Oud genoeg, maar mag toch niet op vakantie

Hai meiden van Girlscene…

Ik ben niet zo heel actief hier dus sorry als dit topic verkeerd staat of een stomme vraag is ofzo, maar ik ben echt een beetje ten einde raad.

Ik wil heel graag op vakantie naar Oost Azië (reis door China, Zuid-Korea en Japan), en je ziet hem al aan komen: ik mag niet van mijn ouders.

Hun reden hiervoor is dat ik zogenaamd nog te ‘jong’ ben en ze het dus gevaarlijk vinden.

Wat achtergrond info:
-Ik ben 18 (Tegen tijd van de reis 19)
-Ik ga niet alleen, maar met minstens 1 andere vriendin (misschien nog wel meer)
-Ik heb een baan dus spaar er gewoon zelf voor enzo.
-Het wordt gewoon een reis met het vliegtuig en daarna overnachten in hotels, geen enge herbergen ofzo dus.
-We willen gewoon wat toeristisch rondkijken en cultuur proeven, ik ben echt niet het uitgaanstype.

Ik heb echt geen idee hoe ik mijn koppige ouders moet overhalen. Ik ben toch potverdulleme oud genoeg? Ik mag niet eens op vakantie terwijl ik hartstikke verantwoordelijk ben. :dry:

Kunnen jullie me alsjeblieft adviezen of tips geven?

Edit: Misschien is het ook zinvol om te vermelden dat dit niet vanuit het niks kom vallen, ik ben dol op de Aziatische cultuur en verdiep me hier al vele jaren in. Mijn ouders weten dit, ze weten ook dat het mijn grote droom is om eindelijk een reis die kant op te maken.

Natuurlijk is het rot dat je niet mag van je ouders, maar aan de ene kant Azie is niet naast de deur en gelijk een reis van misschien een paar weken. Probeer het eens van de andere kant te bekijken. Misschien kunnen jij en die vriendin eens een paar dagen ergens in Nederland gaan, om te laten zien dat jullie je samen goed kunnen redden. Dan kun je later er nog over hebben dat je samen met haar een rond-reis in Azie wil gaan doen.

Kennen je ouders je vriendin ook goed? Als dat niet zo is, kun je het beste hun goed kennis met elkaar laten maken zodat ze een idee hebben met wie jij op vakantie gaat.

Je kunt je ouders de door jou genoemde redenen opnoemen maar ik denk dat je dat al gedaan hebt. Je ouders zijn bezorgd, in hun ogen ben jij tenslotte hun kleine meid en Azië is niet zomaar iets dus ik begrijp ze wel. Je zou aan de ouders van een van je vriendinnen, die met je meegaan naar Azië, kunnen vragen om met jouw ouders te praten. Maar ik denk dat het moeilijk gaat worden om ze over te halen eerlijk gezegd.

Ik snap je ouders wel eigenlijk, Azië is niet naast de deur of zo en het is daar ook héél anders dan hier. Dit zou ook vast een van je eerste reizen zijn zonder ouders en dan is meteen naar Azië gaan toch wel een behoorlijk grote stap.
Is het dan misschien een goed idee om eerst binnen Europa te reizen? Dat voelt toch wat vertrouwder en dan kunnen jouw ouders zien dat je verantwoord genoeg bent om daarna een keer een rondreis te maken door Azië.

Ik snap dat je ouders bezorgd zijn. Azië is ver weg en jullie blijven best lang weg. Misschien helpt het als jullie nog meer mensen vinden die met jullie mee willen gaan, dat jullie dus met een groep gaan. Als er dan wat gebeurd heb je meer mensen die je op kunnen vangen. Of misschien eerst samen met je vriendin weg in Nederland of een land dat wat dichterbij is, zodat je ouders wat meer gerustgesteld zijn en kunnen wennen aan het idee dat jullie weg zijn.

En leeftijd zegt niet altijd alles. Ik ben ook al 23, maar ik mag ook alleen maar met een groep op vakantie van mijn ouders. Het ligt niet altijd aan de verantwoordelijkheid, het is meer het idee van: stel je voor dat er met een van jullie wat gebeurd, dan zitten jullie daar alleen met z´n tweeën in een ver vreemd land.

En als je met een organisatie weg zou gaan, shoestring bijvoorbeeld, zou dat dan wel mogen?

er bestaan georganiseerde groepsreizen/soloreizen, waarbij een organisatie verzekeringen en dergelijke aanbiedt. Misschien kunnen jij en je vriendin je daarin inschrijven en mag het dan wel van je ouders? Want een grote rondreis met 2 zonder enige vaste route of verzekering ofzo is wel riskant… heb je trouwens ook een kredietkaart voor in noodgevallen enzo?

Ah ik moet een paar punten verduidelijken zie ik. :grinning:

Ten eerste is dit niet mijn eerste reis, ik ben ook al meerdere malen binnen Nederland op vakantie geweest met vriendinnen, dit vonden ze in eerste instantie ook niet zo leuk maar accepteerden het na voldoende aandringen.

Met een groepsorganisatie meegaan maakt het denk ik niet veel beter, misschien juist erger omdat mijn ouders de organisatie automatisch wantrouwen.

Tenslotte zou het niet ‘zomaar rondtrekken’ worden. We willen echt een plan van tevoren maken wat we waar en wanneer willen bezoeken en bekijken. Ik ben ook niet echt het uitgaanstype of iemand die het nachtleven wilt ondervinden, dus daar zit ook niet echt risico aan en dat weten mijn ouders ook wel.
Mijn ouders hebben allebei een kredietkaart, daarvan wilde ik er eigenlijk een lenen (daar zouden ze geen probleem mee hebben). Vaste route en verzekering stond ook tussen de plannen.

Zoals ik dus aangaf, een keurige geplande reis, waarschijnlijk wel bij een reisorganisatie omdat dat ook makkelijker plannen is met hotels enzo.

Om eerlijk te zijn zou ik gewoon gaan. Je bent achttien (negentien tegen die tijd), dan heb je toch geen toestemming meer nodig? Natuurlijk is het fijn als je ouders er compleet achter zouden staan, maar ik zou mij persoonlijk niet laten belemmeren. Zeker als je met iemand samen gaat reizen, een planning hebt gemaakt en je er de tijd en het geld voor hebt zie ik geen reden van jouw ouders om er tegen te zijn behalve hun eigen overbezorgdheid, en dat zou hun probleem moeten zijn, maar dat projecteren ze nu op jou.
Zelf was ik achttien toen ik alleen op reis ging naar Zuid-Amerika (studiegerelateerd) en had die ervaring voor geen goud willen missen.

Ga anders nogmaals het gesprek met ze aan (eventueel met je reisgenoot erbij) en laat ze duidelijk zien wat de plannen zijn. Vlucht, terugvlucht, reis daar en de hotels. Als ze het er alsnog niet mee eens zijn is dat jammer, maar ze kunnen je moeilijk voor altijd thuis houden. Als je dit echt niet wilt, kun je ook nog kijken of je geen buitenlands programma kan volgen voor je studie in een van die landen.

Ik zou gewoon een vliegticket boeken en gaan. Jammer :’) Verder eens met Pudu.

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde probleem gehad. Ik wilde ook graag in mijn eentje op vakantie. In mijn geval Los Angeles. Mijn ouders waren er eerst ook op tegen omdat ze heel sceptisch waren of ik mezelf in mijn eentje daar wel kon redden en hoe ik dit allemaal ging regelen qua vlucht, hotel en het vervoer als ik er eenmaal ben.

Ik heb toen een heel plan gemaakt met wat ik daar allemaal wil gaan doen, hoe ik dit aan ga pakken, vluchten met de kosten en hotels. Toen ze dit zagen hadden ze al een beter beeld van hoe en wat als ik daar ben. Toen stemde ze in mijn plan mee en mag ik nu alleen op vakantie.

Dus misschien dat dit ook een idee voor jou is: gedetailleerd een plan maken van alle kosten, hotels, vluchten, en hoe je het gaat aanpakken als je daar bent qua vervoer en andere plannen die je hebt als je daar bent.

Edit: ik zie dat deze tip al is gegeven maar dit lijkt mij eerlijk gezegd het beste, dit laat zelfstandigheid zien, hebben je ouders een goed beeld van hoe jouw vakantie eruit gaat zien en dat je in staat bent het alleen te regelen

Probeer eerst een paar keer binnen Europa op vakantie te gaan. Binnen Nederland stelt niks voor vergeleken met de rest van de wereld en ik vind eigenlijk dat je voor een reis naar Azie toch wel wat reis ervaring moet hebben. Alles is daar een stuk minder geregeld en minder veilig en als je niet weet wat je in bepaalde situaties moet doen kan het echt goed fout gaan.
En ik snap je ouders best wel, 18 is nog best jong en vooral als je weinig ervaring hebt. Ik reis al vanaf mijn 15e alleen in Europa en toen ik op mijn 18e naar Azie wilde zag mijn moeder dat ook niet echt zitten.