Opleiding Pedagogiek

Hoi :slightly_smiling_face:.

Ik vroeg me af, zijn er hier mensen die Pedagogiek studeren?
Want ik wil dit misschien zelf gaan doen, maar eerst eens een beetje meer te weten komen over de studie zelf en wat ze van je verwachten en alles.

Ik heb 1 jaar pedagogiek gestudeerd. Ben gestopt omdat ik mijn P gehaald heb en naar de universiteit wilde. Wat wil je precies weten?

Nope, ik doe psychologie :slightly_smiling_face:
Het leek me overigens wel een aardige studie…

Heuj, ik ook ^^
Heb je het trouwens over hbo of uni? Pedagogiek wordt voor beide vaak gebruikt.

Ik doe nu Pabo.
Hier in A’foort zit de opleiding via de HU.

ik doe pedagogiek en op mijn school is het heel veel lezen lezen lezen en dat dan in de praktijk/op stage toepassen

ik zit nu in mijn eerste jaar pedagogiek HBO niveau, wat wil je weten ?:slightly_smiling_face:

trouwens welke stad wil je die opleiding misschien gaan volgen ?

Ik volg dit topic even, ik zou dat namelijk ook willen studeren :slightly_smiling_face:

als jullie vragen hebben, vraag maar raak :slightly_smiling_face:

fontys hbo in Sittard (zuid limburg :stuck_out_tongue:).

Het leek me vooral een goede opleiding omdat ik graag bij Jeugdzorg wil gaan werken, en in de brochure stond dat je vanaf je 2de leerjaar een afstudeerrichting moet kiezen, en een daarvan is Pedagoog in de jeugdzorg. :slightly_smiling_face:
(En ook omdat je als het goed is wordt toegelaten zonder wiskude als examenvak).

Ik vroeg me vooral af hoe het is om stage te lopen, op wat voor een plekken kom je allemaal terecht?

wou ik eerst ook heengaan! Heb uiteindelijk toch voor Fontys Eindhoven gekozen omdat deze hoger staat aangeschreven. Qua reistijd maakte het me niet uit, woon ongeveer in het midden (buurt van roermond)
Maaar, om je vraag te beantwoorden:

Bij ons raden ze het aan om in je eerste jaar met ‘normale kinderen’ stage te lopen, omdat ze willen zien dat je überhaupt een band met kinderen aan kan gaan.
Dus kinderen zonder beperkingen of bijv. autisme, gehandicaptenzorg enzo raden ze pas vanaf tweede jaar aan. Omdat dat al een stuk zwaarder is.

Maar dat wil dus zeggen dat ik terecht kon bij kinderopvang, buitenschoolse opvang, basisschool, peuterspeelzaal etc.

Bij fontys hebben ze een database met stageplekken die al bekend zijn, en er staat ook welke plek bij welk jaar hoort zeg maar.

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een stage op een buitenschoolse opvang heb. Ik begin pas 17 November, dus hoe zo’n stage zit kan ik je nog niet vertellen.
Enige wat ik tot nu toe heb is een stageboek waarin staat wat voor opdrachten je moet uitvoeren en hoe je stageplan aan moet pakken enzo.

Hihi leuk! In welk jaar zit je?

Met pedagogiek kun je dus inderdaad ook daarin terecht komen.

Tot nu toe valt de opleiding mee. Het is wel echt veel theorie, maar als je gewoon voor iedere les je leeswerk bijhoud valt het reuze mee.

Wij krijgen ook hoor- en werkcolleges. Bij de hoorcollege’s zijn altijd powerpointpresentaties, altijd handig want je kan deze altijd terugzoeken.
Dat is echt de rode draad voor je theorie, en wordt het ook fatsoenlijk uitgelegd.

En mocht je iets tijdens je hoorcollege er nog niets van snappen krijg je ook nog werkcolleges. Per twee hoorcollege’s is één werkcollege gekoppeld. Daarin wordt de stof van voorgaande hoorcollege’s besproken, vragen beantwoord en ga je ook daadwerkelijk aan de slag met je theorie.

Maar dus in het kort, het is veel theorie, maar als je het bijhoudt en de lessen volgt komt alles goed!

Eerste jaar, dus net begonnen (:
En jij?

OT: Ik denk dat het qua theorie erg veel verschilt per hogeschool. Ik vind zelf dat ik helemaal niet extreem veel theorie heb gekregen. Sowieso heb ik het hele jaar niets uit mijn hoofd moeten leren; de tentamens waren óf iets praktisch (verslag, presentatie, filmpje van jou met een kind etc.) óf open-boek tentamens die je thuis mag maken en waar je een week over mag doen. Maar ik heb geen ervaring met fontys.

In het eerste jaar wordt inderdaad aangeraden met ‘normale’ kinderen te werken. Ik heb ook stage gelopen bij een BSO toe. Vanaf het tweede jaar ga je meer met speciale kinderen werken (medisch kinderdagverblijf, speciaal basisonderwijs etc.) en krijg je een gedeelte beleidsmatig werk erbij (bij mijn school tenminste).

Denk dat dat inderdaad erg verschilt. Ik heb over paar weken tentamenweek. 1 casustoets, en 1 VGT toets. Nog niets gehoord over tentamens zoals jij je beschrijft! Klinkt wel veel leuker :stuck_out_tongue:
Ik hoef ook niet echt iets uit mijn hoofd te kennen, maar in het begin leer ik nu wel veel nieuwe begrippen en modellen die ik wel moet snappen.

Ik doe ook pedagogiek :slightly_smiling_face:.
Ben net begonnen in het eerste jaar hihi

Ik ben gestopt in mei dit jaar. Ik zat in mijn Propedeuse jaar. Ik vond het gewoon echt te zwaar.

Ik zat Fontys HBO Tilburg. Het is inderdaad heeeeeeeeeel veel lezen. En die tentamens, die spraken me totaal niet aan. Ook sommige lesmethodes niet.

Je krijgt op Fontys Hoorcollege’s, werkcollege’s en trainingen. Je hebt verschillende '‘vakken’'zoals Pedagogiek, Psychologie, Fillosofie, Onderwijskunde en Sociologie.

De tentamens gaan als volgt. Je hebt een VGT (voortgangstoets) Dit zijn heel veel meerkeuzevragen (250/300 vragen zoiets), je krijgt stof van het hele jaar, meteen al in de eerste periode (dus het is heel normaal dat je dat tentamen niet haalt omdat je 3kwart jaar nog niet hebt gehad). Je moet niveau A in je eerste jaar gehaald hebben om door te kunnen en B voor je propedeuse.

Je hebt ook nog Casustoetsen, deze krijg je ook iedere periode. Hierin staan dan casussen met bepaalde gezinssituaties erin. Over die casussen worden dan vragen gesteld en deze moet je via bepaalde theorie/modellen kunnen beantwooden.

Als er meer vragen zijn hoor ik dat graag via een pb :wink:

@ astrid, welke school en waar ?

@roxstar. jammer! vond je het wel leuk ?

Haha, ook in Eindhoven