Opleiding Journalistiek

Hey!
Ik wil volgend jaar graag journalistiek studeren, maar ik weet niet waar.
Nu vroeg ik me af of er meiden zijn die het al studeren. Hoe hebben jullie gekozen tussen de opleidingen Zwolle, Utrecht, Ede en Tilburg? En wat zijn jullie ervaringen met de opleiding die jullie doen (qua lessen maar ook qua plek enzo)
Alvast thnx! :3

Up

Utrecht want Utrecht is awesome. Maar oke ik studeer zelf Communicatie en Media Design, maar ik ken wel redelijk wat journalistiek studenten en die zijn geloof ik wel positief er over. Maar ja CMD all the way. Nee oke daar vraag je natuurlijk helemaal niet om.

Eigenlijk zijn hier al topics over maar ik snap dat dit een wat persoonlijkere vraag is.

Ja, ik wist niet zou gauw waar ik het moest plaatsen dus tja. Ik snap ook wel dat er niet voor elke opleiding een apart topic aangemaakt kan worden, dus sorry als het niet mag!

Niemand nog?

Ik heb JvS gedaan in Utrecht.
Ik vond het zelf niet zo, maar dat kwam vooral omdat de studie me uiteindelijk niet erg aansprak. Ik had op meer schrijven ipv interviewen gehoopt en dat bleek het dus niet te zijn.
De school zelf was prima, de leraren waren aardig en vakkundig. Als je journalistiek wil doen, kan je (denk ik) wel t beste naar Utrecht gaan:).

Ik studeer zelf in Zwolle en dat bevalt me prima. Heb eigenlijk nog geen problemen gehad die niet bij alle studies en hogescholen voorkomen. Ik heb de veranderingen gezien die de opleiding heeft gemaakt en die zijn heel goed. De eerste twee jaar zijn nu veel diverser en spannender dan voorheen. Ook de keuzes die je daarna kan maken zijn heel goed. Persoonlijk vind ik het heel fijn dat de docenten vaak zelf ook journalisten zijn (geweest) daardoor kunnen ze je echt tips geven. Ook vind ik het erg leuk om overal iets over te leren. Je krijgt van alles wat, natuurlijk ben je in het een iets beter dan het ander maarja dat zul je op alle opleidingen journalistiek tegenkomen.

Over Tilburg heb ik heel verschillende dingen gehoord, meisje dat ik ken zit daar op en die vind het wel heel leuk volgensmij. Ander meisje dat ik ken is overgestapt naar Zwolle omdat Tilburg erg slecht was volgens haar, ze zag haar docent maar 1 keer in de week en in het eerste/ eerste 2 jaar heb je toch echt wel iets meer begeleiding nodig.

Ken ook een meisje die in Utrecht op school zit. Ik heb het idee dat de opleiding daar wat intensiever is en meer op het werkveld is gericht. In Zwolle doe je veel praktijkervaring op door het te simuleren in de klas zegmaar. Je vormt een redactie in de klas en maakt dan een krant, samengestelde productie, tv uitzending etc. In Utrecht is het volgensmij iets meer dat je naar een lokale krant of omroep gaat en het daar leert. Beide zijn erg waardevol.
Dat meisje had wel heel veel problemen met die school omdat de vakken die zij wilde volgen steeds vol zaten, ze wil al sinds het eerste jaar tv doen en moest steeds iets anders doen. Nu in het laatste jaar kan ze eindelijk doen wat ze wil, dat is dus wel een nadeel. Ik heb nog niet gehoord dat dat in Zwolle voorgekomen is.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Dankjullie!
Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar Zwolle, omdat het dichter bij het station ligt en dus niet met de bus nog moet, en ik ben naar de meeloopdag geweest en het was daar erg leuk c:
Van Utrecht is er geloof ik geen meeloop dag bij Journalistiek dus ik weet niet hoe ik daar -behalve met de opendag- mijn mening kan vormen.

Volgens mij is de kans ook groter dat je bij Zwolle word aangenomen