Ouder(s) buiten beschouwing laten - is het iemand gelukt?

Goedenavond mijn lieve roze snoepjes, Vitiligo hier.

Even een korte situatieschets:
Moeder verdiend te weinig volgens DUO, vader moet 200,- bijdragen maar wil dit niet. Sinds dit jaar zit ik in het leenstelsel. Door conflict met vader woon ik nu op mijzelf, en kan ik al het extra geld dus wel gebruiken. Ik werk veel, maar merk dat het toch de benodigde stress oplevert naast een universitaire studie.
Mijn ouders zijn een paar dagen geleden officieel gescheiden. Ik hoopte dat ik hierdoor een kans had om die aanvullende beurs te pakken, maar helaas wordt het inkomen nog steeds berekend op die van beide ouders. Sinds mijn vader weggegaan is uit het huis van moeders heb ik hem niet meer gesproken.
Ik zat er al eerder over na te denken om mijn vader buiten beschouwing te laten, maar ze vragen je om een echtscheidingsbeschikking, daarom heb ik het niet geprobeerd. Ook weet ik dat mijn mam destijds niet had willen meewerken, maar ik denk dat ze dit nu wel wil.

Wat je nodig hebt:

• Een uitgebreide verklaring van jezelf (dit moet te doen zijn)
  • Een uitgebreide verklaring van de ouder waarmee je geen conflict mee hebt (moeder wil dit doen)
  • Een recente uitgebreide verklaring van een deskundige of instantie (ik heb een ontzettend lieve studiebegeleider die mij hier vast wel mee wilt helpen + mijn oude psychologe. Ze zijn beiden helaas niet echt compleet op de hoogte van de situatie, maar het informeren van mijn studiebegeleider is vast wel mogelijk. Oude psychologe wordt denk ik iets lastiger, aangezien ik niet meer bij haar loop)
  • Een verklaring van de ouder waar je een conflict mee hebt (verklaring van deskundige mag hiervoor in de plaats, dus dat ga ik waarschijnlijk doen)
  • De volledige echtscheidingsbeschikking (ik neem aan dat mijn moeder dit voor mij heeft)
  • De meest recente alimentiebeschikking (gaat dit over partner of kindalimenatie?)

Probleem is dat ik van alle kanten hoor dat het lastig is om dit voor elkaar te krijgen. Mijn nichtje spreekt haar vader ook niet meer en hij woont zelfs in Duitsland nu. Ze was er een jaar mee bezig maar het is nog niet voor elkaar dus heeft ze het opgegeven.
Wat ik vaak hoor is dat de verklaringen echt heel erg gedetailleerd moeten zijn en dat er duidelijk aangegeven moet worden wanneer het contact is beƫindigd.

Wie is het wel gelukt om dit voor elkaar te krijgen en heeft wat tips voor mij?

Groetjes en snoetjes, Viti.

Heb je DUO al gebeld hierover? Misschien hebben zij nog trucjes hoe je snel aan bepaalde documenten kunt komen.

@MORIARTY. Dat heb ik anderhalf jaar geleden gedaan maar ze vertelde me destijds hetzelfde als wat ik heb neergeschreven

@Lost. Thanks, zou binnenkort wel even opnieuw bellen dan. Ik ga proberen om een compleet dossier ervan te maken!

Ik heb helaas geen advies voor je maar heel veel succes met je situatie en beschouw dit maar als een up!