opleiding twijfels

heyhoi,

Ken je dat gevoel dat je echt geen motivatie meer hebt?
Nou dat gevoel heb ik aldoor. Dit komt namelijk doordat ik het echt niet meer zie zitten met mijn opleiding.
[/i]
Ik doe de opleiding Restauratie&Decoratie. Ik dacht echt dat ik de opleiding heel leuk zou vinden, en heb eigenlijk ook niet meer verder gekeken, aangezien ik toen dacht dat “dit” het was. De school zit in Zwolle en ik moet zelf dan elke dag in totaal meer dan 3 uur reizen. Op kamers zit er gewoon niet in, omdat ik geen tijd heb voor werk ( aangezien ik altijd laat van school thuis ben) en mijn ouders het simpelweg niet kunnen betalen. Ik dacht dat het mij echt wel zou lukken, en het eerste jaar ging ook wel prima. Ik zit nu in het 2e jaar, en begin dit jaar moest ik meteen al een half jaar stage lopen. In het begin had ik een gesprek met een stagebegeleider die mij vertelde dat hij nog steeds aan het leren was voor hetzelfde vak als ik deed, terwijl ik het in 4 jaar doe. Dit klopte niet helemaal volgens hem. Hij had wat navraag gedaan en er kwam geen duidelijk antwoord uit de leraren wat ik later echt met deze opleiding kan, eigenlijk alleen maar doorleren.

Omdat ik met stage wel vaak eerder thuis was, kon/kan ik bij mijn vader werken op de boerderij. Dit werk vind ik echt heel leuk, en ik verheugde me er zelfs op wanneer ik s’ochtends met stage begon. Dat ik s’avonds weer kon helpen.

En toen begonnen die rottige twijfels in mijn hoofd rondspoken. Ik wil deze opleiding eigenlijk helemaal niet meer doen, maar misschien meer iets met dieren etc. (totaal andere kant op) Of ik zat te denken aan een tussenjaar. Ik ben nu 17,5 en word in mei 18, dus ik kan zeker niet stoppen zomaar of wel?
Ik weet het echt niet meer en het is zo vervelend. Nog meer mensen met hetzelfde probleem, of die hetzelfde probleem hebben gehad?

Groetjes!

Van het weekend heb ik een zelfde soort topic aangemaakt omdat ik ook twijfelde. Ik ben er over mijn twijfels uit en ga definitief stoppen met mijn eerste jaar. Ik denk dat er zeker wel wat te regelen valt als je nog geen 18 bent. Ik denk dat het nu juist makkelijker is met oog op stufi als je daar nog recht op hebt wanneer je 18 word.