Opnieuw studie kiezen

Ik ben sinds 1 februari gestopt met een universitaire opleiding onderwijskunde omdat het bleek dat het toch niet de juiste studie was voor mij. Nu ben ik aan het oriënteren om in september aan een andere studie te beginnen. Nou vind alleen mijn moeder dat ik HBO moet gaan doen, mijn broer vind dat ik een universitaire studie moet gaan doen en mijn vader die is neutraal staat aan mijn kant. Zucht.

Nu heb ik dus twee universitaire studies (Europese studies & Scandinavische talen en culturen) die mij erg leuk lijken maar ook twee HBO studies (HBO rechten, Sociaal juridisch dienstverlening) die mij fantastisch lijken maar met de HBO studies denk ik dat ik meer kans op het vinden van een baan heb dan bij de universitaire studies… HELP

Gelukkig heb je iig studies die je interesseren!
Het valt me op dat mensen heel snel twijfelen over hun studie wanneer de studie niet leuk is. Maar een perfecte studie bestaat denk ik niet. Je zult sowieso wel eens vakken hebben die niet leuk zijn of die je minder liggen.
Dus wat ik wil zeggen, leg de lat niet te hoog voor jezelf. :slightly_smiling_face:

Ik vond de studie tegenvallen dus ik heb geen spijt dat ik er mee gestopt ben. Alleen het kiezen van een andere studie valt nog niet mee en brengt ook veel druk en stress met mee.

Ik bedoel ook niet dat ik terug zou gaan naar je oude studie, maar dat je gewoon rustig mag kijken naar wat je leuk vindt, wat je ermee wil bereiken enzo!

Ik zou overal een meeloopdag aanvragen en daarna beslissen welke je het leukste vond en die gaan doen. Maakt niet uit of het HBO of uni is. Ik heb zelf 2 meiden van vwo in mijn klas zitten (doe nu hbo) en zij hebben hier expres voor gekozen ivm stages enzo.

Ik zou je even verdiepen in welke werkwijze je het beste ligt! De werkwijzes zijn op hbo heel anders dan op de uni dus wel een belangrijk puntje :slightly_smiling_face:. Het hbo zou voor mij persoonlijk niets zijn, teveel groepsopdrachten, projecten enzovoorts.

met hbo rechten liggen de baankansen ook echt laag… ik kan je niks aanraden over je probleem maar als je rechten zou willen doen raad ik je de universitaire studie wel aan.

Hier ben ik het mee eens. HBO-rechten is vrij ‘nieuw’ en je kan er minder mee dan universitaire rechten (als je togaberoepen wilt uitoefenen heb je toch echt een master nodig)

Tja, het is maar net welke manier van werken je het beste ligt.
Als je alles zelfstandig en individueel wil doen, kies een WO studie.
Heb je geen probleem met groepsopdrachten/klassikale lessen, dan is een hbo studie ook een optie.
Bij een hbo studie heb je een stage, bij een WO studie niet.

Ik zou gewoon van alle studies een meeloopdag aanvragen (en wacht daar niet te lang mee, zitten snel vol!) en dan kijken welke studie je het beste ligt, zonder te kijken of het hbo of universiteit is.

Wow dit is een veronderstelling die zooooveel mensen maken, maar die helemaal niet waar is! Ik zit ook WO en heb een half jaar stage gelopen.
Zeker bij Europese Studies moet dat te doen zijn, ik ben daar ook gaan kijken toen ik stopte met m’n vorige studie.

Maar inderdaad wel, meeloopdagen etc!

^Nou, er zijn genoeg WO opleidingen waarbij geen stage in de studie zit.

Ik heb me ingeschreven voor de twee hbo studies namelijk rechten (loting) & sociaal juridisch dienstverlening. Alleen nou twijfel ik of ik me ook in zal schrijven voor rechtsgeleerdheid op de universiteit (zonder loting) want ik heb een vwo diploma alleen ben ik wel bang dat het misschien iets te hoog gegrepen is omdat ik kantje boord mijn diploma heb gehaald maar ik vind rechten super leuk!

Zou me wel voor rechtsgeleerdheid inschrijven! Mijn vriend had ook geen super hoge cijfers op het vwo en zit nu in z’n laatste jaar rechtsgeleerdheid dus cijfers zeggen niet heel veel! En daarbij, het is maar net hoe erg de studie je interesseert. Welke universiteit wil je eventueel gaan?

Je hoeft niet megaslim te zijn om rechten op de uni te doen, zolang je er genoeg (dus veel) tijd insteekt kom je een heel eind!

Ik ga me idd ook inschrijven voor rechtsgeleerdheid aan universiteit utrecht en dan besluit ik aan de hand van de matchingsdagen welke opleiding ik ga doen!

@Polaroid: Dat is fijn om te horen! Ik vind rechten heel interessant en leuk dus ik wil er ook heel veel tijd insteken en ik hou erg van lezen!