Opleiding

Halloo!

Ik ben 14 jaar en wordt in april 15, ik doe havo en zit in het 3e.
Ik wil graag na t 3e gelijk een opleiding doen (onderwijsassistent),
maar nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft die 15 jaar was en
van de havo af ging en een opleiding gedaan heeft, heb je daar dan spijt van?
En kwam je in een klas met leeftijdsgenootjes of van verschillende leeftijden?

Khoop dat er iemand is die dit kan beantwoorden :grin:

Ik heb het zelf niet gedaan maar je kunt er vanuit gaan dat er niet veel mensen van dezelfde leeftijd zitten. De meeste zullen 16 of ouder zijn. Enkele late leerlingen zullen misschien nog 15 zijn…

Ik zou het zelf niet doen, je hebt namelijk geen diploma maar een certificaat… Weet niet of je daarmee op de opleiding komt maar stel dat dat lukt en het blijkt niet leuk te zijn, zit je voor altijd vast aan dat certificaat. Weet namelijk niet of je dan nog havo kunt gaan doen. Dus je bent of verplicht een opleiding te gaan volgen met dat certificaat, of je moet je havo af gaan maken…

Waarom wil je dan al stoppen?
Kan dat wel?
Want een diploma is zo belangrijk!

Omdat ik mijn school zowiezo niet leuk vind, dus als ik al door ga met havo wil ik naar een andere school, en als ik dan toch al meteen naar de school kan wat ik graag wil worden en leuk vind leek me dat wel een goed idee,
en ja dat kan, met een 3 naar 4 havo overgang kan je bijna alle mbo-opleidingen doen (: Maar ik weet niet of het zo leuk is als ik met allemaal oudere leerlingen zit…

meid, het is echt niet slim om nu al van school af te gaan! je krijgt er laten echt veel problemen door! als je je school niet leuk vind dan ga je toch gewoon naar een andere school? want straks vind je de opleiding niet leuk en heb je geen diploma!

kvind het echt dom van je xD maar das natuurlijk mijn mening…

Als ik de opleiding niet leuk vind, kan ik als nog naar een andere opleiding…

Maak je HAVO aub af, daar ben je later veel blijer mee.

je kan tegenwoordig zowiezo geen baan meer krijgen zonder diploma
zelfs oudere mensen die er nu geen hebben moeten hem alsnog gaan halen
er zit dus niks anders op dan je school afmaken

Als ik die opleiding heb gedaan, dan heb je een diploma =P
dus dat klopt niet helemaal [a]

Veel mensen om mee heen die dat hebben gedaan hebben er spijt van. Ze komen nergens aan de bak en ze schamen dat ze hun HAVO niet gewoon af hebben gemaakt.

Met mbo kan je alsnog bijna niets. HBO is altijd handiger/beter. Dus ná die 4 jaar mbo moet je ook nog hbo doen.
Als je nog even de havo afmaakt, kun je gelijk na’t hbo.

Als ik jou was zou ik lekker je havo afmaken. Hoe stom je school ook vind, je hebt wel een diploma op zak!

dat heb ik ook als ik die opleiding doe…
Ik weet niet of sommige t weten maar een mbo-diploma staat
gelijk aan een havo diploma alleen heb je bij sommige opleidingen
bepaalde vakken nodig waar je in examen heb gedaan.
En eigenlijk is dat niet het probleem, het probleem is dat ik niet weet
of het wel leuk is als ik met allemaal oudere leerlingen in een klas zit…

Ik zou gewoon je havo afmaken.
Hm, volgens mij staat een mbo-diploma niet gelijk aan een havo diploma. Een hbo-opleiding staat gelijk aan een havo diploma. Of ik moet iets over het hoofd zien.

Ik ben zelf 13, en zit in een klas met 15 -16 jarigen, ik heb er geen problemen mee, omdat ik al sinds m’n 8e bij oudere mensen in de klas zit.

Maar alsnog, ik zou het zonde vinden
je zegt net dat je sommige vakken nodig hebt, bij andere studies, stel je voor, de studie die je nu van plan bent te doen, valt tegen. wat is dan je plan b?

Jawel mbo diploma staat wel gelijk aan een HAVO diploma, want met mbo niveau 4 als je dat dan teminste hebt he ! mag je 2e jaar HBO instromen. Alleen ik zou dus niet stoppen met school zonder een diploma te hebben gehaalt… en als je dan uiteindelijk alsnog die opleiding wilt doen dan kan je met havo diploma versnelt doen.

Ik zou je havo diploma gewoon halen het staat gewoon slecht als je geen diploma hebt van je middelbare school vind ik ook al staat het wel gelijk met een vmbo diploma je hebt geen papiertje…

Ik zou je havo echt afmaken! Daarna kun je altijd nog een mbo-opleiding gaan doen.

Waarom wil je nu van havo af dan?

Havo afmaken. MBO is gewoon kut, als je het niet hoeft te doen niet doen. Je kan na de Havo altijd nog lerares worden dat is in principe hetzelfde. Als je straks erachter komt dat MBO toch niet helemaal iets voor je is kan je niet meer terug.

Mbo staat misschien wel gelijk aan havo, maar aan alleen een havo-diploma heb je ook helemaal niks. Ik zou echt gewoon je havo afmaken en dan inderdaad hbo gaan doen, daar heb je zoveel meer aan! En ja, je kan ook nu naar het mbo gaan en dan vanaf daar weer naar het hbo gaan, maar het kost je veel meer tijd en misschien vind je die mbo-opleiding ook wel niet leuk, of te makkelijk. Ik zou gewoon je havo afmaken!