Opzettelijk besmetten strafbaar?

Hallo Girlsceners!

Ik weet niet of hier al een topic voor is, maar ik vroeg me af of het
strafbaar is als iemand met voorbedachte rade iemand besmet met een soa, en of je hier
iemand voor kan aangeven bij de politie.
Ik kan hier namelijk niks over vinden op internet.

Volgens mij wel, mits je het kan bewijzen. Er was eerst ook een strafzaak omdat iemand andere mensen opzettelijk had besmet met naalden waar HIV aan zat. Het bewijzen gaat alleen wel heel moeilijk worden.

Ja precies, ik las inderdaad ook wat over hiv… Maar ik heb des tijds chlamydia opgelopen van een jongen, en ik hoorde achteraf van exen van hem dat hij wel degelijk wist dat hij het had, maar zich hiervoor niet heeft laten behandelen. Dit is natuurlijk ook mijn eigen schuld geweest omdat ik het zonder condoom heb gedaan. Ik heb er ook wel erg van geleerd daar niet van. Maar hij heeft mij des tijds verteld dat hij zich reeds had laten testen en niks had, dan ga ik er niet vanuit dat hij uiteindelijk toch een soa heeft.

Nou het kan wel (zeker in geval van hiv, bij andere soa’s weet ik het niet precies), alleen ik denk idd niet dat je het gaat bewijzen.
En ik denk ook niet dat het de moeite van een rechtszaak waard is…

Ik denk dat dat niet te bewijzen valt eigenlijk. Het is toch ook grotendeels je eigen verantwoordelijkheid tenzij het over verkrachting/aanranding gaat.

Ja ik ben er ook bang voor… Het is gewoon frustrerend, ik ben er inmiddels vanaf, hij heeft zich zelf nog niet laten behandelen maar maakt vervolgens wel andere slachtoffers. Dat hij zich niet laat behandelen voor zichzelf moet hij lekker zelf weten, maar vindt het gewoon erg dat hij hier heel snel andere slachtoffers mee maakt en ik heb het gevoel alsof ik al die meisjes moet gaan inlichten hierover, en dat is onbegonnen werk. Heb de GGD ook al een mail gestuurd, daar zal ik eerst wel even op wachten.

Mits het te bewijzen valt wel denk ik.

Ja precies, ik ga nog wel even heel goed zoeken of ik bewijs kan vinden. In ieder geval bedankt allemaal.

Wat een vuile aap ben je trouwens als je weet dat je een SOA hebt en je niet laat behandelen. Zelfs als je geen seks hebt, wil je er toch gewoon zo snel mogelijk vanaf?

Hoe wil je hier bewijs voor vinden? Niet dat ik het niet heel rot voor je vind uiteraard maar het lijkt me wel heel lastig om te bewijzen.

Wats mis met hem? Idd, ziek in je hoofd als je dat doet. Maar ik denk idd niet dat er veel bewijs te vinden is behalve de uitslag van de test die hij zogenaamd gedaan zou hebben

Een vriend van mij heeft Hepatitis B (dacht ik?) bij geboorte gekregen van zijn geweldige moeder. Anyway, hij is daadwerkelijk strafbaar als hij seks heeft zonder condoom, daar staat zelf ‘poging tot moord’ en ‘mishandeling’ op.

Ben jij stiekem het meisje van dit topic http://forum.girlscene.nl/forum/liefde-amp-boys/leugenaar-bedrieger…-293626.html

Zo niet, dan is dat wel heel toevallig. Wel fijn dat je er vanaf bent :slightly_smiling_face:

Bij een verkrachting kun je wel een zwaardere straf krijgen als je weet dat je een soa hebt en deze dus ook overdraagt aan het slachtoffer.

Volgensmij valt dat onder mishandeling en is dus strafbaar:

Mishandeling: Mishandeling is het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht.

En het wetboek zegt:
‘met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid’

En als je het mij zou vragen, als hij weet dat hij een soa heeft en zegt dat hij een test heeft gedaan, waardoor jij ervanuitgaat het alles prima is, en hij heeft alsnog seks zonder condoom met jou, dan is dat opzettelijk, aangezien hij ervan weet dat jij die soa ook krijgt.

Teminste zo denk ik :cold_sweat:

EDIT: ohja, wat je evt als bewijs kan gebruiken is de uitslag van je soa test, en als je antibiotica of iets van de apotheek heb gehad kan je als het goed is een uitdraai van je medicatie halen bij de apo, aan de hand van de dosering kan je vaak zien dat het voor bijv chlamidya is…

heb een diploma als apothekersassistente en een aantal maanden rechten gestudeert, wie had ooit gedacht dat ik dit nog is samen zou gebruiken.

Neen. Zelfs niet als je HIV hebt:

https://www.studytube.nl/nl/arresten/176-hiv-ii

Dit komt omdat de kans dat je na een keer seks besmet raakt en HIV krijgt niet groot genoeg is om het opzet te noemen.

Waar baseer je dat op? :slightly_smiling_face:

In dit geval is het trouwens wel strafbaar omdat de daders de slachtoffers ook drogeerden en met naalden injecteerden:

Oh nee, ze zijn daarna in cassatie gegaan (hoogste hoger beroep zeg maar) en daar werd het volgende gesteld:
Het Hof achtte het niet aannemelijk dat de besmettingen met aanzienlijke mate van waarschijnlijkheid door de gedragingen van de verdachten waren veroorzaakt. Niet hoogstonwaarschijnlijk is het dat de besmetting in plaats daarvan op een andere wijze is veroorzaakt, zoals het hebben van onbeschermde (anale) seks met een met hiv besmette partner.

Ligt inderdaad aan de besmettingskans

Zou het fijn voor je vinden als dat kon, als het bijvoorbeeld onvruchtbaarheid veroorzaakt vind ik dat echt een verschrikkelijk gevolg waar hij wel voor gestraft mag worden… maar zo werkt het nu eenmaal niet.