Optreden; zenuwen!!

Hee meiden,

Ik heb vanavond een optreden, waarbij ik piano moet spelen…
Maar ik sterf echt van de zenuwen, want er komen een paar honderd mensen en ik heb nooit opgetreden voor meer dan 50 mensen (op voorspeelmiddagen…)
Ik speel al negen jaar piano maar heb niet zoveel ervaring met optreden en wil dit graag verbeteren.
Ik heb er ergens ook wel heel erg veel zin in, maar er komen zoveel mensen die ik ken dus vind het ook wel heeeeeel eng!
Iemand tips om die zenuwen te kunnen vergeten? Want als ik zenuwachtig ben gaan mn handen altijd heel erg trillen :S

Bedankt! :wink:

Je speelt dus al 9 jaar piano? Dan kan je het vast wel goed! Denk positief, en het komt heus wel goed, misschien even uitrusten voor je optreden?

Oh en ik begrijp jou ook hoor, ik moet misschien binnenkort zingen voor een optreden, maar ik weet niet of ik daar wel klaar voor ben dus ja. Jij bent er tenminste klaar voor, ook al ben je nu zenuwachtig. Kom op, je kunt het wel! :grinning:

Een beetje spanning is gezond! :slightly_smiling_face: Als het echt heel erg is moet je even proberen rustig adem te halen van tevoren. Ga nu even lekker tv kijken met een kop thee ofzo, dat je er niet de hele tijd aan denkt.
Elk optreden is spannend, de meeste artiesten zijn ook zenuwachtig voor elk optreden. Maar van elke ervaring leer je weer en de volgende keer gaat het waarschijnlijk steeds iets makkelijker :slightly_smiling_face:
Het gaat je vast wel lukken, succes!

Ik snap dat je zenuwachtig bent, dat ben ik ook altijd als ik voor een groep iets moet presenteren of ik moet dansen. Maar het gaat vast goed! Je doet het al heel lang en je hebt het al vaker kunnen doen, al is het voor een minder grote groep. Trek die stoute schoenen aan en heel veel succes!

Bedankt voor jullie hulp!! ik moest nog twee uur wachten daar voordat ik pas mocht, ik was echt helemaal misselijk van zenuwen, maar gelukkig had ik het laatste uur aanspraak en toen ging het wel een stuk beter :grinning: Ook was ik na de soundcheck een stuk beter, omdat ik me altijd veilig voel bij een piano :flushed:
Uiteindelijk ging het zo goed als foutloos (een keer een verkeerde toets, maar t was niemand opgevallen) en het jury commentaar was heel lovend, ik ben zooo opgelucht :grinning:!!
Ik snapte ook niet echt waarom ik zenuwachtig was :hammer: want het spelen zelf vond ik niet eng… ik denk dat ik bang was voor de mensen hehe :flushed:

Fijn om te horen dat het goed is gegaan! Zie je wel, je zit er trouwens ook 9 jaar onder dus dan denk ik wel dat je goed bent en niet snel fouten zal maken. Ik denk ook dat jij ‘bang’ was voor het publiek, ik zou gewoon dan de andere kant opkijken de volgende keer. :grinning: