Opvoedkundige begrippen

Voor een opdracht van school heb ik opvoedkundige begrippen (in het basisonderwijs) nodig.
Zelf zat ik te denken aan.

• Niet pesten
  • Niet buitensluiten
  • Samen delen, samen spelen
  • Wees jezelf

Wie weet er nog meer?

In het onderwijs wordt het woordje niet zoveel mogelijk ontweken. Dus i.p.v. niet pesten wordt het bijvoorbeeld; we gaan vriendelijk met elkaar om.
Verder moet ik nu naar school, dus zal ondertussen nadenken

We luisteren naar elkaar

Dankjewel! Met dat woordje ‘niet’ zit ik zelf ook mee ja

Ik heb nu dus een verhaal geschreven over buitensluiten (uit eigen ervaring) en daar moest ik dus 3 opvoedkundige begrippen aan koppelen. Ik heb gekozen voor deze 3:

‘We spelen met elkaar en niemand wordt buitengesloten.’
‘Wees jezelf.’
‘We luisteren naar elkaar.’

Nu moet ik deze 3 dus uitwerken, maar ik weet bij god niet hoe ik dat op papier moet zetten. Heb jij tips?

Opvoedkundige begrippen in het basisonderwijs? Mijn moeder is juf op de basisschool, dus ik weet wel wat.

“We spelen met elkaar en niemand wordt buitengesloten.” Dit kun je uitwerken in de zin dat in feite iedereen mee mag doen met spelen. En als iemand dan mee mag doen, moet diegene ook écht mee mogen doen, niet alleen erbij mogen staan. Iedereen mag evenveel doen in een spel, niemand is de baas over anderen.

Het ligt een beetje aan de leeftijd, maar “Wees jezelf” hebben de meeste kinderen echt nog geen boodschap aan. Dat besef komt vaak pas in groep 8 of misschien 7. Dat kun je beter verwoorden als “We denken zelf na over wat we doen” o.i.d. En dat uitleggen in dat je niet zomaar alles moet doen wat je vriendjes ook doen, ook al vind je dat niet leuk. Je moet zelf nadenken of je iets leuk vindt om te doen / te dragen / te zeggen. Dat kan in jouw geval dus zijn dat je, als je vriendje iemand buitensluit, jij dat niet ook moet doen, maar zelf moet nadenken of het wel zo leuk is dat iemand niet mee mag doen.

“We luisteren naar elkaar” is in jouw geval uit te leggen als: iedereen mag evenveel zeggen en daar moet naar worden geluisterd. Als iemand meedoet in een spel mag hij ook meedenken en praten en hoeft hij niet alleen te luisteren of erbij te staan. Als iemand iets wil zeggen moeten de anderen luisteren.

Zoiets?

Hier heb ik echt heel veel aan! Dankjewel!

hoi hoi,

ik studeer aan de Pabo en zit nu in mijn tweede jaar. wat ik vanuit stage en de opleiding mee krijg is om deze regel uit de kinderen zelf te laten komen. hierna zetten alle kinderen hun handtekening eronder en kun je ook makkelijker terug verwijzen naar deze ‘regels’ aangezien ze er zelf mee zijn gekomen. meestal zijn de punten die in mijn stage klas naar voren kwamen.

1. we behandelen iedereen gelijk.
  2. we oordelen niet op uiterlijk
  3. we zijn stil wanneer de juf aan het woord is.
  4. we luisteren naar elkaar
  5. fouten maken mag.
  6. iedereen mag mee doen.
  7. we gebuiken ‘normale’ taal
  8. als we iets willen steken we onze vinger op.
  9. we werken ook door als de juf er even niet is.
  10. we houden de klas netjes
  11. we lopen rustig door de gang.
  12. we helpen elkaar zodat de ander het de volgende keer zelf kan

ik hoop dat je er wat aan hebt!

groetjes !