Othello Syndroom / Pathologische Jaloezie

Ziekelijke jaloezie

Jaloezie waarschuwt ons wanneer onze relatie in gevaar komt. Bijvoorbeeld wanneer de partner erg intiem is met een ander: de relatie loopt gevaar. Wanneer dit gevaar denkbeeldig is, en er dus geen aanleiding is voor de jaloezie, spreekt men van ziekelijke jaloezie.

Het verschil tussen ‘gezonde’ en ziekelijke jaloezie is soms onduidelijk. In principe kun je spreken van ziekelijke jaloezie wanneer iemand constant bezig is met de ontrouw van zijn of haar partner. De angst dat de partner vreemdgaat wordt een obsessie en is bovendien vrijwel altijd onterecht. Er is namelijk geen aanwijzing voor de verdenking. Deze onterechte verdenkingen van ontrouw vinden bij ziekelijk jaloerse mensen niet één keer, maar regelmatig plaats.

Daarnaast spelen de emoties een grote rol in het verschil tussen ‘normale’ en ‘zieke’ jaloezie. Mensen die lijden onder ziekelijke jaloezie reageren zeer heftig bij verdenking van ontrouw. Wanneer de partner onschuldig lacht naar een onbekende zal de ziekelijk jaloerse persoon zich heel angstig voelen, terwijl er normaal maar kort een beetje ‘gezonde’ jaloezie omhoog komt.

Eigenlijk zijn er twee soorten van ziekelijke jaloezie. Sommige mensen zijn stellig overtuigd dat hun partner vreemd gaat of vreemd wil gaan. Zij twijfelen er niet aan dat ze er misschien zelf naast zitten. Deze mensen zullen niet zo snel hulp zoeken. Ze gaan er immers niet vanuit dat de jaloezie misschien onterecht is. Daarnaast heb je een groep mensen die ziet dat ze het mis heeft. Deze mensen zien in dat hun jaloerse gedrag niet helemaal terecht is. Bovendien zoeken zij hulp om van hun jaloezie af te komen. Bij deze vorm van jaloezie speelt vaak een negatief zelfbeeld mee.

bron: http://www.stop-jaloezie.com/ziekelijke-jaloezie.html

Jammer genoeg valt er over dit onderwerp bitterweinig informatie te vinden op het internet.
Veel mensen begrijpen personen met deze stoornis niet.
Vaak omdat mensen niet weten dat dit ook echt een psychische ziekte is.
Toch weet ik dat er een heleboel mensen zijn die hier mee kampen en er moeilijkheden mee hebben om er over te praten. Vaak worden deze mensen uitgelachen terwijl er eigenlijk geen reden is om uitgelachen te worden. Ziekelijke jaloezie is een ziekte die een behandeling nodig heeft.

Nu vraag ik me af of er hier meiden zijn die er mee kampen/ iemand kennen die er mee kampt.
Hoe ging jij daar mee om?

Of zijn er nu misschien meiden die zich hierin herkennen? maar niet wisten dat ze een psychische stoornis hadden?

ik hoor het graag! Liefst alleen serieuze reacties :slightly_smiling_face:

Ehm wat ik niet zo goed snap ik waarom het alleen op het relatievlak beschreven staat. Het lijkt mij dat als je echt ziekelijk jaloers bent, je hier op andere vlakken ook last van hebt? Dus bijv. jaloers zijn op iemand die een goede baan heeft gekregen, mooie kleding draagt etc.?

Omdat dit ook echt alleen maar gaat om ziekelijke jaloezie op vlak van relaties. Omdat deze ziekte het leven van de 2 partners vaak overheerst.

(vandaar dat ik dit ook poste in liefde&boys, en dus niet in lifestyle bijvoorbeeld)

Eigenlijk is verliefdheid ook ziekelijk

random feitje

Oh oke =). Nu ben ik benieuwd of er dan ook nog een andere stoornis bestaat uit ziekelijke jaloezie maar dan op andere vlakken.

Haha, kut, volgens mij heb ik dit.

kan inderdaad ook interessant zijn, moest je hierover iets vinden mag je me dat altijd laten weten :slightly_smiling_face: … maar ik ben in dit topic vooral geïnteresseerd in jaloezie op vlak van relaties omdat veel meisjes (waaronder mezelf) hier erg mee kampen en vaak zelf niet weten hoe ze hiermee om kunnen.

is niets om je over te schamen hoor… maar hoe komt het dan bij jou vooral tot uiting als ik vragen mag?

In mijn vorige relatie wat ik best ziekelijk jaloers maar dat kwam meer door zijn gedrag tegenover dat meisje ( ik zag 'm haar over haar wang strelen enzo…) . Dus ik denk dat het niet meteen een psychische ziekte is maar dat er altijd wel een aanleiding is. Iemand die bijvoorbeeld bedrogen is in een vorige relatie is vaak ziekelijk jaloers in de volgende.

Oke nu weet ik wel dat ik dit heb…

Tegenwoordig moet ook echt alles een naam hebben hè…Even serieus, die benamingen in de topictitel klinken echt als iets engs/superernstigs. Als dit met alles zo zal gaan, dan zal elk mens wel een stuk of 10 psychische aandoeningen hebben.

Jaloezie is gewoon een emotie die bij sommige mensen sterker naar voren komt dan bij anderen. Bij jaloezie horen meestal aanleidingen, of onzekerheid. Het is geen aandoening. Als iemand meer lacht dan een gemiddeld persoon, is die toch ook niet gelijk ‘pathologisch vrolijk’?

wat een onnuttige reactie zeg. Mijn topic gaat echt niet over “gewoon een jaloezietje”… Mensen met deze aandoening zullen wel begrijpen wat ik bedoel.
Als je niet weet wat het juist inhoudt, kan je beter zulke domme reacties achterwege laten.
er is een groot verschil tussen jaloezie en ziekelijke jaloezie. Net zoals er een groot verschil is tussen droevig zijn en in een depressie zitten.

Ik ben het eigenlijk best eens met laleticia. Ik zou het ook gewoon echt niet beschouwen als een ziekte! Het is idd een emotie die bij de ene sterker is dan de andere en het gebeurt niet zomaar, er is àltijd een aanleiding. Een meisje zal niet jaloers zijn als haar vriendje niet staat te lachen met een ander meisje en als iemand jaloers is heeft dat te maken met onzekerheid & gebrek aan vertrouwen. Ik denk ook dat veel meiden hier nu gaan denken dat ze een stoornis hebben terwijl jaloezie gezond is in een relatie maar inderdaad. Een depressie is iets serieus, een aandoending maar ik heb ook het gevoel dat ze bij jaloezie er maar een naam aan geven.

Ik herken me hier wel een beetje in. Maar ik ben sowieso gauw paranoïde x’D

Goh, ik weet het niet hoor. Als je als kind niets anders hebt gezien dan ouders die vreemdgaan, denk ik wel dat je zelf later ook paranoïde wordt… Dan is eigenlijk heel je jeugd de aanleiding geweest en niet zozeer de persoon waarmee je een relatie hebt. Dan heb je toch wel een stoornis waar niet zo makkelijk van af te geraken is.

Nou, ik weet dat mijn vriend nooit vreemd zou gaan, maar als hij smst of praat met een ander meisje krijg ik helemaal buikpijn en dan word ik gek. Dan zeg ik meteen dat ie moet kiezen tussen haar of mij, terwijl hij gewoon vrienden is met dat meisje ofzo. En ik kan het echt niet hebben als die afspreekt met andere meisjes, dat doet ie gelukkig bijna nooit, maar dat haat ik zo verschrikkelijk en dan ga ik helemaal huilen en schreeuwen. Echt achterlijk van mezelf :stuck_out_tongue:

Het gaat hier ook niet gewoon om ‘erge’ jaloezie, maar echt helemaal flippen om het kleinste ding, wat je dan ook niet kan tegenhouden.

Wowowowow, heb je je pilletje nog niet gehad vandaag ofzo? Calm down.

Sorry, maar je hebt er duidelijk niet zo veel verstand van. Jaloezie is gewoon een emotie ja. Maar niet als het extreme vormen aanneemt, dan wordt het een probleem.
Alles in het extreme is niet goed. En kan veel problemen met zich meebrengen.

Othello <3 Best love story everrrr.
haha enige die het ook echt gelezen heeft hier?