Opsporingsbelang versus privacy

Hoi, ik heb een stelling en ik vroeg me af naar jullie meningen:

Beeldmateriaal van criminelen waarop zij een misdaad plegen mogen openbaar gemaakt worden.

Ben je het hiermee eens of niet? Is het ondanks het schenden van privacy van de misdadiger, in dit geval van belang dat deze beelden vrijgegeven worden?
Zo ja, dan is er nog de kwestie of dit enkel mag door politie/justitie of mogen bijvoorbeeld ondernemers, die niet geholpen worden door de politie na een overval, die beelden ook zelf publiceren? Kortom, een kwestie van wat zwaarder weegt: mag privacyschending van de crimineel ten koste gaan van opsporingsberichtgeving, met het mogelijk risico dat hij/zij hier voor lange tijd nog problemen mee krijgt.

Openbaar maken bij ernstige feiten. Eigen schuld, hadden ze maar niet iets illegaals moeten doen, ze hadden het kunnen weten want overal hangen tegenwoordig camera’s. Zeker voor dingen als pinautomaten enzo.
Zelf publiceren ben ik niet zo voor, politie kan beter beoordelen of het feit ernstig genoeg is.

^ Wat MORIARTY zegt

Ligt natuurlijk aan de ernst van de misdaad zelf. Daarbij moet er ook altijd nog naar de mogelijkheden gekeken worden om de dader op te sporen zónder dat beeldmateriaal vrij te geven. Wanneer de ernst zo groot is dat er niet langer gewacht kan worden, mogen van mij die beelden gepubliceerd worden, maar alleen door politie en justitie, niet zelf.

Politie mag dit doen, maar mensen mogen niet met adressen of namen rondstrooien want dat zijn vaak de verkeerde. Wel tegen de politie zeggen als je denkt dat je weet wie het is maar niet zelf een facebookrel starten,

Ik zou het alleen doen als het echt om een ernstig vergrijp gaat.

Openbaar maken vind ik geen schending van de privacy. Vooral niet als de misdaad zo ernstig is dat de dader moet worden gevonden. Het nadeel van openbaar maken, is dat sommige mensen dan het heft in eigen handen nemen en dat keur ik dan weer niet goed. Ondanks dat, de beelden altijd openbaar maken. Hadden ze maar geen misdaad moeten plegen.

Ik vind dat opsporing bij ernstige delicten zwaarder weegt dan de privacy van de verdachte. Ik ben voor het publiceren van foto’s maar inderdaad zoals hierboven genoemd wordt vind ik dat adressen en andere persoonlijke gegevens achterwege gelaten moeten worden.

Eens. Hadden ze maar normaal moeten doen

Bij een restaurant waar ik soms kom, hangen soms foto`s van mensen die niet betaald hebben :grinning_face_with_smiling_eyes: Ergens vind ik dit ook wel eigen schuld, die mensen die daar werken moeten ook hard voor hun geld werken. Maar ik heb niet het idee dat dat wat helpt

Het is hun eigen domme schuld dan denken ze de volgende keer misschien beter na.

In mijn ogen verliezen mensen hun privacy zodra ze iets misdadigs doen.

Dit idd. Inbrekers bijv. Die hadden ook niet veel begrip voor de privacy van de huizen waar ingebroken werd. Overvallers hadden geen begrip voor de privacy van bijv. de tasinhoud en persoonlijke papieren van het slachtoffer. Ik zie niet in waarom dat soort mensen dan nog wel recht hebben op hun privacy.

Maar laatst bij undercover in Nederland. Een onschuldige in beeld brengen als pooier… En dan krijgt die persoon later een sorry. Je moet dus wel echt zeker zijn

Haha, ja dit vond ik ook wel typisch. Die (shoarma!?)tent waar hij werkt had al op facebook gezet dat hij het helemaal niet was, maar iedereen had zoiets van ; ja ze laten hem niet voor niks op tv zien… Das behoorlijk lullig ja.

Maar ik vind over het algemeen dat als ze zeker weten dat het om die persoon gaat, dat beelden openbaar gemaakt mogen worden. Ze kiezen zelf voor wat ze doen en weten dat dit een van de gevolgen kan zijn. Wel vind ik dat er door de politie bepaald moet worden of iets vrijgegeven mag worden ja of nee en dat niet iedereen zo maar voor zichzelf mag gaan bepalen of ze zo iets online gooien

Ja, mee eens. En ik vind ook dat als je onterecht op tv komt, je een grote schadevergoeding mag krijgen! Ik had zeker dat programma aangeklaagd! Ze komen alleen met sorry aanzetten, wtf

In Groningen hangt al een hele poos een foto van een vrouw in de etalage in een brillenzaak. Deze vrouw heeft volgens mij in augustus iets gestolen. Dat vind ik eigenlijk een beetje ver gaan. Laat dat lekker aan de politie over maar ga niet eigen recherche spelen.

Ja ligt eraan. Als het bijvoorbeeld op beelden heel duidelijk te zien is dat iemand een misdaad begaat, ben ik helemaal voor. Dan denk ik: had je dat maar niet moeten doen. Maar bijvoorbeeld met het verspreiden van namen en adressen: nooit doen. Mensen gaan eigen rechter spelen en ook de politie kan het fout hebben en een onschuldige aanwijzen die daar vervolgens heel veel problemen mee krijgt.