Oppassen zonder betaald voor te krijgen..

Heyy

Ik pas nu een paar weken op een de dochtertje van een vrouw die ik van de kerk ken, ze woont nog niet zolang in onze stad, dus echt heel veel contacten heeft ze nog niet. En ze wilt graag een paar keer per week sporten. Ze is na haar zwagerschap meer dan 30/40 kilo aangekomen, vroeger was ze ook dik en was ze ook zoiets afgevallen, en nu is ze weer terug bij af. En ik zei dat ik wellis wou oppassen, maar ik rekende daarbij niet bij dat ze nu echt 2 keer in de week op me rekent, en daarbij krijg ik niet vaak betaald. 2 weken geleden wel een keer 5 euro gekregen, ze heeft een uitkering zich ze kan het zich niet altijd veroorloven, maar altijd na het sporten gaat ze wel voor een paar euro’s onder te zonnebank, dan heb ik wel zoiets dan kan je dat toch net zo goed aan mij geven, alsof die zonnebank nou zo belangrijk is. Weetje ik als zij mij elke week iets van 5 euro geeft ben ik al blij het is tenminste iets, en ik wil best heel soms oppassen zonder dat ik daar persee geld voor hoef. Maar het is wel echt 2 keer peer week in de middag en ze wilt altijd ook dat ik bij der blijf hangen. In die tijd kan ik ook wel wat anders doen. En over 3 maanden gaat ze pas naar de kinderdagverblijf…

Wat zouden jullie doen?

Misschien kun je haar eens aankaarten dat je wel wat minder zou willen oppassen, zodat je meer tijd hebt om ergens te werken omdat je geld nodig bent?
Misschien dat ze dan wel denkt van; ja maar als ik jou nou geld geef?

Ik zou zeggen dat je het oppassen heel leuk vindt, maar dat je het erg druk hebt met school en ook graag wat wil bijverdienen.

Dus dat je graag bij haar dochtertje wil oppassen als bijbaantje (stel meteen een tarief voor), en dat als ze dat niet kan of wil, je een ander oppasbaantje gaat zoeken.

Ik weet zeker dat zij echt wel begrijpt dat dit niet helemaal ‘netjes’ is, en dat dit ook niet is wat je destijds bedoelde.

Sportabonnementen (en zonnenbanken!) zijn duur, en daar heeft ze wél het geld voor. Je kunt ook afvallen door thuis oefeningen te doen of te gaan hardlopen.

Dat vind ik niet, hoor. Het is toch logisch dat je graag wat wil bijverdienen. Ik vind dat ze nu echt een beetje misbruik van je maakt.

Ik zou het wel netjes van haar vinden als je tenminste iets krijgt. Idd het hoeft niet zo’n groot bedrag zijn, maar iets is toch wel fijn. Vooral als ze het belangrijker vindt om voor de zonnebank te betalen ipv. voor een oppas.

Je zou het een keer kunnen zeggen dat je het oppassen helemaal niet erg vindt, maar toch graag een kleine compensatie wilt voor het oppassen.

ik zou gewoon een bedrag afspreken per uur.
ik pas ook op en dat doe ik echt niet gratis hoor.
tuurlijk sommige mensen hebben het nou eenmaal moeilijk maar dat betekend niet dat jij je daarvoor op moet offeren toch?
jij hebt ook je maandelijkse kosten en niemand helpt jou toch ook?

ik heb een gezin gehad die 3 tv’s had en ze betaalde me veel te weinig.
ik kreeg 20 euro voor een middagje (van kw voor 12 tot 4)
maar soms waren ze me vergeten of moesten ze overwerken en lieten ze me tot half 6 zitten zonder me extra te betalen.
voor een hele dag dus van 8 tot 4 wilde ze me 30 euro geven!
ik heb een diploma om met kinderen te werken en ik deed ook schoonmaakwerk dus vond dat echt veel te laag.
normaal krijg ik 7 euro per uur als ik werk dus heb dat ook tegen haar gezegt.
ik kan ook gaan werken dan verdien ik meer, mijn tijd is ook niet gratis toch?
ik haalde de kinderen uit school van kw voor 12 tot 4 pasde ik op ze.
uit school halen,brood smeren, vaatwasser uitruimen en daarna schoonmaken.
ze zei in het begin tegen me licht huishoudelijke werk maar het werd steeds meer.
stoffe,stofzuigen,wc doen,dwijlen en ondertussen nog de troep van de kinderen opruimen.
ze heeft ook tegen de kinderen gezegt dat ze op mij moest letten of ik het wel goed deed.
en later moest ik opeens ook nog de zolder, trappen en onder de bank schoonmaken.
elke keer dat ik er kwam lag er een laag stof.
volgens mij liet ze mij gewoon 1x per week alles schoonmaken en deed ze zelf niks de rest van de week.
Vond dat gezin echt niks haha.
ze profiteerde gewoon van me.
kinderen waren superverwend, wilde n keer met ze naar t strand en toen zeide ze nee geen zin, we willen op de ipad, daar is alleen maar zand en water!
ze wilde ook nooit spelen alleen op de wii,ipad of voor de tv.

maar iig zou ik het er zeker over hebben.
klinkt n beetje dat ze van je profiteert omdat ze weet dat je t toch wel doet.
snap jou ook wel want je wilt dat kind niet laten zitten maar zoals je al zei kan ze dat geld van de zonnebank ook aan jou geven voor je werk.

is net als met een auto.
als je aan ze vraagt mag ik je auto lenen mag het wss niet omdat er miss wel een krasje op komt maar met hun kinderen moet alles zo goedkoop mogelijk (oppas)
terwijl dat juist je kostbaarste bezit is toch?
ik zou gewoon een gesprek aangaan ook al is dit niet altijd even leuk maar het moet natuurlijk voor jou ook interesant zijn.
tegenwoordig kost alles geld en jij hebt ook je kosten!
succes iig meis!

Lekker asociaal dit, ze maakt inderdaad gewoon misbruik van je op deze manier. Het is echt niet onbeleefd om geld te vragen, zij is juist onbeleefd dat ze je gewoon niks geeft. Ik zou zoiets zeggen als Ridere en Jette zeggen.

Ze maakt inderdaad misbruik van je zo te zien. En door af en toe een paar euro toe te stoppen, hoopt ze dat ze je zoet houdt.
Het is geen eens een familielid ofzo, dus het is normaal als je gewoon betaald krijgt (hoeven geen bergen geld te zijn, maar gewoon een normaal bedrag). Ik krijg zelf betaald voor het oppassen op mijn neefje en nichtje. Want je past ergens op en levert jouw vrije tijd in zodat de ouders kunnen doen wat ze willen.

Gewoon aankaarten. Snap dat het lastig is, maar inderdaad zoals Jette al zei, zeggen dat je niet alle tijd hebt en toch wel een bijbaantje wilt.

Die maakt lekker gebruik van je.

Dat kan ik ook wel begrijpen hoor, ik vind het ook moeilijk om er wat van te zeggen als ik vind dat ik te weinig heb gekregen.
Wat je wel kunt doen is zeggen wat Ridere voorstelt. Zo zeg je niet direct dat je meer geld van der wilt, maar laat je wel merken dat je meer geld nodig hebt en kun je voorkomen dat ze verder gebruik van je maakt.

Zeg gewoon dat je vriendinnen betaald krijgen, en dat je oppassen met plezier doet, maar dat je voortaan eigenlijk wel betaald wil krijgen als je weer kan komen oppassen omdat je anders je tijd ook wat nuttiger kan besteden.

Waarom zou je het niet aankaarten? Omdat ze aardig is? Niet zo aardig om je te betalen blijkbaar

Nee, eerlijk gezegd, maar dat is zeker niet een goede eigenschap van me hoor! Ik raad het echt aan, want ik zit er wel mee, maar ben gewoon een soort van te verlegen om er wat over te zeggen.

Zeg anders dat je geen tijd meer hebt voor het oppassen omdat je ook moet werken voor je geld, dus dat je ook een baantje moet nemen. Je kunt best een ultimatum stellen in de zin van: of u betaalt mij, of ik heb deze tijd nodig om ergens anders te werken. Wel op een nette manier natuurlijk, maar dat snap je zelf ook wel, haha.

Ik zou het ook gewoon wat van zeggen. Het is waarschijnlijk best lastig, maar je kan het proberen. Mag ik vragen hoe oud je bent?

Hoe oud ben je? Misschien kun je je moeder of je vader vragen om met je mee te gaan als je haar hierop aanspreekt?

Je kunt het niet eisen maar je kunt wel zeggen dat je geen tijd meer hebt omdat je in die tijd dan moet gaan werken. Misschien komt ze dan zelf op het idee je te betalen. Ze hoeft je echt geen 10 euro per uur te geven maar zij wil gaan sporten dus zij moet er dan ook voor zorgen dat ze een fatsoenlijke oppas regelt. Het is niet zo dat jij haar helpt terwijl ze haar zieke oma verzorgt of zo.

Je verraad haar toch niet? Je hebt er gewoon recht op imo. Je hoeft niet zo letterlijk te zeggen dat je niet meer komt als ze niet betaald. Maar het is heel logisch dat jij je tijd beter kan besteden voor iets waar je wel voor betaald wordt.
En ik denk dat een groot deel hier gewoon precies hetzelfde had gedaan als wat ze zeggen wat je moet doen.

Je bent veel te aardig

Maar zoals ik eerder al zei en anderen ook: Als je gewoon zegt dat je je tijd nodig hebt, voor oa werk enzo (wat dus niet zo hoeft te zijn), dan is daar toch niets gemeens aan? Je dwingt haar niet je te betalen, je geeft alleen aan dat je het geld nodig hebt en dat je je tijd graag wilt besteden met iets waarmee je geld kunt vinden.