Opleidingen?

Haaaai,

Ik zoek een nieuwe opleiding op mbo niveau.

Kunnen jullie wat vertellen over jullie opleiding, ik ben wel benieuwd naar andere opleidingen om daar dan een keuze uit te maken.

Ik weet totaal nog niet wat ik later wil, maar in april doe ik eindexamen voor de opleiding die ik nu volg.

Ik doe nu de opleiding SAW Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg/specifieke doelgroepen. Het is een MBO niveau 4 opleiding. Het is een sociale opleiding, je werkt met mensen die hulpbehoevend zijn.

Zo loop ik nu stage met mensen met een licht tot matige verstandelijke beperking, ik vind dit werk echt superleuk. Als het ware krijg ik betaald (stagevergoeding :p) om activiteiten te doen. Tv kijken, knutselen, koekjes bakken, voorlezen, wandelen, en nog veel meer. Omdat mijn cliënten lichamelijk niet beperkt zijn, is het fysiek heel makkelijk werk. Mentaal is het zo nu en dan wel zwaar. Zo ben ik in het begin van mijn stage periode geslagen door een cliënt die vond dat hij te weinig zakgeld kreeg. Dat is wel heftig, en zo zijn er bijvoorbeeld ook cliënten met autisme die me weg willen hebben omdat ik nieuw ben. Ook heel zwaar, maar de trots die ik heb als er vooruitgang geboekt is tussen de cliënten en mij en de vertrouwensrelatie die we hebben, is onbeschrijfelijk. Of dat gevoel dat het je gelukt is om iemand wat nieuws te leren.

Ik ben deze opleiding gaan doen omdat mijn broer meervoudig beperkt is, maar ik had niet gedacht dat het zó leuk zou zijn. Het is echt dankbaar werk en helemaal geweldig.

Maar met deze opleiding hoef je niet alleen met gehandicapten te werken. Dit houdt bijvoorbeeld ook verslavingszorg, psychiatrie, (dementerende) ouderen, blijf-van-mijn-lijf-huizen, tienermoederhulp, jeugdzorg, en nog veel meer in die sector in.

Als vervolgopleiding kun je SPH doen op het HBO. Maar zelf wil ik gaan werken na het MBO.

Misschien in het schoolsubforum proberen?
Verder heb je een hele hoop sites online die je kunnen helpen met een opleiding/richting uitkiezen. Kan je verder niet echt helpen, geen mbo gedaan.

http://forum.girlscene.nl/forum/school/vertel-wat-je-opleiding-177831.0.html

Gewoon de open dagen van scholen langs gaan! Heb ik ook gedaan en zo kwam ik ook last minute achter wat ik juist niet wou doen en wat mij wel leuk en geschikt leek!

dat ^ slotje dus