Oude liefde roest niet, maar is dit verstandig?

Hey Dames,

Tja voor 9 jaar geleden had ik mijn eerste vriendje, in die die tijd dat ik met hem liep was ik echt smoorverliefd op een van zijn beste vrienden echter heb ik dit natuurlijk nooit geuit.

Toen ik voor een jaar of 4 geleden in mijn eentje in de stad liep kwam ik Sander tegen (de jongen waar ik destijds zo verliefd op was) we raakte wat aan de klets en hij vroeg mij om verder te praten op het terras. Eenmaal op het terras bleek dat hij inmiddels gelukkig was met zijn vriendin en ook ik had op dat moment een gelukkige relatie. Ook vertelde hij mij dat hij destijds verliefd op mij was en dat ik nog steeds een leuke dame was. Natuurlijk heb ik hem ook verteld dat die gevoelens toen wederzijds waren.

Na het terras heb ik hem eigenlijk nooit meer gezien, wel wat gesproken via app maar verder nooit want we hadden ja een relatie. Toch bleef hij wel altijd in mijn gedachten, dat ik hem een leuke jongen vond etc.

Gisteren appte hij mij opeens, hij had mij zien lopen in mijn woonplaats maar wist het niet helemaal zeker. Hij vroeg hoe het met mij ging etc. Al met al heeft hij sinds kort zijn relatie beƫindigd en geeft aan mij nog steeds leuk te vinden. Ook mijn relatie is stuk gelopen al iets langer dan die van hem. Hij is echt pas recent uit elkaar gegaan.

Nu dralen we eigenlijk al 9 jaar om elkaar heen, komen elke keer weer bij elkaar terug dus onze liefde voor elkaar is wel duidelijk. Maar het zit mij niet lekker dat het allemaal zo recent uit is met onze vorige relaties. Ik wil niet weer een mislukte relatie erbij. De laatste jaren heb ik heel veel pech en dus gruwelijk veel pijn meegemaakt in de liefde en geloof mij een ergere pijn bestaat gewoon niet.

Help?

Probeer het gewoon. Snap dat dat lastig is omdat het bij allebei pas net uit is, maar probeer het gewoon, anders krijg je er later spijt van dat je het niet gedaan hebt.

Ik zou het toch proberen. Kaart bij hem je gevoelens aan en geef aan dat je het rustig aan wilt doen, omdat je bang bent dat het anders stuk loopt. Als hij net zo graag wil, lijkt het me dat hij daar begrip voor heeft. Dus ik zou zeggen, probeer het rustig aan en in jouw tempo, anders krijg je er misschien spijt van.

Dit is wel heel toevallig.
Ik heb zonet de film Love, Rosie uitgekeken. En je zou die serieus moeten zien. Like seriously, dat gaat precies een beetje over jou.
Het gaat over een jongen en een meisje die elkaar sinds kleins af aan kennen. Eigenlijk zijn ze verliefd op elkaar, en de film gaat over heel hun leven. Ze lopen elkaar telkens weer mis en zo (meer ga ik niet spoilen) maar dat doet me dus ook denken aan jou situatie.

En dan vraag ik me af: waarom zijn mensen bang een risico te nemen in hun leven? Zijn ze zo bang een fout te begaan? Want wat als die fout uitdraait tot iets heel moois? Of een hele wijze levensles die je wijzer maakt? Wat als die fout helemaal geen fout blijkt te zijn maar net de juiste beslissing die jij jaren geleden had kunnen maken?

Ik zou zeggen: ga ervoor! Of je krijgt er later gegarandeerd spijt van. Ik geloof een beetje dat alles gebeurd om een reden. Misschien is er dus echt wel een reden dat jullie elkaar telkens weer tegen het lijf lopen of terug contact met elkaar krijgen.

Neem je kansen. Voordat de kansen vervliegen en jij achterblijft met een hoop spijt en twijfels.

Je hoeft niet gelijk in een nieuwe relatie te duiken, vertrouw op je gevoel: kijk wat jij prettig vindt om te doen en probeer niet teveel vooruit te denken.

Misschien kunnen jullie een paar keer afspreken? Als je daar zin in hebt? Wie weet waar dat naar toe leidt. Als je merkt dat je meer tijd nodig hebt om je vorige relatie te verwerken en/of aan jezelf te werken, dan kan je dat aangeven.