Opleiding Media, Informatie en Communicatie

Hallo,

Ik ben op zoek naar meiden die ervarig hebben met de opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC). Ik ben namelijk van plan deze opleiding (aan de HVA) te kiezen, omdat het me simpelweg heel leuk lijkt.
Maar…
Er is een loting. En het feit dat ik geen Economie of M&O in mijn pakket heb (wat wel verplicht is), maken mijn kansen om door te loting heen te komen niet bepaald groter. Nu kun je wel een toets maken waarmee je je toch kunt aanmelden mits je slaagt maar de vraag is natuurlijk of ik deze toets kan halen. Ik heb namelijk maar 1 jaar Economie gehad.

Mijn vraag is dus: zijn er hier meiden die deze opleiding volgen?
Wat vind je de voordelen van deze opleiding en wat zijn de nadelen? Is het een zware opleiding, of niet? Maak je tijdens de opleiding nog veel gebruik van Economie en/of M&O?
En: is er iemand die ervaring heeft met de toelatingstoets? Zo ja: is deze te doen?

Alvast bedankt!

Hier ben ik ook benieuwd naar !
UPJE !

Ik heb me er voor ingeschreven, heb wel economie. Maar ben ook wel nieuwsgierig dus upje.

Ik heb de opleiding een jaar gedaan.
Ik vond het totaal niet zwaar, eerder saai… het is niet zo tof als ze het op de open dagen doen laten lijken. (Maar goed, welke studie is dit wel?)
Economie heb je op zich niet veel nodig in je eerste jaar, behalve bij het vak marketing en bij het vak bedrijfseconomie… maar als je dan naar alle lessen gaat en je huiswerk goed bijhoudt kun je het ook halen als je slecht in economie bent.
Het is wel zo dat je na een jaar een richting moet gaan kiezen, als je dan een van de marketing richtingen kiest krijg je wel meer met economie te maken.

Ik heb geen ervaring met de toelatingstoets.

Wat verwacht je eigenlijk van de studie trouwens? Want ik weet nog wel dat ik hele andere verwachtingen had toen ik begon.

Ik verwacht een opleiding wat journalistieke kanten heeft (aangezien je er ook redacteur of verslaggever mee kan worden) en hoop dus ook veel te mogen schrijven. En verder denk ik dat je kennis maakt met de verschillende soorten media en dat je aan het eind van het eerste jaar een afstudeerrichting kiest.

Mag ik vragen wat jij precies zo saai vond aan deze opleiding?

Nou ik had dus ook verwacht dat je heel veel journalistieke dingen kreeg, maar dat viel me echt heel erg tegen.
Je maakt wel kennis met allerlei soorten media, dat is wel leuk.

Nou, ik had verwacht dat we echt met de media aan de slag zouden gaan, zelf dingen maken… dat soort dingen. Maar uit eindelijk hebben we in periode 1 een tijdschrift gemaakt waar je een marketingplan voor moest schrijven (maar dat marketingplan was een veeeel groter deel van je project dan het maken van het tijdschrift. Hier hoefde je maar 4 kantjes van te maken en was een beetje ‘ondergeschikt’), verder hebben we een filmpje gemaakt en bewerkt met Windows Movie Maker (niet echt het niveau wat ik had verwacht).
Ik had gewoon verwacht dat je meer praktisch bezig bent met media, maar uit eindelijk maak je veel meer marketingverslagen.

Daarnaast was het voor mij gewoon te simpel, ik haalde alles zonder er iets voor te doen. (Terwijl sommigen uit mijn klas het echt heel moeilijk vonden hoor, dus dat ligt denk ik gewoon aan de persoon.)

Kijk, ik wil de studie niet afkraken ofzo, maar het is gewoon vervelend als je de verkeerde keuze maakt.
Ik ben na mijn eerste jaar overigens naar de universiteit gegaan.

Je kunt met deze opleiding verschillende kanten op:

• Nieuws en Media
  • Redactie en Mediaproductie
  • Informatie en Media
  • Reclame, Marketing en Communicatie
  • Media Marketing Publishing

Het eerste jaar (propeduese jaar) proef je van alle profielen wat, je gaat dus aan de slag met verschillende projecten. Elke periode heb je een ander project en in april moet je gaan kiezen welke richting je op wilt. De een is dus heel journalistiek gericht (Nieuws en Media) en de ander heel erg Marketing gericht (Reclame, Marketing en Communicatie)

Ik vindt de opleiding niet zwaar, al is het voor mij even bikkelen. In periode drie komt M&O pas terug. Overigens denk ik niet dat de loting heel erg zwaar is. Als je je ruim voor de aanmeld deadline inschrijft is je kans al erg groot dat je wordt aangenomen. Ongeacht economie of M&O. ik heb namelijk MBO gedaan en geen economie of M&O gehad.

Mocht je graag wat meer willen weten over projecten enzo, note me gerust!

^
Maar is het zo dat je vanaf je 2e jaar wel meer praktisch met media bezig gaat? Want dat vond ik dus echt heel erg tegenvallen.

Wat bedoel je precies met ‘meer praktisch met media bezig’?

Ikzelf zit nog in het propedeuse jaar dus ik kan daar nog niet heel goed antwoord op geven. Wel heb ik verschillende oude jaars studenten geïnterviewd zodat ik ook wat beter weet wat de profielen precies inhouden. Bij RMP maak je nog wel een marketingplan alleen niet zo gedetailleerd en diep als in het propedeuse jaar. Zij hebben bijvoorbeeld een project gedaan waarbij ze mensen moesten interviewen en zelf moesten edditen en een radioprogramma moesten maken. Dan komt Media & Maatschappij daar wel regelmatig terug met mediaonderwerpen etc. waarbij je veel moet debatteren.

Maar het hangt volgens mij echt af welk profiel je doet, want Nieuws en Media is dan weer heel journalistiek gericht. Met heel weinig tot geen marketing dingen. Volgens mij komen in alle profielen wel Media & Maatschappij voor waarmee je je meer bezig gaat houden met de media.

en wat houden marketing projecten eigenlijk in?

@PassionFruit

Ik had verwacht dat je meer bezig was met het maken van tijdschriften, filmpjes, radio… dat soort dingen in plaats van iedere periode het zelfde verslag maken maar dan met een ander onderwerp. Misschien komt dat wel als je RMP kiest hoor, dat weet ik niet.

Het zijn niet echt markeitng projecten

Propedeuse jaar:
Project 1: Maak een concept voor een gezond/lifestyle magazine voor het voedingscentrum. Je moet dus de doelgroep analyseren, bedenken wat voor tijdschrift de doelgroep aanspreekt, concurrenten anlyseren, wat voor artikelen moeten er in het tijdschrift staan etc. In het marketingplan zet je neer hoe je het tijdschrift gaat promoten, waar je het gaat verkopen etc. Uiteindelijk maak je ook een dummy van het tijdschrift, dus echt ontwerpen.

Project 2: Verzin een concept voor een tv-programma voor kinderen van 9 t/m 12 jaar waarbij mediawijsheid een rol speelt. Dus je moet weer de doelgroep analyseren, concurrenten analyseren, in wat voor vorm moet het programma zijn? In een Soap? In een spelshow vorm? etc. Daarnaast moet je een marketingplan maken waarin je neerzet hoe je dit programma gaat promoten etc.

Project 3: Het Parool, je moet een nieuwe website voor Het Parool ontwerpen en daarnaast ook nog twee mobiele applicaties verzinnen. één applicatie die het merk van Het Parool versterkt en één applicatie om geld te verdienen. Daarnaast moet je natuurlijk een plan maken met waarom jullie gekozen website juist meer mensen aan trekt en waarom de twee mobiele applicaties de beste applicaties zijn. Daarbij ook weer een marketingplan opzetten met hoe je het gaat promoten etc.

Dit is even hééél plat gezegd :slightly_smiling_face:

@LaConasse, Klopt! Wat ik gehoord heb dan, is dat je inderdaad met RMP vooral bezig gaat houden met schrijven, filmen en edditen. Het eerste jaar is gewoon van alles wat zeg maar :slightly_smiling_face: Daarna ga je pas specificeren!

Maar als ik het goed begrijp is er dus best een kans dat ik aangenomen kan worden? En wat als je cum laude slaagt? Heb je dan voorrang bij de loting?

Denk niet dat je een voorrang krijgt, maar als jij je gewoon ruim op tijd aanmeld en een goede cijferlijst heb, dan durf ik bijna te zeggen dat je je vrijwel geen zorgen hoeft te maken om die loting. :slightly_smiling_face:

Als je cum laude slaagt (dus voor alles een 8 of hoger) dan hoef je niet mee te doen aan de loting, dan ben je sowieso door.
(De precieze regels staan op de site van de DUO onder numeres fixus.)

je kan die studie ook aan het saxion in enschede doen. het is niet hetzelfde maar wel een soort gelijk iets. die staigiare van girlscene… evi? doet dat ook

Ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding Media, Informatie en Communicatie en ik doe de richting Redactie en Mediaproductie.

Die loting stelt echt niets voor. Volgens mij hebben ze in het jaar dat ik begon zo goed als iedereen toegelaten (ongeveer 960 studenten), omdat er door het feit dat er een loting was al minder aanmeldingen waren. Ik heb verder geen ervaring met de toelatingstoets, maar ik heb gehoord dat die heel makkelijk was. Ik had zelf M&O in mijn pakket, maar dat heb ik echt nauwelijks nodig gehad. Eigenlijk heb ik er tot nu toe alleen wat aan gehad bij één tentamen in het propedeusejaar (bedrijfseconomie). Het hangt er natuurlijk wel een beetje van af of je de marketingkant of de redactiekant op wilt gaan, want bij de twee marketingprofielen heb je het misschien wel nodig.

Ik vond het eerste jaar heel makkelijk, maar nu ik in het tweede jaar zit, wordt het toch wel zwaarder. Maar ik vind het nog steeds prima te doen. Ik heb hiervoor wel VWO gedaan, dus misschien dat dat daarin meespeelt.

Verder vind ik het over het algemeen een leuke opleiding! De meeste docenten hebben veel praktijkervaring, wat ik zelf heel leuk vind. De meerderheid van de vakken die ik krijg vind ik ook leuk, maar ik vind veel lessen wel tamelijk nutteloos. Ik heb vaak het gevoel dat ik niet méér had geweten als ik alleen de opgegeven lesstof had gelezen. Vooral in het eerste jaar had ik daar last van (er werd ons bijvoorbeeld uitgelegd wat lidwoorden en onderwerpen zijn, come on…). Mijn rooster was de eerste twee perioden van dit jaar ronduit kut (excuse my French), maar dat is nu gelukkig wel fijn.

Well, dat was het wel zo’n beetje! Als iemand meer wil weten, kan diegene mij gewoon een note of iets dergelijks sturen :slightly_smiling_face:.

@Lovegood, kan ik jou een note sturen met wat vragen over RMP? Weet nog niet zo goed wat ik wil en zou helpen als ik wat meer informatie kan krijgen erover :3

@PassionFruit Ja, natuurlijk :slightly_smiling_face:. Laat maar horen!