Origineel?!

Hee allemaal!

Volgens mij hebben jullie het zelf ook wel gezien; eigenlijk in elk topic van iemands fotos staat het wel, iemand die zegt; On origineel, al gezien, of iets in die richting. Daardoor rees bij mij de vraag op, wat is er dan wel origineel, en maakt een onorigineel onderwerp de foto lelijk?

Ik vind het ook wel een beetje saai om altijd maar bloemetjes ofzo te zien, maar als je een prachtige foto hebt van bloemetjes, of een mislukte, van iets wel origineels, dan weet iedereen vast wel waar ie liever naar kijkt.

En dan nog; wat is er origineel? Bloemetjes; al gezien, Huisdieren; al gezien, Mensen? Al gezien! En dat terwijl er een vrij grote markt is in het fotograferen van huisdieren, kijk maar eens naar de mensen die hun paard op de foto willen laten zetten!

Nouja, aan jullie de vraag dus; Wat is origineel? :grinning:

Een foto is pas orgineel als je het onderwerp wat je fotografeert echt tot zn recht doet laat komen op een manier die niet vaak voorkomt.

Teminste, dat vind ik. Dus niet standaard bloemetjes foto’s. Maar ga eens onder de bloem liggen of weet ik veel wat. wees orgineler met de bloemetjes, huisdieren en mensen.

Het gaat er voor mij niet om dat het onderwerp ‘mensen’ onorigineel is. Maar wel de manier HOE dat mens op de foto is gebracht. Vaak zien we een meisje geposeerd bij een boom, op een bruggetje,…
Of huisdieren in het gras, bloemen close-ups. Maar het VERTELT niks… er zit geen verhaal achter. Ik vind dat als iemand een foto van hun katje in het gras moet bedenken: waarom maak ik deze foto? ‘omdat mijn katje er zo lief uitziet’… maar waarom dan? het is maar een doodgewone kat o.O
Als het nou een naakte kat is, die een harige vogel aan het najagen is, dat vertelt wat!
Een naakte kat wilt die haren van die vogel, en het eindresultaat toont beweging in de foto. Aangezien die kat niet stilstaand kan jagen ^^

Nja ik kan zo wel even doorgaan dus laat ik er nu maar een einde aan breien. ^^

Hierboven ^^ heeft gelijk haha.

Maar (dat is mijn mening he ;$) soms is een foto wat niet orgineel is toch nog heel erg mooi!
want stel je voor je maakt een foto van een meisje
en ze staat toch op een brug ofzo, en ze heeft apparte kleren of toch iets anders is de niet orgineel maar toch mooi.
dusja.

ALs je een foto maakt moet dat voor jou een betekenis hebben, een reden waarom zeg maar (zoals hierboven ook gezegd werd), het is dan alleen jouw reden (afgezien van dat ‘mijn huisdier is zo schattig!!’) en dus de foto origineel.

Ik vind het leuk om foto’s te kijken waar veel op te zien is (dus niet zomaar een foto van 1 of ander insect of een boom ofzo)
of waar iets van jezelf in is toegevoegd (en dan niet een eigen sfeer eraan, maar letterlijk een eigen voorwerp)
bij foto’s met mensen speelt originaliteit niet zo’n grote rol, dat is gewoon een mooie foto of niet.

Denk out of the box, dan word je pas origineel.

Maar ik vind dat 90% hier op het forum eerst maar eens wat technieken moet leren en hun camera en functies leren kennen.

Ik vind het zelf geen probleem als foto’s niet origineel zijn, ik maak zelf ook veel foto’s waarvan het grootste deel niet origineel is. Als je als beroepsfotograaf werkt en je maakt bijvoorbeeld portretfoto’s in een studio zijn die ook meestal heel on-origineel (wat hier bij de fotozaken in de buurt wordt gemaakt in elk geval wel…).

En soms is het gewoon lastig om leuke én originele foto’s te maken. Bijvoorbeeld wat hier genoemd wordt, iedereen maakt foto’s bij bruggetjes en bomen, maar dat zijn juist ook leuke plekken als je een leuke foto van jezelf wilt hebben. Je kan wel op een schommel of op je bed gaan staan/zitten maar dat is ook niet origineel? Noem dan eens wat locaties die wel origineel zijn en makkelijk te bereiken, ik zou het niet weten hoor.

Ook bloemetjes zijn lastig om origineel te fotograferen, van boven zien ze er nou eenmaal vaak een stuk leuker uit dan van onderen. Zelfde geldt voor heel veel voorwerpen. Veel objecten zien er nou eenmaal het leukst uit vanaf de meest on-originele positie…

Ik denk trouwens ook dat we interessant en origineel door elkaar halen.
Ik heb niet originele foto’s gezien die wel degelijk interessant waren.

Goed topic!

Ook al zijn foto’s soms onorgineel, daarom kunnen ze nog wel leuk en mooi zijn. Ik vind het ook orgineel als er voor jou een betekenis achter zit, of als een foto een verhaal verteld.
Ik maak zelf ook geen orginele foto’s, maar dat komt omdat ik ook niet weet wat orgineel is!
Sommigen vinden het van mensen, maar die worden ook altijd al op de foto gezet!

mee eens.
wat is tegenwoordig nog origineel ö

Voor mij hoeft een foto niet persé origineel te zijn. Als ik een tijd geboeid naar een foto kijk, is die foto voor mij geslaagd.