> Opleiding : Verzorgende-IG

Hoi G’s.

Ik zit nu in mijn tweede leerjaar van de opleiding verzorgende-IG.
Momenteel ben ik druk bezig met mijn stage en de verpleegtechnische handelingen.

Zijn er meiden die mij hierbij tips kunnen geven met het plannen van de handelingen want ik kom er niet zo goed uit, en eventueel nog andere tips hebben om de opleiding zo goed mogelijk te laten verlopen.

En zijn er ook meiden die naar het buitenland zijn geweest voor stage in een verzorgingshuis etc
Zo ja, In welk land heb je stage gelopen en voor hoelang en in wat voor instelling. Wat vond je er van? - Heb je te maken gehad met moeilijkheden zoals taal, cultuur verschil etc.

Mijn moeder is verpleegkundige in een verzorgingstehuis en begeleidt stagiaires.
Zij geeft altijd aan dat stagiaires tegenwoordig veel te weinig initiatief tonen en veel te bang om hun handen uit te steken.
Dus dat wil ik je meegeven als tip, toon initiatief en kom niet aan met nepnagels en mooie merkkleding.(ja dat heeft mijn moeder echt meegemaakt haha “ik kan vandaag niemand verplegen hoor want ik heb mijn gstar broek aan”) :stuck_out_tongue:

Ik heb ook 2 jaar geleerd voor verpleegkundige maar ben gestopt.
Op mijn stages vertelden ze inderdaad dat je heel veel initiatief moet nemen en inzicht moet hebben in heel het beroep.

Wat voor verpleegtechnische handelingen mag je nu doen?
In de tweede mocht ik niet super veel en ik deed nog wel verpleegkunde.

Jaa, dat klopt. Ik heb ook als tip gekregen dat ik 'meer initiatief moet tonen. Soms is dit moeilijk omdat je niet niet zo bekend daar bent maar dat komt goed! Ik loop nu iets meer als 2,5 maand stage.
Ook loop ik in een zusterpakje, dus ik heb daar gelukkig geen last van haha!

alsnog dankjewel!

Als verzorgende-IG moet ik binnen nu en mijn laatste jaar de volgende verpleegtechnische handelingen kunnen uitvoeren:
medicijnen toedienen-checken, uitzetten etc - verzorgen van wonden, zwachtelen - verzamelen van monsters - suprapubische katheter verzorgen - maagsonde en blaaskatheter observeren - blaasspoeling uitvoeren- lichaamtempertatuur regelen door middel van koude en warme behandelingen - subcutaan injecteren - intramusculair injecteren. en nog een paar.
gelukkig kan ik ze bijna allemaal uitvoeren op mijn stage waar ik momenteel loop.

Ohja, deze moest ik ook en dan nog wat meer.

Maar je mag dat nu allemaal al doen?
Ik leerde dat pas in mijn 3e en 4e periode van het 2e jaar

Jaa, eerst moet ik oefenen en daarna uitvoeren en laten aftekenen.
Aan het eind van mijn opleiding over anderhalf jaar moet ik alle verpleegtechnische handelingen hebben af laten tekenen en kunnen.

Ben benieuwd of ik het allemaal voormekaar krijg!

Ik studeer HBO-V. Probeer van te voren goed de protocollen door te lezen en deze alvast even uit je hoofd te leren voordat je de handeling gaat doen. Dit geeft je meer zelfvertrouwen en daardoor durf je waarschijnlijk ook meer initiatief te tonen! Ook is het belangrijk steeds aan te sluiten bij de patiënt. Vraag door, maak een praatje en vertel stap voor stap wat je aan het doen bent.
Vraag ook naar zijn ervaring van de handeling. Is er iets wat hij in het vervolg graag anders wil?
Heb je verder trouwens nog vragen over bepaalde verpleegtechnische handelingen of communicatievaardigheden?