opstromen vmbo-havo

Ik zit nu in het laatste jaar van het VMBO en ik ga volgend jaar HAVO doen.
Zijn er misschien mensen die dit ook hebben gedaan en die er wat over kunnen vertellen?:slightly_smiling_face:

Alvast bedankt

Ik heb het zelf juist andersom gedaan. Ik ben van havo naar vmbo gegaan.
Dit is natuurlijk anders, maar ik kan wel vertellen hoe groot het verschil is.
Zelf vond ik havo iets te moeilijk en vooral te veel. Ik heb last van faalangst en raak zo erg snel in de stress, voor mij was havo daarom gewoon te ‘druk’. In vmbo is het qua huiswerk en leerwerk een stuk rustiger. Het verschil tussen het niveau van vmbo en van havo is niet erg groot imo. Natuurlijk is het makkelijker in het vmbo, maar in havo is het niet veel moeilijker. Ik vond wiskunde in havo zelfs makkelijker dan op het vmbo. Dit verschilt wel een beetje per persoon, denk ik. Als je nu goed staat op het vmbo, dan is havo wel te doen. Ik stond op havo op economie een 4, nu in vmbo een 7. Maar op wiskunde stond ik op havo juist een 7 en op vmbo net een 6. Het ligt er een beetje aan of je ook echt wat gaat doen. Ik leerde amper en dan red je het (meestal) niet, maar ik denk dat als je er écht iets voor gaat doen, het je moet lukken! (wat een verhaal zeg, ik hoop dat je hier iets aan hebt haha!)

Hoi.
Weet je waar je naar toe wilt? Ik zelf zit nu in 2MBO, maar ik vind het niks. Wordt bijna 19 en om een nieuwe opleiding te starten zag ik niet zitten. Heb vandaag een intake toets gehad voor het vavo (havo) en dan mag ik hopelijk volgend jaar beginnen.

Welke vakken heb je gehad op VMBO en welk profiel wil je gaan doen?

Ik heb nu op het VMBO sector Economie. Met de volgende vakken:
-Engels

• Nederlands
  • Wiskunde
  • Economie
  • Duits
  • Geschiedenis
  • Beeldende vorming
  • Gym

Op het HAVO ga ik profiel Cultuur&Maatschappij kiezen
Met de vakken:

• geschiedenis
  • engels
  • wiskunde
  • nederlands
  • gym
  • m&o
  • tekenen

Volgens mij kom je dan vakken te kort. (havo) Zal even kijken hoor

Je moet

• Nederlands
  • Engel
  • LO
  • Maatschappijleer
  • CKV
  • Geschiedenis
  • Moderne vreemde taal

En je kan nog kiezen uit (1 is verplicht)

• Aardrijkskunde
  • Economie
  • Maatschappijwetenschappen
  • Filosofie
  • Moderne vreemde taal 2
  • Kunstvak

Dankjewel voor je reactie!

Ik sta nu voor Nederlands en Engels een 8 en maatschappij ook
de rest allemaal 7s.

Ik ben bereid om veel er 100% voor te gaan dus ik hoop dat het gaat lukken.

Is het ook zo dat als je 4 havo aan kan dat je 5 havo ook makkelijk is?

Geen idee, je moet toch eerst beginnen in 4 havo denk ik.

Ohja :cold_sweat:

+ economie en CKV

Ik vond het meevallen, heb havo zelfs hogen afgesloten dan mavo :flushed: Maar dat kwam vooral omdat ik op mavo niet echt op het goede niveau zat. Ik vind het nog steeds jammer dat ik niet meteen naar havo/vwo ben gegaan. Ik had vrienden die de overstap wel erg lastig vonden, maar ik denk dat met de juiste inzet, motivatie en doorzettingsvermogen je ver kan komen. Als je twijfelt vraag ook advies aan je docenten. Misschien kunnen ze je ook tips geven zodat je je goed kan voorbereiden over mogelijke verschillen. Veel succes!

Bedankt voor de reacties allemaal!
Het heeft me erg geholpen! :slightly_smiling_face: