Opleiding tot recherchekundige

Hallooo mensen.

Ik heb er een tijd over gedacht om rechercheur te worden. Ik zag alleen dat als je dat wilt worden,
je behoorlijk wat ervaring al moet hebben binnen de politie en dat het gemiddeld 4 jaar duurt totdat
je er echt terecht komt. Daarvoor moet je dus gewoon dingen doen als mensen bekeuren etc. want je bent ‘gewoon’ agent (een beetje oppervlakkig gezegd).

Dat lijkt me niet echt leuk dus ben ik verder gaan zoeken. Ik zag daar ook de opleiding recherchekundige tussen staan, waar je gewoon specifiek studeert en niet via een omweg. Is er iemand die me daar wat meer over kan vertellen, en wat je daar vooraf aan gedaan moet hebben wat betreft opleidingen? Is dat slechts studeren of leer je daar ook dingen die je binnen de politie leert, bijvoorbeeld sport en schieten etc.

xxxx

Heb je de informatie op de site al gelezen? Daar staan precies de toelatingseisen voor deze opleiding beschreven en daar staat ook wat voor vakken je krijgt en wat je zoal kan verwachten.

Op kombijdepolitie.nl kan je alles vinden.

Ff dit topic volgen :slightly_smiling_face:

^Zijn ook andere topics over de politieacademie. Daar staat ook al meer over Recherchekundige in genoemd, daar zou je ook eens kunnen kijken. :slightly_smiling_face:

Thanx!

Hmm, ik zie nog steeds niet veel staan erover jammer genoeg.

Waar niet? Op de site staat echt super veel namelijk, vrijwel alles staat daar uitgelegd, dus dan kijk je niet goed denk ik.

^Wat ik overal zie staan is dat je minimaal in het bezit moet zijn van een hbo bachelor, maar wat dan bijvoorbeeld?

^Dat maakt dan dus niet uit, maar gezien de toelatingseisen lijkt het me handig dat dit wel enigszins relevant is.

^Ja, inderdaad. En daarnaast moet je een goede motivatie hebben.

^Ja mee eens, dat lijkt me ook. Discipline is ook belangrijk dus misschien doe ik nog een vooropleiding, een militaire bijvoorbeeld. Motivatie heb ik wel, conditie moet nog enigszins aan gewerkt worden.

Ik weet niet welk niveau je nu doet? Ik studeer nu criminologie aan de universiteit en ben misschien van plan dit als master te doen dan.

Ik wilde de site van kombijdepolitie voor je linken, maar zie dat ie vernieuwd is! Nu kan ik het zelf ook niet vinden. Er was namelijk echt een heel mooi overzicht, maar waar dat in hemelsnaam is gebleven…/???

Volgens mij (kan al het onderstaande niet met 100% zekerheid zeggen, aangezien ik die pagina dus niet kan vinden op internet) heb je als vooropleiding voor recherchekundige een hbo/wo-opleiding nodig, dus je kan niet met Havo of VWO direct instromen in de opleiding. Er worden geen specifieke opleidingen genoemd, maar het zou wel handig zijn dat je wel een beetje een logische aansluiting gebruikt. Dit hoeft trouwens niet per se een militaire opleiding te zijn of zo hoor, zoals je ergens eerder noemde. Tevens dácht ik dat je eerste jaar gelijk stond aan die van een normale politieagent, dus dat betekent inderdaad straatwerk. Indirect betekent dat dus ook dat je gewoon naast de psychologische test de lichamelijke test moet doen, met nog wat andere testen. Deze testen zijn over een bepaalde tijd verspreid, dus die heb je niet allemaal gedaan in één à twee dagen. (Ik weet heel toevallig dat ze specifiek voor recherchekundige de toelatingseisen willen veranderen, maar wat en wanneer dat gebeurd weet ik niet. Dat is enkel een concept en dat zal nog wel wat jaartjes duren, als het überhaupt gaat gebeuren.) Als laatste dacht ik wel dat het zo was dat je alleen recherchekundige kan studeren als er vacatures voor zijn. Daarop solliciteer je dan, waarna je de opleiding kan volgen. De kans is dus niet heel groot, vergelijk het maar met numerus fixus, inclusief bindend studieadvies^^

Stiekem is het trouwens een beetje dubbelzinnig wat je zegt;p Heb het idee dat het je wel supertof lijkt om te schieten, maar dat je geen zin hebt om bekeuringen te gaan schrijven. Beide is in feite werk van de doodnormale politieagent, haha;p (geeft niet, hoor, mij lijkt schieten ook heel wat leuker dan bonnen schrijven)

Ik zou gewoon mailen naar kombijdepolitie, met de vraag of je het overzicht van de opleiding recherchekundige mag krijgen, inclusief de eisen/voorwaarden/etc (:

Je moet bij het solliciteren voor die opleiding/functie (want eigenlijk solliciteer je op de functie en ga je dan de opleiding in) een goede motivatie geven waarom je die opleiding wil doen en waarom je geschikt bent.

Verder klopt wat J zegt inderdaad ook wel! Je doet eerst het ‘gewone’ politiewerk, want het is gewoon heel belangrijk te weten hoe het er op straat aan toe gaat. Je leert daarnaast wel schieten, maar als ik het goed heb ben je in de functie van recherchekundige (of andere rechercheur) niet wapendragend.

Jep, en nog een kleine aanvulling op Feather: je gaat na je eerste jaar uiteraard wel ‘echt’ beginnen met de opleiding Recherchekundige. Je kans om aangenomen te worden bij zo’n vacature is alleen wel errug klein, maar als de opleiding je super lijkt, laat je je daar vooral niet door ontmoedigen!! Ik zou me als ik jouw was er beter in gaan verdiepen of je de opleiding echt leuk lijkt en een eventueel aanvullende hbo/wo opleiding gaan zoeken, die je bovenal vooral óók gewoon leuk vind! (dat is misschien wel het allerbelangrijkste nu, hoor!) Dan zou ik na die vier jaar (of als je je opleiding sneller verwacht af te ronden, idk) solliciteren. En bij zo’n sollicitatie moet je gewoon goed voorbereid zijn voor die testen, maar daar zou ik me als ik jou was nog eventjes niet druk om maken!
Maar ik zou mailen joh, krijg je vast wel duidelijk antwoord terug(: (en er sowieso eventjes bij vermelden dat je het dus niet op de site kan vinden, terwijl het wel op de oude versie stond - heel slordig vind ik -__-) O ja, en je zou er ook nog even bij kunnen vragen wat zij goede opleidingen vinden om hiervoor te volgen, but like I already said: dat zou ik niet als grootste punt meenemen in je eerste studiekeuze.

^Thanks, ik zal een mailtje sturen. Die vacatures vind ik behoorlijk irritant want ik hoorde dat die er haast niet zijn. Maar iig nogmaals bedankt voor je uitgebreide antwoord :slightly_smiling_face: Snap het nu al een stukje beter :wink: