Oppassen zonder betaald voor te krijgen..

Ik snap dat je niet om geld durft te vragen (durf ik ook niet hoor!), maar als ze je geld geeft laat dan wel merken dat je hier eigenlijk vaker op rekent. Misschien heeft ze het dan zelf door??!

Wow :’) Zij maakt echt misbruik van je. Ik zou echt wel aangeven dat je er toch betaald voor wil krijgen. Echt belachelijk dit, als het nou familie was ofzo.

Sorry maar gewoon niet meer oppassen zonder geld te krijgen is toch niet belazeren?

Ik snap niet dat je dat meteen al accepteerde, dat je niet altijd geld zou krijgen? Dan kun je er nu toch haast ook niet meer moeilijk over doen. Of nouja, dat kan wel, maar je wist het dus bij voorbaat al?

Het lijkt misschien niet netjes om te zeggen dan kom ik niet meer. Maar aan de andere kant is het ook niet netjes dat je er niet voor betaald krijgt. Ze kan eigenlijk toch ook niet verwachten dat jij dat altijd maar voor niks doet…
Bovendien… het stoort je nu al dat je niet altijd wat ervoor krijgt. Als je er nu niks aan doet, zal het je alleen nog maar meer gaan irriteren denk ik.

Ja natuurlijk. Jouw hele situatie kan toch ook veranderd zijn? Misschien heb je helemaal geen tijd of zin meer in gratis oppassen (of in ieder geval zo vaak). Je bent haar helemaal niets verplicht, zeker omdat jij haar een plezier doet! Jij doet moeite voor haar, niet andersom! Ook al zou je er nu helemaal mee kappen, dan zou ze je ontzettend dankbaar moeten zijn dat je het hebt gedaan gratis / voor heel weinig geld.

Ik pas op bij 6 verschillende adressen en dat doe ik niet gratis hoor. De ouders laten hun kinderen achter bij een bekend, betrouwbaar persoon en ik offer mijn vrije tijd op om op hun kinderen te passen. Voor wat hoort wat vind ik. Tuurlijk zal ik nooit een probleem maken als ik een keer op moet passen ivm een noodgeval en ze hebben geen geld, maar op een normale basis zou ik dat niet doen hoor. Ik ben best goedkoop voor een in kinderopvang gediplomeerde oppas en ze betalen mij ook voor mijn kennis, ervaring en professionaliteit.

ik vind dat ze je gewoon moet betalen. als je geen geld hebt voor de oppas, dan moet je maar thuisblijven of je neemt je kind mee. in de tijd dat je daar oppast zou je ook andere leuke en/of nuttige dingen kunnen doen.

Het beste is om gewoon te zeggen dat het niet is wat je verwacht. Twee keer oppassen per week zonder betaald te worden is echt veel. Zeg dat je niet veel hoeft maar wel elke keer wat.
En anders gewoon zeggen dat je waarschijnlijk wat minder beschrikbaar zal zijn omdat je geld nodig hebt dus meer wilt gaan werken.

Ik vind het trouwens behoorlijk associaal van die vrouw. Ik pas ook wel eens op voor mensen uit de kerk. Ze hebben het financieel ook moeilijk. Mijn moeder had aangegeven dat ik onder kerk activiteiten (in mijn ogen wat anders dan sporten en onder de zonnebank liggen) wel gratis voor ze wilde oppassen. En volgens mij heb ik elke keer voor zo’n 1,5/2 uur in de avond oppassen gewoon 5 euro gekregen en soms zelfs 10. Kreeg ik het een keer niet, lag het de dag erna in mijn brievenbus. En dat terwijl ze het moeilijk hadden qua financieen en ik het gratis aanbood.

Hoe lang pas nu al op bij haar? Als dat nog maar een paar weken is, dan snap ik dat je er nog niet meteen iets van wilt zeggen, aangezien ze van tevoren heeft aangegeven. Is het nu al langer aan de gang dan kun je het idd gaan aankaarten dat je alvast voor je studie wilt gaan sparen of iets dergelijks en dat je daar een betaald baantje voor nodig hebt, dus dat je of minder wilt gaan oppassen of dat zij jou ervoor gaat betalen. Aangezien je (wss) nog voltijd naar school gaat en dan al 2 dagen in de week aan oppassen kwijt bent. Dan zou je daarnaast geen tijd meer hebben voor een baantje aangezien dat ongeveer 2 á 3 dagen zou zijn. Dat hou je denk ik niet lang vol, 5 dagen naar school en 5 dagen werken.

Zo zou ik het aanpakken. Ben je niet gemeen of vraag je haar direct om geld, maar geef je wel aan dat je gewoon geld nodig hebt, dan is het verder aan haar om te bepalen of dat bij haar zal zijn of bij een echte werkgever.

^Dan doe je dat toch lekker? Je neemt de adviezen niet bepaald aan dus dan doe je toch zoals je het ‘wil’?

Zeg er aaaaaaaub gewoon wat van dat je had verwacht regelmatiger wat te krijgen. Dat zij moeilijk aan een andere oppas kan komen is totaal niet jouw probleem. Het is haar kind, niet jouwe.
Je kan het wel maken, klaar. Het is niks raars om te zeggen, zij is juist debiel bezig. Dus doe aub gewoon íets. Je spreekt idd alle adviezen nogal tegen. Je moet je er gewoon ff overheen zetten en voor jezelf op gaan komen. Ze zal je heus niet gaan haten ofzo, net of zij niet weet dat ze er wel heel gemakkelijk van af komt zo.

Ik paste een keer in de zoveel weken op mijn neefje, voor dat er nog een kleintje bij kwam (met baby’s durf ik nog niet zo goed alleen). En het was eerst gratis, maar toen had geld nodig ivm school dingen, mijn ouders zouden ook een deel betalen was een reis, en toen heb ik gezegt dat ik inderdaad een baantje ging zoeken en toen zei mijn tante ik wil ook best betalen hoor. Het was vaak maar een uur of hoog uit 2, want ze ging gewoon hardlopen met een clubje, maar ik kreeg ongeveer 8 euro per keer. Ik was toen wel 14, en ben ik 16 en als ik oppas krijg vaak wel meer, maar nu er een baby is durf ik het gewoon niet zo goed.