opleiding onderwijsassistent.

Hai
Mij lijkt het wel wat om de mbo opleiding onderwijsassistent te gaan doen en daarna door te leren tot juf (basisschool) :wink:

Maar heeft iemand ervaring met deze opleiding en kan die haar ervaringen erover vertellen? Zo krijg ik namelijk een beetje een beeld of het echt wat voor me is. (ja ik weet dat iedereen er anders over denkt maarja. )

ohja. Hoe lang duurt de opleiding?
en hoelang duurt dat totaal ( tot ik dan juf ben zegmaar )

ik zit nu in het eerste jaar. het is echt een hele leuke opleiding, en de stage is ook onwijs leuk, alleen moet je wel héel veel verslagen en opdrachten maken. maarja, dat hoort erbij (:

meer mensen ?

M’n zus doet dat nu. Ik vraag wel of ze hier even wil kijken :slightly_smiling_face:

oke :wink:

Ik heb de opleiding gedaan!
Bij mij duurde hij 3 jaar, maar het is een MBO 4 opleiding, dus het kan ook zijn dat hij 4 jaar duurt. Als je echt door wilt gaan voor juf te worden, komen er dan nog 4 jaar Pabo bij!

Ik vond de opleiding wel erg leuk, heb er zeker veel geleerd, maar ik kwam erachter dat ik niet voor de klas wilde staan, maar wel iets met kinderen wilde doen, daarom ben ik na mijn opleiding een opleiding gaan doen richting kinderopvang, namelijk pedagogisch manager kinderopvang.

Op stage doe je veel! Je gaat in de loop van de jaren steeds meer doen, in het eerste jaar begin je met meekijken met de leerkracht en kleine groepjes kinderen helpen, maar het kan ook zo zijn dat je in je 1ste jaar al hele lessen geeft aan de groep!

Ik zou je wel aanraden om in verschillende klassen stage te gaan lopen, dat heb ik ook gedaan, ik heb het 1ste jaar groep 1/2 gehad, 2de jaar 7/8 en het laatste jaar 3/4. Groep 7/8 vond ik persoonlijk het leukste omdat ik ook erg betrokken werd met het voorbereiden van het kamp en met de musical.

Als je nog meer dingen wilt weten, stuur maar een berichtje en dan kan ik ze wel beantwoorden :wink:

ik ga is even meelezen, want dit wil ik misschien ook gaan doen. :slight_smile:

oke, dankje :wink:
vooral 30stm . en als ik nog iets wil weten zal ik je wel even een berichtje sturen :wink:

ik zit ook in m’n eerste jaar, persoonlijk vind ik de lessen meevallen maar de stage’s zijn top!
Alleen je moet wel van te voren weten of het echt iets voor jou is, je moet namelijk van kinderen houden, erg geduldig zijn, durven staan voor een groep (elke groep dus),verantwoordelijks gevoel hebben, etc.
Daarna kun je de PABO doen, of een lerarenopleiding het is maar hoe jij het ziet.

Ik ben eerste jaars onderwijsassistent! =) ik kan je eigenlijk nog niet heel veel vertellen omdat ik er zelf pas 7week ofzo op zit!

Ik vind het tot nu toe een hele leuke opleiding, de meeste lessen zijn heel interessant, over verschillende manieren van les geven hebben wij het nu.
Je moet wel heel veel reflectieverslagen, POP’s en PAP’s maken.
Nouja verder weet ik er niet heel veel over te vertellen =D

een vriendin van mij zei dat je een 8 voor nederlands moet staan.
is dit zo?

eh nee?

fieuw. anders had ik toch een probleempje.

Nee idd, dat hoeft niet, ik ben zelf met een 6je geslaagd!

Ik ben nu laatste jaars van deze opleiding!
Het is zeker een leuke opleiding als je er aan denkt om later met kinderen te gaan werken. Je leert veel hoe je om kunt gaan met leerlingen en hoe je bepaalde problemen kunt oplossen. daarbij komt er natuurlijk ook een stuk theorie bij hoe een kind zich ontwikkelt etc, en hoe je lessen kunt geven en moet voorbereiden.
Je kan bij ons (roc deventer) ook stage lopen op verschillende soorten scholen, voortgezet onderwijs speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. dit hoeft niet maar als het je leuk lijkt zeker een aanrader om te doen. als je zit te twijfelen tussen dit of havo zou ik zeggen ga via deze weg. op stage leer je zoveel van de kinderen en van je begeleiders en daar heb je zeker een streepje mee voor!