Opleiding voeding en diëtetiek

Ik ga dit jaar deze opleiding doen en heb wat vragen aan de mensen die deze opleiding doen in Den Haag.
Ik heb namelijk de boekenlijst bekeken en ben al opzoek gegaan naar 2 e hands boeken en vraag mij af welke boeken niet worden gebruikt ( omdat ik bij mijn vorige studie alle boeken heb gekocht en geen 1 heb aangeraakt dus)

Up!! Wie gaat deze studie doen?

up

Ik wil deze studie gaan doen, heb dit jaar communicatie gedaan maar niet succesvol afgerond. Nu twijfel ik of deze opleiding iets voor me is.

Als iemand vragen heeft over de studie, stuur me gerust een note :slightly_smiling_face:

Heee
Ik ben erg aan het twijfelen over mijn studie (doe nu een tussenjaar als skilerares) en dit is een van mijn twijfels.
Ik wil wel sowieso naar Groningen.
Ik heb de opleiding onderwijsassistent gedaan (wat er eigenlijk niet op lijkt) en had op de middelbare altijd wel oke cijfers voor scheikunde, maar ik ben er wel een beetje bang voor.
Kan iemand mij misschien vertellen wat voor chemie er in voorkomt? En welke andere vakken je krijgt?
Ik kan me er niet zo goed iets bij voorstellen, en een open dag moet ik last minute doen vanwege mijn jaar in Oostenrijk.
Thanks!

@Martine, in groningen hebben ze deze opleiding sowieso. Ik weet niet precies hoe het heet maar ik heb er zelf ook naar gekeken.

Nu zit ik in 4 mavo en heb me aangemeld voor voeding en welzijn niveau 4 in Apeldoorn. Deze studie kan ook in Velp, Tilburg, Breda en Apeldoorn dus.( de school heet Helicon). Als je deze 3-jarige niveau 4 opleiding hebt gedaan, kun je op dezelfde school doorstromen naar het HBO en kun je daarna gelijk Dietiste gaan studeren.

Het zijn kleine scholen dus je hebt veel persoonlijke aandacht. Ook ben ik laatst bij een open avond geweest en heb met 2 leerlingen heel lang gepraat. Het huiswerk is te doen en de stof die je moet leren is verdeeld in kleine stukjes.

Bijvoorbeeld) Eerst krijg je een toets over vetten. Een week later over koolhydraten en weer een week later over eiwitten. En daarna komt een toets over vetten, koolhydraten en eiwitten. Ze zeggen dat het makkelijk te doen is en ze lieten hun cijferlijst ook aan mij zien en daar stonden allemaal cijfers gevarieerd van 7 tot 9 dus denk dat ze wel gelijk hebben.

Ik heb me al aangemeld voor die school en als er nog iemand is om die opleiding te gaan doen voor mbo niveau 4 in Apeldoorn of andere vestiging lijkt het me leuk om met diegene in contact te komen :’’)

De chemie is pittig maar het begint vanaf 0. Ik heb nooit scheikunde gehad op de middelbare (ja, in de onderbouw) en ik heb alle toetsen in 1x gehaald. Gewoon naar alle lessen gaan en veel vragen stellen. En er wordt ook bijles aangeboden en je hebt voor alle toetsen 4 kansen ofzo. De mensen die zakken op scheikunde zijn de mensen die nooit in de les kwamen en hun huiswerk niet maakten. De rest haalde het allemaal.
Verder krijg je voeding (hoe stel je een dieet op, wat zijn vitamines, waar heb je extra behoefte aan als je kanker hebt etc), fysiologie (biologie, hoe werkt je lichaam en vooral spijsvertering), pathologie (ziekteleer, wat kan er allemaal misgaan in het lichaam), gespreksvoering (hoe voer je een goed gesprek met een patient), psychologie (waarom gedraagt een patient zich op een bepaalde manier).
Je leert dus NIET hoeveel calorieen er in een kroket zitten ofzo. Het is veel breder dan dat.
Als je meer vragen hebt, hoor ik het wel :slightly_smiling_face: Heb zelf vorig jaar mn diploma gehaald in Groningen.

1 like

Hey ik weet niet hoe ik jou kan berichten ( ik ben niew op de site​:shushing_face:) Maar ik twijfel egt ik weet niet of deze opleiding (viedingskunde) bij mij past. Ik ben bang van Scheikunde en wiskunde maar ik hou best wel van Biologie vind ik egt een hele mooie vak eerlijk gezegd . Ik ben ook goed in koken is mij passie . Kan je me heel meschien uitleggen wat je krijgt in les en wat voor vakken moelijk zijn en welke niet? Dank u alvast :heart: