Opleiding voeding en diëtetiek

Ik wil komend schooljaar misschien de opleiding voeding diëtetiek gaan doen, maar wil eerst meer weten over de opleiding.

-Studeert er iemand in Den Haag? Zo ja, is het een leuke stad?
-Heb je heel erg veel huiswerk? En is het moeilijk? Moet je ook veel stof leren voor toetsen en is het te doen om een voldoende te halen?
-Krijg je heel veel chemie & scheikunde enzo? Dat lijkt me erg moeilijk…
-Is het echt zo dat er meer meiden deze opleiding doen dan jongens?

Alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

up

Ik heb een vriendin die de opleiding in den Haag doet en heb ook een dagje zelf meegelopen. Of het een leuke stad is, moet je zelf ervaren. Ik vind van wel iig. Het huiswerk schijnt goed te doen te zijn. Ook krijg je praktijk lessen (is vooral koken/met eten bezig zijn). Je krijgt zeker veel scheikunde/biologie, want je moet weten hoe het lichaam in elkaar zit. Ook leer je hoe je symptomen van ziektes kan herkennen. En er zijn idd meer meisjes dan jongens. Dit komt omdat het een opleiding is dat met gezondheid te maken heeft. Hier vindt je vrijwel altijd meer meisjes en jongens.

Oke, dankje! Biologie lijkt me wel heel interessant, maar heel die berekeningen bij scheikunde/chemie enzo niet…

Ah wauw super bedankt!! Klinkt best goed gelukkig. Ik vind het ook heel interessant om alles te leren over het menselijk lichaam hoe bijv. alle organen precies werken en hoe voeding wordt verteerd en wat bepaalde voeding met je lichaam doet enz.

Ik heb mbo niveau 3 toerisme en niveau 4 filiaalmanager, dus niet echt iets wat ermee te maken heeft haha!
Hoop dat het dan wel goed te doen is.

Maar over Den Haag… Is het uitgaan niet echt leuk? Kan ik beter in Amsterdam studeren of is dat al helemaal niks?

Ben benieuwd!! :slightly_smiling_face:

Ik studeer het niet in Den Haag, maar in Groningen, dus met je eerste vraag kan ik je niet helpen.
Qua huiswerk, dat is heel persoonlijk. Ik vond het altijd wel te doen maar je moet er wel wat voor doen. Als je de tentamens niet leert dan haal je het echt niet. Je moet er veel stof voor leren maar ik denk dat dat bij elke opleiding wel zo is. Het is als je leert en oplet in de colleges enzo prima te doen om een voldoende te halen hoor.
Ja je krijgt redelijk veel chemie, en ik vond het zelf juist totaal niet moeilijk. Ik heb nooit scheikunde gehad op de middelbare school en ik heb de chemietoetsen bij de eerste keer direct gehaald. Gewoon goed opletten in de les, vragen stellen, huiswerk maken en goed leren. Dan lukt het je echt wel.
Ja bijna alleen maar meisjes. In mijn jaar begonnen we met 180 studenten waarvan ongeveer 15 jongens ofzo. Maar ik vind het niet erg, er is nooit gebitch ofzo want ja je bent student nu. :’)

Hmm ik ben benieuwd! :slightly_smiling_face: Is het wel een gezellige stad, Den Haag? En hoe zijn de mensen daar?

Ik kwam toevallig dit topic tegen en aangezien ik over twee jaar deze opleiding wil gaan doen kwam dat goed uit.

@juneau heel erg bedankt voor je duidelijke en uitgebreide uitleg!!

^
Wij hebben in Groningen wel een blok over buitenlandse voeding, maar we gaan niet de wijk in daarbij nee.
Groningen richt zich veel op ondervoeding en healthy aging. Maar daarnaast natuurlijk op alle aspecten van voeding maar met ondervoeding en healthy aging kun je als je wil extra dingen doen (honours programma etc).

En ook in Groningen kun je alleen dietist worden als je een paramedische stage loopt, wat ik op zich wel beter vind, omdat je als voedingskundige een heel ander contact hebt met mensen dan als dietist.
Het lijkt mij zeker niet prettig om als afgestudeerde zonder ervaring in een ziekenhuis terecht te komen, ik vind het heel fijn dat ik daar nu een halfjaar stage heb gelopen.
In Groningen kun je trouwens ook 50/50 doen, half voedingskundige stage, halve dietistenstage, dan studeer je ook af als dietist.

Ik ben benieuwd hoe dit in Amsterdam is qua opleiding… Zo te horen is het op elke school weer anders!

Hoe zit het op elke school met koken? Moet je make-up af enzo? En is het echt zo pittig? Want ik kan dus niet koken.

Make up hoeft niet af, je haar moet in een staart en sieraden moeten af.
Ik vond het niet pittig, ik kan ook niet koken maar de lessen zijn altijd heel gezellig. De voorbereiding is pittig (qua voorbereidingsopdrachten), de lessen zelf niet echt.

Ah op die manier :slightly_smiling_face:

Wat voor opdrachten voor koken krijg je precies? En hoe vaak moet je koken?

^
Wat grappig, zitten toch wel wat verschillen in met Groningen.
Ik hoefde zelf geen schort te kopen, die krijg je gewoon in de les.
Verder duren bij ons de kooklessen 3 uren dus heb je veel meer tijd om iets te maken. Wij moesten dus ook vaak 2 of 3 recepten maken.
Bij ons gaat het ook vooral om speciale voeding, zo hebben we gemixt/gemalen gemaakt (bv voor mensen met slikproblemen), zoutarm, glutenvrij, energieverrijkt, eiwitverrijkt, vezelverrijkt, diabetes, nierproblemen, multiculti, vegetarisch, veganistisch, …
Per les moet je dus een aantal gerechten maken, waarvan een gedeelte je gegeven wordt door de docent, en een gedeelte je zelf van te voren moet bedenken. En je moet dan ook uitrekenen (met een computerprogramma) of je echt voldoet aan de eisen. (bijvoorbeeld of er genoeg eiwitten in zitten)

En bij ons word je altijd geholpen, in het derde jaar kon ik nog steeds niet koken en dat gaf niks :stuck_out_tongue:

Maar ik zou er echt niet te zwaar aan tillen, de kooklessen zijn zo’n beetje het makkelijkst van de opleiding hoor :stuck_out_tongue:

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze opleiding in Amsterdam doen. Is er iemand die zijn/haar belevingen zou willen delen?:slightly_smiling_face:

up

up