieten.

Ik was bijna 21 toen ik op HBO begon, maar bij mij was dat eigenlijk de gemiddelde leeftijd!
De meesten waren rond de 20.
Er waren er maar 3 die 18 waren!

Maar over zulke dingen moet je je echt niet druk maken. Mensen beoordelen echt niet op iemands leeftijd…

Ik ben afgelopen jaar begonnen in het HBO en daar was 22 gemiddeld in de klas. Ik was de jongste als 17-jarige. Maar iedereen kon prima met elkaar opschieten en je merkte er vrijwel niks van. Ik denk dat je je daar echt niet druk over hoeft te maken. Waarschijnlijk zullen er veel meer mensen van jouw leeftijd in de klas zitten!

Dank jullie wel, Ik voel me toch weer wat beter hierover :relieved: Het is ook niet alsof ik me enorm volwassen gedraag ofzo, juist helemaal niet. Mensen denken juist dat ik nog 18 ben :stuck_out_tongue: Maar ik wil gewoon niet de oudste van de klas zijn ofzo, lijkt me zo naar haha.

Toen ik vorig jaar begon op hbo waren de meeste 22, 2 van 26 en 1 van 30.

Je merkte eigenlijk niet heel veel verschil qua leeftijdsverschillen. Leukste klas die ik tot nu toe gehad heb. Ik was geloof ik met nog 7 anderen de ‘standaard’ leeftijd.

Ik ben via een 21+ toets tot de opleiding HBO - rechten aangenomen. Ben begonnen in februari, wat daarvan het voordeel is dat daar vaak oudere studenten instromen.

In september stromen er zoveel studenten in, dat er meer dan een klas zal zijn. Dit betekend dat ze vaak wel kijken naar de leeftijden en zorgen dat de wat oudere studenten in een klas komen. Maak je geen zorgen het wordt vast een hele leuke nieuwe ervaring.

Ik ken op mijn studie zelf mensen die al 25, 29 en 30 zijn en die passen er prima tussen! Ken verder aan de faculteit ook nog genoeg mensen van ouder dan 28 dus het zal vast wel goedkomen. :slightly_smiling_face: