Opleiding tot politie agente

Hoihoii,
er staat wel een topic over dit onderwerp open maar dat is al meer dan een jaar oud dus ik open even een nieuwe.

Ik wil heel graag gaan studeren voor politie agente maar ik zit een beetje in de knoop dus misschien kunnen jullie me helpen.

Ik zit nu in de 3Mavo en zoals ik er nu voor sta kan ik hierna doorstromen naar de havo maar ik moet wel, voor als het niet lukt me inschrijven bij een school.
Nu weet ik wel dat ik als ik de mavo heb afgerond en de havo niet meer ga doen dat ik dan de niveau 4 opleiding HTV en dan later nog +Politie op het ROC Flevoland wil gaan doen zodat ik daarna naar de politieacademie kan.

Als ik de havo nog ga doen, wat is dan slimmer, meteen proberen bij de politieacademie te komen en eventueel een andere opleiding gaan doen als het niet lukt, of daarna alsnog naar het mbo gaan om de HTV+P opleiding te doen ?

Thankss xo

Ik zou MBO doen en geen HAVO.

Ik zou dit aan je decaan vragen.

Tja dat is een lastige keuze. Als je eerst de HTV opleiding doet dan ben je wel alweer wat ouder als je deze voltooid hebt, heb je een opleiding op zak en waarschijnlijk wat meer levenservaring, en de dingen die je hebt geleerd op de HTV opleiding zijn denk ik zeker handig ook voor de politie opleiding. Met een havo diploma heb je wel ook de mogelijkheid om een niveau hoger dan politieagent te doen, namelijk politiekundige.

Hoi Tess,

Leuk dat je ook interesse hebt in het vak :grinning:
Ik ben eerstejaars HTV, en ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het zelf best wel pittig vind lijken, omdat er rechts-en-wetskennis bij komt kijken en je van die situaties krijgt waarbij je met je mond vol tanden staat als je het even niet meer weet… maar goed. :zipper_mouth_face:

Er zitten overal wel haken en ogen aan. Ten eerste komt echt niet iedereen die de HTV(-p) opleiding hebben gedaan aan de bak als agent. En als je (veel) te hoog opgeleid bent, kunnen ze jou daar een negatieve stempel op geven omdat je ‘te slim’ bent. Ligt natuurlijk aan wat voor rang je wilt. Aangezien je de HTV-p opleiding wil volgen, ga ik ervan uit dat je een agentfunctie wil.

Kies je er toch voor om HTV-p te doen, en mocht je niet aan de bak komen… dan zou je nog altijd kunnen kijken naar het VAVO om je HAVO alsnog te halen :slightly_smiling_face: Of een andere opleiding doen daarna.

HTV is trouwens MBO3… dus ik denk dat ze aardig naar jouw motivatie gaan vragen als je eerst HAVO hebt en dan 2 niveaus lager wil :expressionless:

Ik zou jou sowieso aanraden om je breder te oriënteren, want de selectieprocedures voor HTV(-p) zijn niet easy… zeker niet als er tientallen aanmeldingen zijn en vaak wachtrijen voor de opleiding staan.
En je aanmelden voor een meeloopdagje is trouwens ook geen overbodige luxe, kun je al mijn HTV-collegas overladen met je vragen :grinning_face_with_smiling_eyes:

Good luck!

Ik dacht dat ze een enorme stop hadden bij opleidingen van de politie? Omdat er veel aanbod is van studenten maar weinig vraag vanuit de overheid. Moet je anders even googlen. :slightly_smiling_face: